۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۶۹۲۶۷۲

بیشترین آمار طلاق در سال های ابتدایی زندگی

بیشترین آمار طلاق در سال های ابتدایی زندگی
خانم صادقی گفت: نوع تعامل با خانواده بسیار مهم است مخصوصاً افرادی که تازه ازدواج کردند چون بیشترین آمار طلاق در یک تا ۴ ساله اول زندگی زوجین است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا منصوره سادات صادقی در نشست علمی که با موضوع عوامل پیش‌بینی‌کننده طلاق در زوجین ایرانی و به همت مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: موضوع مهمی که این روزها به آن توجه زیادی می‌شود نقش مهارت‌ها و همچنین داشتن تناسب زوجین است.

وی ادامه داد: مشاوران پیش از ازدواج باید یکسری مؤلفه‌های مهم را برای زوجین بررسی کنند به این صورت که هریک خود را خوب بشناسد و تلاش کند طرف مقابل را هم بشناسد.

صادقی ابراز داشت: برخی از عوامل پیش‌بینی‌کننده طلاق حالا باتوجه‌به اینکه می‌گوییم مسئله فرهنگی است اما می‌بینیم در همه جای جهان یکی است و معمولاً در اولویت‌بندی این عوامل با هم فرق دارند.

وی به این عوامل اشاره کرد و گفت: مسائل اقتصادی و مالی، اعتماد صداقت، خیانت و خشونت، انتظارات و... است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس خانواده افزود: یک مسئله‌ای که تمام کشورها روی آن کار کردند بحث تفاوت‌های فرهنگی و مذهبی است و تأثیر فراوانی بر روی طلاق‌ها دارد.

وی با بیان این که عوامل مرتبط به طلاق را می‌توان به ۳ دسته تقسیم کرد، بیان داشت: عوامل فردی، عوامل رابطه و عوامل خارج رابطه یا عوامل موقعیتی در به‌وجودآمدن طلاق‌ها و جدایی‌ها نقش دارند.

صادقی بیان داشت: در تعریف و بیان عوامل فردی، باید گفت: معمولاً افراد مسائل را از دید خودشان نگاه می‌کنند، بحث شناخت‌ها و ارزیابی موضوع مهمی است چرا که زوجین متأسفانه تصور می‌کنند هر چه که فکر می‌کنند درست است.

وی افزود: زوج‌هایی که ناسازگاری بالایی دارند و به سمت طلاق می‌روند خودخواه هستند و بیشتر اهداف خودشان را می‌بینند این افراد نمی‌توانند خودشان را جای طرف مقابل بگذارند.

صادقی به آمادگی‌های قبل از ازدواج اشاره کرد و گفت: شناخت. اعتمادبه‌نفس و سلامت روان سه پیش‌شرط ازدواج است که باید به آن‌ها توجه شود.

وی افزود: در تحقیقات کیفی که در ایران صورت‌گرفته زوج‌هایی شادکام‌تر هستند که آقایان احساس قدرت بیشتری و خانم‌ها احساس دوست‌داشتنی بودن بیشتری می‌کنند.

کارشناس خانواده بیان داشت: از عوامل دیگر پیش‌بینی‌کننده ازدواج بحث سن ازدواج است در واقع سنی که فرد به پختگی رسیده باشد بسیار مهم است و اینکه هر فردی دقیق بداند انتظارات خودش چیست.

وی زندگی مشترک زوجین را موردتوجه قرارداد و گفت: یک مسئله دیگری که زوجین را به سمت طلاق می‌برد عدم توجه به صمیمیت جنسی و جسمی می‌باشد که متأسفانه در کشور ما این دو مقوله تفکیک نشده است.

صادقی تاکید کرد: متأسفانه آموزش‌هایی که در رابطه‌ با صمیمیت جنسی و جسمی وجود دارد هنوز درست داده نشده و چه‌بهتر که این بسته‌های آموزشی برای زوجینی که می‌خواند ازدواج کنند یا ازدواج کرده‌اند ارائه شود.

وی افزود: یک باور اشتباه وجود دارد که مثلاً ۹۰ درصد علت طلاق رابطه جنسی می‌باشد درصورتی‌که اصلاً این‌طور نیست، بحث رضایت جنسی خیلی مهم است، چون کنار مؤلفه‌های دیگر مانند تعهد و ارتباط عاطفی قرار می‌گیرد در واقع سه‌ پایه‌ای که برای روابط عاطفی وجود دارد بحث‌های صمیمیت عاطفی. صمیمیت شناختی و تعهد و صمیمیت جنسی می‌باشد که این‌ها باید کنار هم باشد.

کارشناس خانواده با بیان این که از جمله عواملی که در ایران بسیار در طلاق نقش دارد بحث خانواده است، بیان داشت: هیچ جای دنیا این‌طور نیست به‌هرحال نوع تعامل با خانواده بسیار مهم است مخصوصاً افرادی که تازه ازدواج کردند چون بیشترین آمار طلاق در یک تا ۴ ساله اول زندگی زوجین است.

وی ادامه داد: خانواده‌ها هم باید برای فرزندان خود هویت مستقل در نظر بگیرند و علاوه بر این حمایت خانواده‌ها باید چارچوب داشته باشد.

ارسال نظرات