۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۶۹۲۷۳۳
حجت الاسلام جمشیدی مطرح کرد؛

فرایند و راهکارهای تحکیم خانواده

فرایند و راهکارهای تحکیم خانواده
مسؤول فنی مرکز مشاوره صدرا با اشاره به اهمیت تحکیم خانواده در اسلام، راهکارهایی را برای این مهم مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد علی جمشیدی مدیر و مسؤول فنی مرکز مشاوره صدرا با اشاره به اهمیت تحکیم خانواده در اسلام گفت: قرآن و سنت برای زندگی انسانها است و زندگی هم ابعاد مختلفی دارد جنبه فردی، جنبه خانوادگی و جنبه اجتماعی. حلقه وصل جنبه فردی با فضای اجتماعی همان بحث خانواده است. لذا برای تشکیل، تحکیم وتعالی خانواده دستورات و راهکارهای خاصی دارد.

وی افزود: درواقع در فضای دینی و ادبیات دینی خانواده را مثل یک سیستم و شبکه دیده اند که قبل از ازدواج، آمادگی های لازم برای ازدواج لازم است و یک سری از جهاز معنوی، رفتاری و روان شناختی لازم هست تا انسان ها در تشکیل خانواده با موفقیت روبه رو شوند.

حجت الاسلام جمشیدی در ادامه افزود: غیر از آمادگی، که آیات مختلفی از قرآن کریم و رویات فراوانی که از ائمه معصومین(ع) دستوراتی را در پیش روی ما قرار داده اند، تاکید بر روی تشکیل خانواده است که اولاً باید به موقع صورت بگیرد. دوماً آسان باشد و سوماً روی چاچوب خاصی باشد. اگر آمادگی ها بود و در کنار آمادگی های لازم برای تشکیل خانواده، فرایند تشکیل خانواد، فرایند همسر گزینی و ازدواج درست شکل گرفت زمینه ای خواهد بود برای ایجاد تحکیم در خانواده. در عین حال باید همه کفویتها را نیز در نظر گرفت تا فرایند تحکیم خانواده اتفاق بیفتد.

فرایند تحکیم خانواده

مدیر و مسئول فنی مرکز مشاوره صدرا در توضیح معنای صحیح از لفظ هم کفو بودن بیان داشت: سالهای سال بود که برخی از دخترها و پسرها معنای کفویت را نمی توانستند درست متوجه نمی شدند و در واقع حاشیه زندگی را به عنوان کفویت در نظر داشتند اما متن و شخصیت دختر و پسرها در نظر گرفته نمی شد. لذا اگر شخصیت دختر و پسر متناسب هم باشد طبیعی است که در این چنین فضایی آرامش و تعالی خانواده بیشتر و بهتر خواهد بود. اگر از لحاظ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، مالی و قد و وزن و سایز و رنگ باهم باشند ولی شخصیتها باهم متفاوت و مختلف باشد، زندگی آنان زندگی مستحکمی نخواهد بود. امروزه خیلی از دختر و پسرهای جوان که از لحاظ سلامت سالمند، مذهبی و متدین و اهل رعایت هستند، وقتی از همدیگر جدا می شوند، بخاطر مسائل مذهبی و مالی و به خاطر بحثهای فرهنگی سیاسی نیست بلکه به خاط این است که اینها شخصیتشان به همدیگر نمی خورد. اگر شخصیتها یکی نباشد طبیعی است که زندگی درست پیش نخواهد رفت.

وی در جواب سوال خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر این که «منظور شما از شخصیت چه مواردی هست؟» گفت: یک موقع منظور از شخصیت، در فضای خُلق مطرح است که مربوط به اخلاقیات است. یعنی ویژگی هایی که انسانها می توانند بر روی خود کار کنند و چیزهایی را خود کسب کرده و یاد بگیرند. به عنوان مثال اخلاق نرم و یا اخلاق همدلانه و ارتباط درک متقابل یک چیزی است که انسان باید یاد بگیرد، یک موقع هم در فضای تربیت نیست بلکه در فضای طبیعت مزاج انسانها است. در فضای شخصیت هم رفتارهای ذاتی و طبیعی و مزاجی لازم هست و هم رفتارهایی که مربوط به فضای تربیت و خُلق و رفتارهای اقتصادی. اگر اینها باهم و در کنار هم به عنوان شاکله شخصیت متناسب باشد بسیاری از رفتارهای حاشیه ای منجر به از هم پاشیدگی خانواده نخواهد شد و تحکیم خانواده را به ارمغان خواهد آورد.

حجت الاسلام جمشیدی ضمن بیان اهمیت مسائل مالی بر تحکیم خانواده بیان داشت: قطعا مسائل مالی در تحکیم خانواده دخیل هست و جزو آخرین فرمایشات و وصیت های رسول اکرم(ص) نیز می باشد که فرمودند «اگر مردم به فقر دچار بشوند دین و ایمانشان را از دست می دهند» اما آنچه که بیشتر در مسائل مالی و اقتصادی مهم است اقتصاد نیست بلکه هوش اقتصادی است و اصطلاحا به عقل معاش نیاز دارد و در درصد بسیاری از موارد مباحث مالی منجر به تحکیم خانواده نمی شود. بله در دهک های پایین خانواده انصافا مباحث مالی موثر هست و موجب نشات و آرامش خانواده می شود ولی در اینجا نیز تاثیری بر تحکیم خانواده ندارد زیرا خیلی از موارد هست که افراد با وجود این که فقیر بودند اما از همدیگر جدا نمی شدند چراکه فرهنگ مصرف گرایی و یا فرهنگ قناعت و اینکه به داشته های خودشان قانع باشند و یا رضایتی که از درون احساس می کردند باعث می شد که خانواده تحکیم خود را حفظ کند. بنابراین در دهک های پایین جامعه مباحث مالی و اقتصادی می تواند کاملا موثر باشد اما در دهک های متوسط به بالا این مسئله فرهنگ مصرف، هوش اقتصادی و عقل معاش هست که بودن یا نبودنش تاثیر در استحکام و عدم استحکام خانواده دارد.

فرایند تحکیم خانواده

حجت الاسلام جمشیدی در پایان خاطرنشان کرد: ما در چندین پژوهشی که در زمینه تاثیر توانمند سازی کارکردی خانواده با رویکرد اسلامی بر تحکیم خانواده و پیشگیری از طلاق داشتیم، آمدیم تعمداً از افرادی که تحصیلات لیسانس به بالا داشتند و درخواست جدایی و طلاق داشتند، یک سری از آموزشها را تحت عنوان توانمندسازی زوجین به آنها تعلیم کردیم؛ و بعد بررسی کردیم که آیا اینها قصد ادامه زندگی را دارند یا از موضع اصلی خود که طلاق بود کوتاه نخواهند آمد؛ جالب استکه نتیجه این شد که حدودا 40 تا 50 درصد اینها از طلاق درخواستی خود منصرف شدند و تصمیم به ادامه زندگی مشترک گرفتند. خوب این معنا این است که خیلی از انسانها بد نیستند بلکه بلد نیستند. یک سری از آموزشها در فضاهای روایط، در تفاوتهای زن و مرد، در فضای حلّ تعارض و سازگاری مابین زوجین می تواند پیشگیری کرده و از طلاق و تزلزل خانواده ها جلوگیری نموده و تحکیم خانوده اتفاق افتد.

ارسال نظرات