۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۶۹۲۷۲۸
آیت الله سعیدی:

نقاشی هم مانند روضه نباید مکشوف باشد

نقاشی هم مانند روضه نباید مکشوف باشد
تولیت حرم مطهر بانوی کرامت گفت: در نقش‌هایی که از مصائب اهل‌بیت(ع) ترسیم می‌شود نباید ظلمی که به ایشان شده به صورت دقیق و جزء به جزء آورده شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی در دیدار حسن روح‌الامین که در سالن محراب حرم مطهر انجام شد، در مورد جایگاه قم و حرم کریمه اهل‌بیت(س) اظهار کرد: خانه‌های بزرگان دو بخش بیرونی و اندرونی داشت که اندرونی مخصوص خواص و بیرونی برای عموم مردم بود؛ از آیت‌الله بهجت نقل شده است که امام رضا علیه‌السلام هم بیرونی و اندرونی داشتند که بیرونی در مشهد و اندرونی در قم است و اگر در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها کاری انجام می‌شود باید بدانیم که در اندرونی امام رضا علیه السلام هستیم.

وی با بیان اینکه امام جواد علیه‌السلام فرمودند اگر کسی عمه من در قم را زیارت کند به شرط اینکه عارف به حق ایشان باشد بهشت بر او واجب می‌شود، افزود: آیت‌الله بهجت در این رابطه فرمودند معرفت به حق حضرت معصومه سلام الله علیها این است که ایشان را از مقام عصمت پایین‌تر و از بشر بالاتر بدانیم.

نماینده ولی فقیه در استان قم در رابطه با حضرت معصومه سلام‌الله علیها اظهار کرد: ایشان بدون شک، علمی فراتر از افراد عادی داشتند و در روایات نقل شده است که در سنین کودکی به سؤالات گروهی که به محضر پدرشان رسیده بودند و پدرشان در منزل نبودند به گونه‌ای جواب دادند که وقتی این پاسخ‌ها را امام کاظم علیه‌السلام دیدند فرمودند «فداها ابوها» و باید تلاش کرد این مفاهیم را در قالب هنر به مخاطبان منتقل کرد.

وی ادامه داد: معرفت به حق اهل‌بیت(ع) خیلی مهم است و هرچه هنرمند معرفت، ذکر، توسل، ارتباط و افتادگی‌اش نسبت به اهل‌بیت(ع) بیشتر باشد بیشتر به او عنایت می‌شود و انبساط روح پیدا می‌کند.

سعیدی با اشاره به تأثیرگذاری هنر و نقاشی با جان مخاطب، خاطرنشان کرد: همانطور که در باب مرثیه و روضه می‌گویند روضه مکشوف خوانده نشود و ظلمی که به اهل بیت(ع) شده به صورت دقیق و جزء به جزء بیان نشود در نقاشی هم نباید جزئیات مصیبت‌های وارد شده بر آن‌ها به تصویر کشیده شود بلکه باید تصاویر در عین گویا بودن مبهم باشد زیرا اینطور تأثیرگذارتر است.

وی با بیان اینکه در اسماء و اذکار خداوند هم بعضی از اذکار از همه بالاتر است، گفت: این بالاتر بودن به خاطر ابهامی است که در این واژگان نهفته است بنابراین هنر هر چه در مفاهیم معنوی مبهم‌تر باشد اثرگذاری بیشتری هم خواهد داشت.

تولیت آستان مقدس بانوی کرامت نقاشی را نوعی تبلیغ و رسانه دانست و تصریح کرد: هنر جلوه‌ای از جلوه‌های خدا است ودر نقاشی هرچه ابهام بیشتری باشد گویاتر است و مقصود را بهتر منتقل می‌کند و امیدواریم که خدا کمک کند و این تبلیغ هنری بتواند برای افراد گمگشته راهنما باشد.

وی در خصوص تفاوت نقاشی با عکس عنوان کرد: فرق نقاشی با عکس در احساس آرامشی است که نقاشی به انسان می‌دهد، عکس انعکاس یک صحنه است اما نقاشی با مخاطب خود صحبت می‌کند و او را به فکر وا می‌دارد و اگر نقاشی به عکس نزدیک شود دیگر آن جذابیت‌های بصری که از نقاشی توقع داریم را ندارد و آنچه آن را زیبا می‌کند ابهام و حاشیه‌پردازی است که به جذابیت آن می‌افزاید.

ارسال نظرات