۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۶۹۲۸۴۸
دانشنامه مفاخر حوزه علمیه مروی؛

کتاب فیضیه تهران رونمایی شد

کتاب فیضیه تهران رونمایی شد
دانشنامه مفاخر مروی در قالب یک گزارش 200 ساله به ترتیب تاریخ نوشته شده و شرح حال تمام مفاخر و دوران حیات و ظهورشان در آن عصر تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، کتاب دانشنامه علمای مدرسه مروی تهران با عنوان «فیضیه تهران» در مراسم گرامیداشت تولیت مدرسه مروی با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، حجت الاسلام پورمحمدی رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، حجت الاسلام میرلوحی عضو هیأت امنای دانشگاه امام صادق رونمایی شد.

حجت الاسلام حسین اسکندری معاون پژوهش مدرسه علمیه مروی تهران در مراسم گرامیداشت آیت الله مهدوی کنی تولیت مدرسه مروی گفت: بزرگانی در طول 200 سال گذشته که مرحوم فخر الدوله مدرسه را وقف و تأسیس کرد در این مدرسه تحصیل کردند مثل آیت الله جوادی آملی، حاج آقامجتبی تهرانی شهید مطهری، علامه شعرانی و آیت الله مهدوی کنی تعدادی از علمای مطرح هستند.

وی تأکید کرد: وجود بزرگان در مدرسه فاخر مهدوی سبب شد دانشنامه ای با حمایت آیت الله تحریری ایجاد کنیم که چند سال پیش آغاز شد و پس از گذشت مراحل ویراستاری در سال 1400 منتشر شده است؛ نام کتاب فیضیه تهران بوده و تشبیهی بین مدرسه فیضیه قم شده که از حکم امام خمینی برای مرحوم مهدوی کنی الهام گرفته شده است؛ سعی داشتیم ضمن معرفی مدرسه مروی به مدرسه سپهسالار قدیم که موقعیت دارالشفا نسبت به فیضیه را دارد نگاه شود و مفاخر آن نیز معرفی شود.

حجت الاسلام اسکندری تأکید کرد: دانشنامه مفاخر مروی در قالب یک گزارش 200 ساله به ترتیب تاریخ نوشته شده است و شرح حال تمام مفاخر و دوران حیات و ظهورشان در آن عصر تدوین شده است که مخاطب با شرایط آن دوره مأنوس می شود و به آن ها سفر می کند؛ در این کتاب به شرح حال 150 تن از اساتید به صورت مستقیم در متن اصلی پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: این مجموعه به 200 تن از علمای تهران از 160 منبع مکتوب اشاره کرده که این منابع جالب توجه هستند؛ مصاحبه با برخی اساتید و مفاخر حی مدرسه که به شرح حال و زندگی تعدادی از علمای تهران برای اولین بار پرداختند و همچنین از اسناد مرکز اسناد انقلاب اسلامی هم استفاده شده است؛ دفتر شهریه نام بسیاری از بزرگان را پیدا کردیم که در جایی دیگر نبوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ضمن خطاهایی که برخی از تراجم داشتند در کتاب فیضیه تهران به گزارش صحیح هم پرداخته است و با توجه به شیوه نگارش می توان این کتاب را مورد استفاده علاقه مندان به تاریخ معاصر باشد و به پشتوانه این اثر آثار دیگری می توان تولید کرد؛ در شبکه مستند یک مستند با توجه به این منبع در حال تولید است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
امام جماعت امام رضا ربیع زاده
Iran, Islamic Republic of
۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
مدرسه علمیه مروی تهران خودش یک قطب دینی در تهام محسوب می شود. نیازس نیست آن را با فیضیه قم مقایسه کنید. این نوعی عدم باور به توانائیهای خودی است..
0
0