۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۶۹۲۴۱۷

رئیس بانک مرکزی این نهاد را باید متناسب با انتظارات عموم مدیریت کند

رئیس بانک مرکزی این نهاد را باید متناسب با انتظارات عموم  مدیریت کند
استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق گفت: رئیس بانک مرکزی این نهاد را باید متناسب با انتظارات عموم جامعه که کاهش نرخ تورم و ثبات اقتصادی است مدیریت کند؛ لذا در بسیاری از شرایط خاص اقتصادی، باید شاهد عکس العمل سریع بانک مرکزی در موضع گیری‌های درست و منطقی و به نفع عموم جامعه باشیم.

به خبرگزاری رسا، بعد از انتظار طولانی که برای مشخص کردن یا ابقای رئیس قبلی بانک مرکزی داشتیم، آقای صالح آبادی به عنوان رئیس بانک مرکزی معرفی و مدیریت این نهاد پولی و ارزی را برعهده گرفتند. وضعیت تورم و رکورد زنی‌های چند ماه اخیر، افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی و چالش‌های مختلفی که اقتصاد را سردرگم کرده است از جمله موضوعاتی است که می‌طلبد مدیریت بانک مرکزی با نگاه متفاوت و اصلاحی این نهاد پولی و مالی را اداره کند. کامران ندری؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفتگو با دانشجو اشاره‌ای دارد به برخی از وظایف و مسوولیت‌های خطیری که از رئیس جدید بانک مرکزی انتظار می‌رود.

عضو پژوهشکده پولی وبانکی کشور در خصوص انتظاراتی که از آقای صالح آبادی به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی می‌رود ه گفت: یکی از مهمترین مسائل امروز اقتصاد ما که همه دولتمردان بدان اذعان دارند و کسی نمی‌تواند بر آن سرپوشی بگذارد یا آن را تکذیب کند، مساله تورم است؛ بنابراین می‌توان گفت چالش اصلی اقتصاد ایران یا یکی از اساسی‌ترین مسائلی که بانک مرکزی باید برای آن برنامه محور وارد شود موضوع حل تورم است.

ندری ادامه داد: البته حل مساله تورم را تنها نمی‌توان به برنامه‌ها وسیاست گذاری‌ها و مدیریت بانک مرکزی نسبت داد، چرا که مسائل مختلفی در اقتصاد دست به دست هم می‌دهند تا شاهد اوج گرفتن معضلی به نام افزایش تورم باشیم. بدین منظور مجموعه دولت برای حل مشکل تورم در کنار بانک مرکزی باید طرح و برنامه‌ها و سیاست گذاری‌های هدفمند و مشخصی را دنبال کنند تا خواسته خود را محقق نمایند.

وی درباره مهمترین برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که مدیر کنونی بانک مرکزی باید در راس فعالیت‌های کاری خود قرار دهد گفت: از جمله موارد ضرروی که آقای صالح آبادی باید بدان توجه کند اصلاح رابطه بانک مرکزی با دولت است. حل ناترازی‌های بانکی، حل چالش دسترسی آحاد مردم به وام‌های بانکی، جلوگیری از افزایش پایه پولی ورشد نقدینگی. این موارد از جمله معضلات مهمی است که بانک مرکزی با آن مواجه است.

استاد پول و بانکداری در این باره تصریح کرد: مشکل دیگری که نظام بانکی کشور را با چالش‌های متعددی رو به رو کرده، عدم ارتباط بانک‌های ایرانی با نظام بانکداری بین الملل است. به روز نبودن نظام بانکی از حیث رعایت استاندارد‌های بین المللی نیز از جمله مسائلی است که رئیس بانک مرکزی باید در فهرست اصلاحات اساسی بانک مرکزی قرار دهد.

کامران ندری با تاکید بر موضوع مهم حل تورم خطاب به رئیس بانک مرکزی گفت: آقای صالح آبادی در راس همه فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که برای مدیریت بانک مرکزی دارند باید کنترل تورم را مورد نظر قرار دهند. برای کنترل نرخ تورم سیاستگذاری درست ارزی موضوع بسیار مهمی است، حداقل تا جایی که سیاست‌های ارزی روی نرخ تورم اثر می‌گذارد؛ بنابراین با صراحت می‌توان گفت، نخستین دغدغه بانک مرکزی باید کنترل تورم باشد. اگر رئیس بانک مرکزی احساس کند برای کنترل نرخ تورم، چاره‌ای جز ایجاد ثبات در بازار ارز ندارد باید هر چه سریع‌تر به این موضوع ورود کند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: هر چند اصلاحات ارزی و سیاست گذاری‌های ارزی در شرایط فعلی اقتصاد تحریمی ایران کار ساده‌ای نیست، اما اشراف و توجه به این موضوع، یکی از مهمترین برنامه‌هایی است که رئیس بانک مرکزی باید نسبت به حوزه پولی و ارزی و ارتباط این دو بخش در بانک مرکزی دقت نظر کافی داشته باشد و بداند که با توجه به شرایط کنونی اقتصاد بهترین سیاست گذاری چیست.

کامران ندری اضافه کرد: به هر حال با توجه به حجم بزرگ مشکلات و چالش‌های اقتصادی کشور نیازمند مدیریت پویا و به روزی از سوی رئیس جدید بانک مرکزی هستیم. در واقع رئیس بانک مرکزی این نهاد را باید متناسب با انتظارات عموم جامعه که کاهش نرخ تورم و ثبات اقتصادی است مدیریت کند؛ لذا در بسیاری از شرایط خاص اقتصادی، باید شاهد عکس العمل سریع بانک مرکزی در موضع گیری‌های درست و منطقی و به نفع عموم جامعه باشیم.

عضو پژوهشکده پولی و بانکی در پایان خاطر نشان کرد: اگر امروز بانک مرکزی سیاستی را در رابطه با نرخ بهره اتخاذ کرده حتماً این سیاست نباید چند ماه آینده به قوت خود باقی باشد و اجرا شود، بلکه بانک مرکزی باید به طور مداوم سیاست‌های خود را متناسب با شرایط اقتصاد مورد بازنگری قرار دهد و بهترین تصمیمات را را در واکنش به وضعیت اقتصاد کشور اتخاذ کند.

ارسال نظرات