۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۶۹۲۷۰۶

عاقبت سازش با صهیونیست‌ها؛ سودانی‌ها دیگر نانی در بساط ندارند

عاقبت سازش با صهیونیست‌ها؛ سودانی‌ها دیگر نانی در بساط ندارند
با گذشت کمتر از یکسال از موافقت خارطوم برای سازش و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، نابسامانی اقتصادی را دنبال داشته و سفره‌ سودانی‌ها را خالی از نان کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، وضعیت بد اقتصادی در سودان به تشدید اختلاف‌ها در سطوح حاکمیتی که نخست وزیر غیر نظامی این کشور آن را خطرناک‌ترین و بدترین بحران سیاسی می‌خواند، منجر شده است.

به نوشته بی‌بی. سی، جمعه گذشته، «عبدالله حمدوک» از طرحی پرده برداشت که آن را برخورد با «خطرناک‌ترین و بدترین» بحران سیاسی در دوره دو ساله انتقالی دانست؛ در پی اعتراضات گسترده و ورود ارتش سودان برای پایان دادن به عمر ۳۰ ساله حکومت "محمد البشیر" در آوریل ۲۰۱۹، حمدوک در اوت همان سال به‌عنوان نخست‌وزیر سودان سوگند یاد کرد.

گروه‌های نظامی و غیرنظامی سودان از آن زمان در قدرت با یکدیگر سهیم هستند، اما حمایت از دولت انتقالی سودان در ماه‌های اخیر کاهش یافته چرا که اصلاحات اقتصادی به رهبری حمدوک باعث کاهش یارانه‌های سوخت و افزایش تورم در این کشور شده است.

اعتراض‌های سودانی‌ها در پی سازش و عادی‌سازی روابط خارطوم و تل‌آویو در طول چند ماه گذشته شدت بیشتری به خود گرفته است؛ آنها معتقدند که بحران سیاسی در سودان عمیق‌تر از پیش شده و دولت انتقالی ناتوان از اداره کشور است.

سودان در اکتبر سال گذشته با سازش و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی موافقت و یک ماه بعد هیاتی صهیونیستی به خارطوم سفر کرد و در نهایت در ۶ ژانویه سال جاری(16 دی 99)، سودان توافق عادی سازی را امضا و روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرد.

روز شنبه معترضان حامی ارتش سودان در حالی‌که که فریاد می‌زدند «مرگ بر دولت گرسنه»، خواستار این شدند که ژنرال عبدالفتاح برهان رئیس ارتش و «شورای حاکم نظامی-غیرنظامی سودان»، دست به کودتایی بزند و کنترل کشور را به دست بگیرند.

عاقبت سازش با صهیونیست‌ها؛ سودانی‌ها دیگر نانی در بساط ندارند

هزاران معترض سودانی خیابان‌های خارطوم را تسخیر کردند تا از ارتش این کشور بخواهند که کنترل کشور را به دست بگیرد. به نوشته بی‌بی. سی، هرچند، پس از خنثی شدن کودتای نافرجام منتسب به حامیان بشیر در ماه سپتامبر باعث افزایش تنش‌ها در سودان شده است. از آن زمان، رهبران نظامی خواستار اصلاحات در ائتلاف «نیروهای آزادی و تغییر» شدند؛ ائتلاف مدنی که اعتراضات علیه بشیر را رهبری کردند و بخش عمده‌ای از دولت انتقالی را تشکیل دادند. ارتش نیز خواستار تغییر کابینه دولت شده است.

از سوی دیگر، رهبران غیرنظامی در سودان می‌گویند که این تقاضا بخشی از قدرت‌گیری ارتش است.

در واکنش به تظاهرات روز یک‌شنبه در سودان، معترضان حامی دولت این کشور نیز خواستار تظاهراتی در روز پنجشنبه شدند.

تل‌آویو نگران است

با تشدید بحران سیاسی در سودان، تل‌آویو نگران خروج خارطوم از توافق سازش است؛ یک روز پس از مخالفت خارطوم با عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا، روزنامه عبری زبان «"معاریو» روز شنبه نوشت که مسوولان اسراییل (رژیم صهیونیستی) نگرانند که سودان به تدریج از توافق عادی‌سازی روابط با این رژیم خارج شود.

جمعه گذشته، وزارت خارجه سودان با تصمیم "موسی فکی محمد" رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا مبنی بر موافقت با عضویت رژیم صهیونیستی در این اتحادیه به عنوان عضو ناظر قبل از مشورت با کشورهای عضو اعلام مخالفت کرد.

از ۲۱ سپتامبر و کودتای نافرجام، ارتش در قدرت سودان، حملات خود را علیه دولت غیرنظامی در این کشور افزایش داده است.

در بندر سودان، صدها معترض از قبیله «بجا» نزدیک به یک ماه است که تاسیسات بندری را مسدود کرده‌اند. وضعیتی که کمبودهای روزانه را تشدید می کند. در خارطوم، تقریباً نانی در نانوایی ها باقی نمانده، چرا که ذخایر گندم تمام شده است.

هفته‌های سرنوشت‌ساز برای سودان

«فولکر پرتس - Volker Perthes» نماینده سازمان ملل در سودان می‌گوید هفته‌های آینده برای مردم سودان سرنوشت‌ساز خواهد بود.

اعتراض‌ها در سودان در روز یکشنبه هم دنبال شد؛ الجزیره می‌نویسد: حامیان ائتلاف نیروهای آزادی و تغییر روز یکشنبه برای تحصن در چادرهایی که در مقابل کاخ ریاست جمهوری در خارطوم برپا کرده بودند آمادگی خود را اعلام کردند. آنها خواستار انحلال دولت سودان شدند. در شرایطی که درگیری‌ها و تبادل اتهامات بین دو تیم ائتلاف حاکم در سودان ادامه دارد، حامیان دولت نیز خواستار برپایی تحصن در روز پنجشنبه هستند.

به نوشته تارنمای اخبار آفریقا(Africanews)، تظاهرکنندگان در خارطوم خواستار انحلال دولت موقت سودان پس از دیکتاتوری هستند و می‌گویند که آنها از نظر سیاسی و اقتصادی «شکست» خورده‌اند.

واشنگتن بر خارطوم فشار می‌آورد

در شرایط بد اقتصادی و بحران سیاسی در سودان و نگرانی تل‌آویو از خروج خارطوم از توافق عادی‌سازی، در آن سوی میدان، آمریکا نیز فشارهای خود را بر سودان برای امضای رسمی توافق عادی سازی روابط با اسرائیل آغاز کرده است.

هفته گذشته، شبکه تلویزیونی کان رژیم صهیونیستی گزارش داد که آمریکا فشارهای خود را به سودان برای امضای رسمی توافق عادی سازی روابط با اسرائیل آغاز کرده است. فشارهای واشنگتن پس از آن صورت گرفته که با گذشت یک سال از سرمایه گذاری آمریکا در سودان، هیچ پیشرفت واقعی در موضوع عادی سازی روابط با اسرائیل انجام نگرفته است.

دولت انتقالی سودان آگوست ۲۰۱۹ میلادی آغاز به کار کرد و قرار بود مدت زمان انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان ۳۹ ماهه باشد و در این مدت نیز قدرت میان ارتش و ائتلاف «الحریة و التغییر» تقسیم شود./۹۸۸/

ارسال نظرات