۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۶۹۱۸۶۰

فراخوان مفتی لبنان به شورش ملی علیه آمریکا

فراخوان مفتی لبنان به شورش ملی علیه آمریکا
شیخ احمد قبلان ضمن اعلام اینکه قیمومیت آمریکا بر لبنان باید تمام شود، تصریح کرد: آنچه انتظار می‌رود یک شورش ملی علیه واشنگتن و قبول پیشنهاد ایران، چین یا روسیه است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، شیخ «احمد قبلان» مفتی جعفری لبنان در دیداری با هیأت‌های مردمی گفت: رها کردن کشور در این شرایط فاجعه‌بار و فروپاشی فراگیر قابل قبول نیست.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی لبنان «ان ان ای»، قبلان گفت: با توقف دو نیروگاه «الزهرانی» و «دیر عمار» بر اثر کمبود سوخت و قطع برق، کشور وارد مرحله غرق شدن می‌شود، فقرا به قربانی تبدیل می‌شوند و پس از آن لبنان به شیوه‌ای که واشنگتن و «ریاض سلامه» راضی شوند، ورشکسته اعلام می‌شود.

وی افزود: آنچه انتظار می‌رود یک شورش ملی علیه واشنگتن و قبول پیشنهاد ایران، چین یا روسیه است. هر کسی که خاموشی، فقر و غرق شدن لبنان را به پیشنهاد ایران، چین یا روسیه ترجیح می‌دهد نقش خائن علیه این ملت مظلوم را بازی می‌کند.

شیخ قبلان تأکید کرد: قیمومیت آمریکا بر لبنان باید برداشته شود زیرا ادامه آن به معنای فقیر شدن لبنان، گرسنگی ملت آن و از دست رفتن دولت و نیز پایان موجودیت آن است. «مرجعیت سیاسی» که بر ارتباط آینده لبنان با واشنگتن اصرار دارد لبنان را به سمت قهقرا سوق می‌دهد.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در سفر هفته گذشته خود به لبنان برای همکاری همه جانبه با لبنان اعلام آمادگی کرد.

روزنامه «الاخبار» در گزارشی در همین باره نوشت، لبنان اینگونه به اعلام آمادگی دوباره وزیر خارجه ایران برای کمک به لبنان و سرمایه‌گذاری در این کشور اینگونه پاسخ داد «پیشنهادها جذاب است اما باید درنگ کرد زیرا کشور لبنان تحمل تحریم‌های آمریکا را ندارد». (جزئیات بیشتر)

پیشتر چین نیز برای حل مشکلات لبنان اعلام آمادگی کرده بود. همچنین یک هیأت روسی هم سال گذشته (۲۰۲۰) برای حل مشکل لبنان در بخش انرژی به بیروت سفر کرد./۹۸۸/

ارسال نظرات