۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۶۹۲۹۰۹
عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی:

توجه به مشترکات دینی زمینه‌ساز تقویت انسجام اسلامی است

توجه به مشترکات دینی زمینه‌ساز تقویت انسجام اسلامی است
خراسان شمالی – حجت‌الاسلام نجفی زاده گفت: بیشتر اصول دین در تمامی مذاهب اسلامی مشترک است و توجه به این مشترکات می‌تواند در انسجام اسلامی نقش ارزنده‌ای ایفا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمد نجفی زاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در جمع طلاب استان با گرامیداشت هفته وحدت به تبیین زمینه‌های وحدت جهان اسلام پرداخت.

وی با اشاره به اصول مشترک بین شیعه و سنی، اظهار کرد: بیشتر اصول دین در تمامی مذاهب اسلامی مشترک است و توجه به این مشترکات می‌تواند در انسجام اسلامی نقش ارزنده‌ای ایفا کند.

حجت‌الاسلام نجفی زاده با اشاره به مشترکات بین شیعه و سنی، گفت: همه مسلمانان در شعار توحیدی «لا اله الا الله» اشتراک نظر دارند و بر این باورند که جز الله هیچ خدایی در جهان وجود ندارد، همچنین همه مسلمانان جهان حضرت محمد (ص) را آخرین فرستاده خدا می‌دانند و او را به‌عنوان الگو و سنتش را به‌عنوان معیار عمل خود قبول دارند و این اهمیت زیادی دارد.

وی اضافه کرد: امروزه همه فرقه‌های اسلامی بر این باورند که قرآن موجود در دست مسلمانان همان کتابی است که به‌طور دقیق بر رسول‌الله(ص) نازل شده و این موضوع در اتحاد آنان بسیار اثرگذار است، همچنین همه مسلمانان جهان روزانه پنج بار رو به کعبه نماز می‌خوانند و همه آن‌ها در نماز خود سوره حمد را قرائت می‌کنند، سوره‌ای که دقت در مضامین آن نمایشگر وحدت مسلمانان است.

حجت‌الاسلام نجفی زاده با اشاره به مناسک حج واحد، گفت: هر ساله در زمان معیّنی میلیون‌ها مسلمان از سرتاسر جهان اسلام در مکه گرد هم می‌آیند و نمایشی باشکوه از قدرت اسلام را در قالب فریضه حج ابراهیمی اجرا می‌کنند، چنین حجی می‌تواند زمینه‌ساز اتحاد جهان اسلام باشد.

وی ادامه داد: در مراسم حج میلیون‌ها انسان از سرتاسر جهان با زبان و رنگ و نژادهای گوناگون و با لباسی یکسان اعمال مشترکی انجام می‌دهند که در این زمان بهترین موقعیت برای گسترش ارتباطات سالم در جهان اسلام فراهم می‌شود.

حجت‌الاسلام نجفی زاده با اشاره به اعتقاد به موعود واحد در بین فرقه‌های اسلامی، گفت: بیشتر فرقه‌های مسلمان یا تمام آن‌ها باور دارند که روزی فردی از اهل‌بیت رسول‌الله (ص) عدالت را در همه زمین برقرار خواهد ساخت.

وی احادیث مشترک را از دیگر مشترکات موجود دانست و افزود: در کتاب‌های معتبر حدیثی فرقه‌های گوناگون مسلمان احادیث مشترک فراوانی به‌ویژه در زمینه‌های اخلاقی، فقهی و گاه اعتقادی وجود دارد. همچنین در کتاب‌های اهل سنت احادیثی یافت می‌شود که موردقبول و استناد کامل شیعه است، ازجمله حدیث ثقلین، حدیث کساء و حدیث اثناعشر./9314/پ210/

هادی رحیمی
ارسال نظرات