۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۶۹۲۷۰۴
نبیل العزاوی رئیس مرکز بررسی های راهبردی المستقبل:

زمان مداخله فقها و علما برای وحدت آفرینی در عراق فرا رسیده است

زمان مداخله فقها و علما برای وحدت آفرینی در عراق فرا رسیده است
العزاوی گفت‌: آنچه عراق اکنون بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد، نگاه واحدی است که بتواند بر آشوب های احتمالی ناشی از اختلافات بر سر نتایج انتخابات پارلمانی غلبه کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، نبیل العزاوی رئیس مرکز بررسی‌های راهبردی المستقبل عراق در گفت‌وگو با ایرنا بر دو محور اساسی برای عبور از بحران پسا انتخابات این کشور تاکید می‌کند؛ ورود علما برای مصالحه فراگیر و نشست بین جریان های سیاسی برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها.

به گفته العزاوی، «آنچه عراق اکنون بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد، نگاه واحدی است که بتواند بر آشوب های احتمالی ناشی از اختلافات بر سر نتایج انتخابات پارلمانی غلبه کند.»

وی می گوید: معتقدم که زمان ورود فقها، علما و حکما برای تصحیح اشتباهات گذشته و یکدست کردن گفتمان با هدف جلوگیری از آشوب با وحدت آفرینی در عراق فرا رسیده است.

رئیس مرکز بررسی های راهبردی المستقبل عراق توضیح می دهد که «این مداخله علما و عقلای قوم، باید مقابل دخالت های فتنه انگیزانه بین عراقی ها قرار بگیرد.»

العزاوی ادامه می دهد: اگر چه اختلافات سیاسی بین جریان های عراقی وجود دارد اما فکر نمی کنم آنها در وطن پرستی، اختلافی داشته باشند بنابراین ورود علما از فصل مشترک اتحاد عراقی ها برای حفظ کشور و مصالح آن، ضروری به نظر می رسد.

به گفته این کارشناس علوم راهبردی عراقی، «اختلاف نظر و رویکرد طبیعی است، اما باید جلسات و نشست هایی برای نزدیک کردن دیدگاه ها بین این جریان ها تشکیل شود و وحدت شیعی-شیعی را برای جلوگیری از عواقب تفرقه فراهم کند.»

وی ابزار امیدواری کرد که خطوط تفاهم با نشست های مشترک بین جریان های مختلف پررنگ تر شود.

نبیل العزاوی معتقد است که همه باید به نتایج انتخابات احترام بگذارند و در راستای وحدت برای مقابله با توطئه های خارجی تلاش کنند.

کمیسیون عالی انتخابات عراق به اعتراض های جدی و ادعاها درباره گم شدن دو میلیون رای یا عدم تسلیم نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار کارت شرکت در انتخابات و یا اختلافات آرای نوارهای صادر شده از صندوق‌ها (پرینت رای) با نتایج اعلامی از کمیسیون و طرح شائبه دخالت خارجی در دستکاری آرا هنوز پاسخی قانع کننده نداده و تصریح کرده که اکثر شکایت‌ها بر نتایج انتخابات بی تاثیر بوده است.

با این حال، کمیسیون انتخابات عراق در کنفرانسی خبری اعلام کرد می توان به این نتایج اخیر نیز اعتراض کرد.

انتخابات زودهنگام پارلمانی یکشنبه هفته گذشته برگزار شد و با اعلام نتایج اولیه از کمیسیون انتخابات عراق بیشتر گروه ها و جریان های سیاسی به روند اعلام نتایج و فرایند شمارش آرا اعتراض کردند./۹۸۸/

ارسال نظرات