۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۶۹۲۵۸۵

عشقی بالاتر از عشق‌های افسانه‌ای

عشقی بالاتر از عشق‌های افسانه‌ای
ازدواج پیامبر و حضرت خدیجه ازدواجی که ثمره آن اقتدار اسلام بود، زیرا حضرت خدیجه (س) هر آنچه داشت برای دین هدیه کرد و برای پیامبر (ص) یک پشت و پناه و حامی همه جانبه بود.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،امروز ۱۰ ذی‌القعده برابر با سالروز ازدواج پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد (ص) با ام‌المؤمنین حضرت خدیجه کبری (س) است، ازدواجی که ثمره آن اقتدار اسلام بود، زیرا حضرت خدیجه (س) به عنوان یکی از ثروتمندان قریش هر آنچه داشت برای دین هدیه کرد و برای پیامبر (ص) یک پشت و پناه و حامی همه جانبه بود.

زنی که همه ثروتش را در راه اسلام هزینه کرد

حجت‌الاسلام علیرضا خاتم کارشناس مذهبی درباره با اشاره به نقش ثروت حضرت خدیجه سلام الله علیها در پیشرفت و پیشبرد اسلام گفت: خدیجه، اولین زنی است که به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ایمان آورد. حضرت خدیجه از ثروتمند ترین زنان دوران خود بود که در راه پیشبرد اسلام همه اموال خود را هزینه کرد، تا جایی که در هنگام وفاتش یک کفن برای خود نداشت. این بخشش اموال آن چنان برای اسلام اثر بخش بود که می گویند: گسترش اسلام و برافراشته شدن پرچم آن به برکت دو چیز است: شمشیر حضرت امیرالمؤمنین سلام الله علیه و اموال حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها.

جایگاه حضرت خدیجه سلام الله علیها

وی ادامه داد: طبق روایات شیعه و سنی، حضرت خدیجه سلام الله علیها، یکی از چهار زنی است که در دنیا به کمالی دست یافت که دیگر زنان عالم به آن جایگاه دست نیافتند. این بانوی بزرگ اسلام، در بندگی خدا، آن چنان اوج گرفت که در کنار دخترش، عنوان برترین زنان بهشت را دارا شد. پیامبر اکرم فرمودند: «أفضلُ نساءِ أهلِ الجنةِ خدیجةُ بنتُ خویلدٍ، و فاطمةُ بنتُ محمدٍ، و مریمُ بنتُ عمرانَ، وآسیةُ بنتُ مزاحمٍ، امرأةُ فرعونَ، بهترین زنان بهشت، حضرت خدیجه، حضرت فاطمه، حضرت مریم و حضرت آسیه همسر فرعون هستند.»

عشقی بالاتر از عشق‌های افسانه‌ای

عشقی بالاتر از عشق‌های افسانه‌ای

حجت‌الاسلام خاتم درباره علاقه پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س) گفت: عشق رسول گرامی اسلام به حضرت خدیجه به گونه‌ای بود که در طول ۲۵ سال زندگی با ایشان همسر دیگری اختیار نکردند. عایشه، در مورد حضرت خدیجه (س) می‌گوید: «تا زمانی که خدیجه (س) در قید حیات بود پیغمبر اکرم، همسر دیگری اختیار نکردند. این مسئله اختلافی نیست. این مسئله نشان می‌دهد که حضرت خدیجه جایگاه والایی نزد پیغمبر اکرم داشت. حضرت خدیجه تمام فضایل زنان عصر خود را دارا بود.»

این کارشناس مذهبی ادامه داد: ابن حجر عسقلانی از علمای بزرگ اهل تسنن می‌نگارد: «دوران تأهل رسول گرامی اسلام، سی و هشت سال بود که از این میان، بیست و پنج سال تنها به حضرت خدیجه اختصاص داشت.

زندگی مشترکی که هیچ ناراحتی در آن وجود نداشت

خاتم با اشاره به ابعاد زندگی پیامبر با ام‌المؤمنین خدیجه کبری (س) گفت: پیغمبر اکرم حدود ۶۸ درصد از دوران تأهل خود را با حضرت خدیجه گذراندند و تنها سی و سه درصد از دوران تأهل خود را با همسران دیگر سپری کردند. آن دو بزرگوار در طول زندگی مشترک خود، هیچ ناراحتی از همدیگر نداشتند و این فضیلتی است که در حق هیچ یک از دیگر همسران پیغمبر اکرم وجود ندارد.»

وی افزود: زمانی که پیامبراکرم، برای عبادت به کوه می رفتند، حضرت خدیجه کبری غذایی درست می‌کردند، آبی به همراه برمی‌داشتند و کوه‌ها و سنگلاخ‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذاشتند و صدا می‌زدند: «حبیبی محمد، حبیبی محمد»، زمانی که حضرت خدیجه به دنبال پیغمبر اکرم می‌گشتند جوانی حال رسول الله را از ایشان سؤال کردند. آن بانوی بزرگوار خیلی نگران شدند، دلشان آشفته شد و تصور کردند یکی از قریش است که به قصد جان رسول اکرم آمده است.

تعداد بازدید : 10

دیدار حضرت خدیجه (س) با جبرئیل امین

این کارشناس مذهبی از دیدار حضرت خدیجه با حضرت جبرئیل خبر داد و گفت: زمانی که حضرت خدیجه نزد رسول اکرم رسیدند، فرمودند: یا رسول الله! شخصی در دامنه کوه سراغ شما را از من گرفت و من خیلی نگران شدم. پیغمبر اکرم فرمودند: یا خدیجه! آن جوان جبرئیل بود که حال مرا از تو پرسید. جبرئیل به نزد من آمد و گفت: یا رسول الله خدیجه به دنبال تو می‌گردد، نزد تو می‌آید و برای تو غذا و آب می‌آورد اگر خدیجه آمد سلام خدا را به خدیجه برسان و همچنین سلام من را به او برسان. این عشق دو طرفه به اندازه ای بود که پیامبر می فرمودند: خداوند، عشق خدیجه را روزی من قرار داده است.

حجت‌الاسلام خاتم از عشق بی‌نهایت پیامبر (ص) به حضرت خدیجه (س) خبر داد و گفت: پیامبر اکرم نسبت به حضرت خدیجه جمله‌ای دارند که این جمله را هیچ پیامبری به همسرش نگفته است و از اختصاصات حضرت خدیجه است و نشان از عشقی بی حد و حصر دارد. پیامبر فرمودند: «زوجنی خدیجه وَکُنْتُ لَها عاشِقاً، خدا را شکر که خدیجه را همسر من قرار داد، چرا که من عاشق او بودم.»

تولد حضرت مهم‌ترین ثمره عشق آسمانی

این کارشناس مذهبی تولد حضرت زهرا (س) را مهم‌ترین ثمره زندگی پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س) برشرمرد و گفت: زمانی که خداوند اراده کرد حضرت فاطمه سلام الله علیها را خلق کند، به پیامبر وحی کرد که باید ۴۰ روز از حضرت خدیجه سلام الله علیها فاصله بگیرد. به دلیل عشق و محبتی که بین آن دو بود، از این خبر جدایی موقت، بسیار غمگین شدند. پیامبر برای تسکین او توسط «عمار بن یاسر» برای حضرت پیام فرستادند و فرمودند: «یا خَدِیجَةُ لَا تَظُنِّی أَنَّ انْقِطَاعِی عَنْک [هِجْرَةٌ] وَ لَا قِلًی وَ لَکنْ رَبِّی عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِی بِذَلِک لتنفذ [لِینْفِذَ] أَمْرَهُ فَلَا تَظُنِّی، یا خَدِیجَةُ إِلَّا خَیراً فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیبَاهِی بِک کرَامَ مَلَائِکتِهِ کلَّ یوْمٍ مِرَارا؛ ای خدیجه! گمان نکن که من از تو بریده و تو را رها کرده‌ام، بلکه پروردگارم برای اجرای آن به من دستور فرموده است. در آن خیر بیندیش. ای خدیجه! خداوند عزوجل هر روز چند مرتبه با ملائکه به وجود تو مباهات می‌کند.»

غبطه حضرت آدم علیه‌السلام

وی ادامه داد: حضرت آدم علیه السلام، زمانی که از این ارتباط عاشقانه و جایگاه حضرت خدیجه سلام الله علیها آگاه شد و نسبت به پیامبر اکرم غبطه خورد و گفت: «ممّا فضّل الله به إبنی علَیّ أن زوجته خدیجهً کانت عوناً له على  تبلیغ أمر الله (عزّ و جلّ) و أن زوجتی کانت عوناً لی على المعصیه، یکی از تفضلات خداوند عالم بر فرزندم حضرت محمد این است که همسرش خدیجه بزرگ، همکار و همیار او برای تبلیغ امر الهی بود، اما همسر من، همیار من برای معصیت خداوند بود.»

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
احسنت خبر خوبی بود
0
0