۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۶۹۲۰۱۱
عبدالمجید تبون:

به آمریکا اجازه برپایی پایگاه نظامی در الجزایر نمی‌دهیم

به آمریکا اجازه برپایی پایگاه نظامی در الجزایر نمی‌دهیم
عبدالمجید تبون رئیس جمهوری الجزایر در گفت‌وگوی مطبوعاتی تاکید کرد که کشورش به هیچ کشوری از جمله آمریکا اجازه برپایی پایگاه نظامی خارجی در خاک خود را نمی‌دهد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، تبون همچنین خاطرنشان کرد: "ما قیمومیت هیچ کشوری بر الجزایر را به رسمیت نمی‌شناسیم. این امر یکی از اصول اساسی کشور ما است."

رئیس جمهور الجزایر همچنین بعید دانست ارتش کشورش در عملیات خارجی مشارکت نماید.

از سوی دیگر تبون هر گونه میانجیگری میان کشورش و مغرب را مردود دانست و گفت ما با درج این موضوع در کنفرانس وزیران خارجه اتحادیه عرب نیز اعلام مخالفت کردیم.

وی ابراز داشت: هیچ گاه مطلبی که تمامیت ارضی و حاکمیت ملی مغرب را در معرض تهدید قرار دهد، به زبان نیاورده ایم.

رئیس جمهوری الجزایر تصریح کرد کشورش دیگر نیازی به واردات گاز اسپانیا از خاک مغرب ندارد و نیاز خود در این خصوص را از راه دیگری یا با استفاده از کشتی تامین خواهد کرد.

وی توضیح داد: الجزایر تاکنون در خصوص تمدید قرارداد واردات گاز اسپانیا از خاک مغرب که در ۳۱ اکتبر به پایان می‌رسد، تصمیمی نگرفته است.

عبدالمجید تبون همچنین رباط و همپیمانش اسراییل را از پیامد وخیم حاصل از هر گونه تجاوزی علیه الجزایر برحذر داشته و تاکید کرد: الجزایر در این صورت تماشاچی نخواهد ماند.

وی ادامه داد: ما ملت مقاومی هستیم و ارزش جنگ و باروت را می‌دانیم همچنانکه ارزش صلح را می‌دانیم. هر کس ما را مورد تجاوز قرار دهد به شدت پشیمان خواهد شد.

تبون از مغرب بخاطر به تعبیر خودش "پنهان شدن پشت سر اسراییل که به خصومت علیه الجزایر مشهور است" به شدت انتقاد کرد.

رئیس جمهور الجزایر در مورد رابطه کشورش با تونس گفت: ما همواره از تونسی‌ها حمایت می‌کنیم، اما در امور داخلی آن‌ها دخالت نمی‌کنیم.

تبون در این مصاحبه مطبوعاتی خود از "قیس سعید" رئیس جمهوری تونس به عنوان "یک انسان فرهیخته، دمکرات و میهن دوست" نام برد.

وی گفت: در آینده به همراه نیمی از اعضای کابینه به منظور اجرای تمامی توافقنامه‌های پیش بینی شده میان الجزایر و تونس رهسپار این کشور خواهد شد.

اما در ارتباط با بحران لیبی، رئیس جمهور الجزایر تاکید کرد که کشورش از همان ابتدا خواستار خروج تمامی نیرو‌های مزدور از لیبی بود./۹۸۸/

ارسال نظرات