۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۶۹۲۰۶۴

شاهزاده سعودی با خرید امتیاز باشگاه نیوکاسل به دنبال چیست؟

شاهزاده سعودی با خرید امتیاز باشگاه نیوکاسل به دنبال چیست؟
شاهزاده سعودی با خرید امتیاز باشگاه نیوکاسل به دنبال ماجراجویی در لیگ برتر انگلیس است.

به گزارش خبرگزاری رسا، چند روز قبل صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی به ریاست بن سلمان (ولی عهد عربستان) با قراردادی به ارزش ۳۰۵ میلیون پوند، ۸۰ درصد سهام باشگاه نیوکاسل را خریداری کرد تا پس از حضور کشورهایی مثل امارات و تایلند در لیگ برتر انگلیس، عربستان نیز در این لیگ بزرگ دنیا به تیمداری مشغول شود.

نیوکاسل را می‌توان با تیم‌هایی مثل چلسی و منچسترسیتی مقایسه کرد که مالکانی قدرتمند آن‌ها را خریداری کرده اند. با توجه به نتایج ضعیف و دور از انتظار چند سال اخیر نیوکاسل، هواداران این تیم از حضور مالکان عرب ذوق زده شده اند؛ اما تجربه نشان داده است که حضور مالکان خارجی در یک باشگاه همیشه نمی‌تواند نتیجه مثبت داشته باشد و شاید برعکس نیز عمل کند.

منچستریونایتد یکی از تیم‌های بزرگ دنیا محسوب می‌شود، تیمی که با هدایت فرگوسن قدرت بی بدیل اروپا بود و با هر بازیکنی قهرمان می‌شد. با این وجود پس از این که گلیزرها (آمریکایی‌ها) منچستریونایتد را خریداری کردند، شرایط شیاطین سرخ آن طور که باید خوب پیش نرفت و با وجود هزینه‌های سرسام آور، این تیم موفقیت گذشته را تکرار نکرد.

به هر ترتیب در حال حاضر بن سلمان مالکیت باشگاه نیوکاسل را خریداری کرده است. سعودی‌ها طبیعتا با انجام این کار اهدافی را در سر داشته اند که ارزش پرداخت مبلغ سنگین ۳۰۵ میلیون پوند را داشته است. می‌توان از همه جهت‌ها این موضوع را بررسی کرد.

خرید امتیاز نیوکاسل توسط شاهزاده سعودی

طبیعتا موردی که بیشتر از همه در این اتفاق به چشم می‌خورد، بحث سیاسی است. پس از اتفاقاتی که در خصوص قتل جمال خاشقچی، خبرنگار عربستانی منتقد سعودی‌ها رخ داد، این کشور در تمام کشورها اعتبار خود را از دست داد و به نوعی سعودی‌ها قصد دارند با ورود به عرصه ورزش این جنایت خود و مواردی از این قبیل را از ذهن مردم جهان پاک کنند تا به نوعی آبروی از دست رفته خود را پس بگیرند.

موارد دیگری که می‌توان از آن‌ها به عنوان نیت اصلی سعودی‌ها نام برد، مسائل اقتصادی و فرهنگی هستند. همان گونه که کشورهای میزبان المپیک و جام جهانی با وجود هزینه‌های زیاد، سود گزافی خواهند داشت، عربستانی‌ها نیز قصد دارند با حضور در بزرگ ترین لیگ دنیا، سود زیادی به جیب بزنند. البته این موضوع را هم نباید فراموش کرد که تیم بزرگی مثل منچستریونایتد دست رد به سینه سعودی‌ها زد که شاید دلیل اصلی آن، ترسیدن چشم شیاطین سرخ از مالکان خارجی باشد.

نشریه گاردین انگلیس در این خصوص نوشت: "باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس از انتقال مالکیت باشگاه نیوکاسل به خانواده سلطنتی عربستان سعودی ناراضی هستند و به همین دلیل سازمان لیگ برتر انگلیس را برای تشکیل یک جلسه اضطراری در هفته جاری تحت فشار قرار داده‌اند."

سعودی‌ها از مدتی قبل درصدد خرید باشگاه نیوکاسل بودند، اما به دلیل اعتراضات گسترده پس از متهم شدن آن‌ها به نقض حقوق بشر در مورد قتل جمال خاشقچی، این ماجرا منتفی شد و آن ها پا پس کشیدند. با این وجود سعودی‌‌ها به واسطه شراکت با یک شرکت سرمایه‌گذاری به ریاست آماندا استیولی ۸۰ درصد از سهام نیوکاسل را خریداری کردند‌.

نگرانی اصلی تیم‌های لیگ برتر انگلیس بابت ولخرجی احتمالی این شاهزاده سعودی است. آن‌ها فکر می کنند اتفاقاتی که در باشگاه منچسترسیتی رخ داد، در تیم نیوکاسل هم اتفاق خواهد افتاد؛ زیرا سرمایه بن سلمان با مالک سیتیزن‌ها قابل مقایسه نیست.

علی لطیفی، کارشناس فوتبال کشورمان در گفت و گو با  خبرنگار ما در خصوص ورود عربستانی‌ها به ورزش و خرید باشگاه نیوکاسل اظهار داشت: عرب‌ها وارد کارزار مناسبی شده اند که از هر جهت برای آن‌ها مناسب است. برای این که موضوع را بهتر متوجه شویم باید به مورد‌های قبلی نگاه کنیم، کشور‌ها و افرادی که چنین اقدامی را انجام داده اند. رومن آبراموویچ هم چند سال قبل در شرایطی مشابه چلسی را خریداری کرد. شرایط حال حاضر نیوکاسل همانند آن زمان چلسی است.  

او افزود: چلسی با خرج‌هایی که انجام داد، در قدم اول بهترین سرمربی دنیا (ژوزه مورینیو) را جذب کرد و چند سال بعد به قدرت اول اروپا و دنیا تبدیل شد. اگر به کشور‌های دیگر مثل ایتالیا و فرانسه نگاه کنیم، دولت در امور باشگاه‌ها دخالت نمی‌کند، اما آبراموویچ رابطه خوبی با دولت روسیه داشت و از این حمایت نیز برخوردار بود. 

لطیفی ادامه داد: نکته مهم این است که بعد از فروپاشی شوروی، روس‌ها چنین اقدامی را انجام دادند و در ورزشی مثل فوتبال که طرفداران زیادی دارد سرمایه گذاری کردند تا نگاه‌ها به روسیه را تغییر دهند. کشور‌های عربی نیز در چند سال گذشته چنین اقدامی را انجام داده اند. آن‌ها هوشمندانه عمل کرده اند و به یکی از هوشمندانه‌ترین کشور‌های اروپا وارد شده اند، همان گونه که منچسترسیتی به یکی از قدرت‌های اروپا تبدیل شده است.

نیوکاسل در راه منچسترسیتی

او اضافه کرد: این موضوع تنها اقتصادی نیست. کشور‌های عربی در حال حاضر به این موضوع نیاز دارند که خود را به سراسر دنیا نشان دهند. کشور‌های اروپا چندان با کشور‌هایی مثل عربستان و امارات آشنا نبودند و این اقدام عرب‌ها هوشمندانه بوده است. افرادی که از کشور‌های عربی در اروپا سرمایه گذاری کرده اند قطعا با دولت در ارتباط هستند. این کشور‌ها به جای این که نگاه اقتصادی داشته باشند نگاه فرهنگی دارند.  

کارشناس فوتبال کشورمان ادامه داد: کشور‌های عربی خلاف ایران با معضل استعداد روبه‌رو هستند و به گرد پای ایران هم نخواهند رسید. عرب‌ها از نظر فرهنگی قصد دارند پیشرفت کنند. فوتبال آن کشور‌ها نیز با این اقدام به جهان شناخته می‌شود. قطر پس از این که یکی از شاهزاده هایش امتیاز پاری سن ژرمن را خرید حتی تا قهرمانی آسیا نیز پیش رفت. نگاه عوام این است که عرب‌ها تنها در ورزش سرمایه گذاری کرده اند، اما آن‌ها با حمایت دولت‌ها چنین اقدامی را انجام داده اند.  

او افزود: اگر عربستانی‌ها تنها نگاه ورزشی داشتند در کشور خودشان سرمایه گذاری می‌کردند. نگاه اول آن‌ها سیاسی است، فرهنگ و اقتصاد هم در رده‌های بعدی قرار دارند. ایران به هر حال دشمنانی در جهان دارد، با توجه به این موضوع اگر افرادی از ایران نیز به عرصه ورزش وارد شوند، نگاه جهان به ایران تغییر خواهد کرد. پیروزی ایران مقابل آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ باعث شد نگاه همه کشور‌ها به ایران جلب شود.  

لطیفی در خصوص این که هواداران منچستریونایتد به سینه عربستانی‌ها دست رد زدند، گفت: هواداران نیوکاسل با توجه به این که پیشرفت منچسترسیتی و چلسی را دیده بودند، از این اتفاق استقبال کردند. دلیل این که هواداران منچستریونایتد از این اتفاق استقبال نکردند نتایج ضعیف شیاطین سرخ در زمان گلیزر‌ها و آمریکایی‌ها بود. آمریکایی‌ها در دوره درخشان شیاطین سرخ با فرگوسن حضور نداشتند و با توجه به این موضوع، هواداران منچستریونایتد از این اتفاق استقبال نکردند. ما می‌دانیم که شاهزاده سعودی باشگاه نیوکاسل را خریده است، اما آن‌ها سر سازمان لیگ برتر انگلیس کلاه گذاشته اند، زیرا با توجه به قانون انگلیس افرادی که با دولت کشور‌ها در ارتباط هستند، نمی‌توانند تیمداری کنند.

ارسال نظرات