۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۶۹۲۹۹۰
استاد دانشگاه هند:

وحدت جامعه اسلامی با پایبندی به سنت نبوی محقق می‌شود

وحدت جامعه اسلامی با پایبندی به سنت نبوی محقق می‌شود
پروفسور جائسی گفت: وحدت جامعه اسلامی فقط با پایبندی به سنت نبوی(ص) محقق خواهد شد اما مشکل جامعه اسلامی معاصر ناشی از دوری مسلمانان از سیرہ پیامبر اکرم (ص) است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، پروفسور علیم اشرف جائسی رئیس گروه عربی دانشگاه ملی اردو از هند، در دومین روز برگزاری سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی گفت: تمرکز بر سنت نبوی و توجه به آن، نه تنها نشان دهنده عشق به ایشان است، بلکه موجب تقویت و تشدید این محبت می شود. از این رو، از ما خواسته می‌شود که به پیامبر اکرم (ص) عشق و محبت داشته باشیم و بسیار به بیان این عشق بپردازیم و ارتباط خود را با سیره آن حضرت (ص) تقویت کنیم.

وی افزود: تنها راه ایجاد وحدت میان امت اسلامی و بازگرداندن کرامت رنگ باخته آن، بازگشت به شیوه قدیمی اما اصیل مبتنی بر عشق عمیق به شخصیت رسول اکرم (ص) و ارتباط قوی با سنت و زندگی ایشان است؛ این سیره دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و جایگاهی خاص است که به دلیل بزرگی صاحبش با هیچ سیره دیگری برابری نمی‌کند.

جائسی اضافه کرد: این سیره چنان اهمیتی دارد که هیچ انسانی در عالم هستی از آن بی‌نیاز نیست و روشن است که شناخت سیره نبوی برای انسان اجتناب ناپذیر است و بهتر آن است که آن را انتخاب کرده و الگو قرار داریم. چرا که پیروی از پیامبر(ص) از ناحیه خدا واجب شده و قرآن کریم به شکل‌های مختلف و روش‌های گوناگون به بیان آن پرداخته است.

شناخت و اطاعت از پیامبر لازم و ملزوم یکدیگر است

این استاد دانشگاه هند با اشاره به آیاتی از قرآن درباره لزوم اطاعت از رسول خدا (ص) گفت: شناخت سیره پیامبر (ص) و اطاعت از آن حضرت، لازم و ملزوم یکدیگرند و با شناخت است که می‌توان از او پیروی کرد. بنابراین شناخت سیره پیامبر واجب است همچنان که اطاعت از خود رسول خدا واجب است. قرآن کریم قانونی برای مسلمانان است، اما تفسیر عملی آن جز از طریق توسل به سنت نبوی امکان پذیر نیست، زیرا قرآن دربردارنده جزئیات احکام نیست و به مسائل جزئی نپرداخته است اما به طور مفصل و آشکار، این جزئیات را در سنت شریف نبوی می یابیم و این مساله درباره سایر احکام شرعی نیز صدق می کند. حضرت محمد (ص) مبلغ قرآن و معلم آن است و در بخش‌های مختلف کتاب خداوند از ایشان به عنوان مبلغ و معلم قرآن یاد شده است.

جائسی تأکید کرد: تمرکز بر سنت نبوی و توجه به آن، نه تنها نشان دهنده عشق به ایشان است، بلکه موجب تقویت و تشدید این محبت می شود. از این رو، از ما خواسته می‌شود که به پیامبر (ص) عشق و محبت داشته باشیم و بسیار به بیان این عشق بپردازیم و ارتباط خود را با پیامبر (ص) و سیره ایشان تقویت کنیم. بدون تردید، غفلت ما از یاد پیامبر(ص) و روی گرداندن از سیره ایشان، ادعای ما به محبت رسول خدا (ص) را باطل می‌کند.

وی با بیان اینکه سیره نبوی به ما خوش اخلاقی را می‌آموزد و ما را از بدی ها باز می‌دارد،‌ گفت: سیره نبوی ایمان ما را تقویت می‌کند و یقین را در وجود ما تثبیت می‌کند و ما را به صبوری و شکرگزاری و رضایت فرا می‌خواند و راه پیروزی و موفقیت را در دو عالم به ما نشان می‌دهد. سیره و سنت نبوی در قلب‌های ما بذر الفت و رحمت پاشیده و صفوف مسلمانان را یکپارچه و متحد می‌سازد و از ما امتی اسلامی و هم‌نوا می‌سازد.

این استاد دانشگاه با تأکید بر این که ما بسیار نیازمند توجه به سیره نبوی و دعوت مردم به آن هستیم، گفت: باید نسل آینده را با عشق به آن و تلاش برای گردآوری کتاب و رساله درخصوص آن مطابق با نیازهای عصر حاضر آموزش دهیم تا هدف عالی و غایت بزرگ را که همان وحدت امت اسلامی است، تحقق بخشیم.

وحدت جامعه اسلامی با پایبندی به سنت نبوی محقق می‌شود

دشمنان فکر حمله به ایران را هم نمی کنند

ماموستا مصطفی محمودی امام جمعه پیرانشهر نیز با بیان آیه ۶۰ سوره انفال (و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه) گفت: ایران اسلامی به مفهوم این آیه عمل کرده است و نیروی نظامی این کشور به قدری قوی است که دشمن نمی تواند فکر حمله را بکند. مسلمانان نیز هرگز نباید اجازه دهند که کافران و ظالمان بر کشورشان سلطه داشته باشند. چرا که خدا در آیه ۱۴۱ سوره نساء می فرماید (و لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا) هرگز خدا برای کافران سلطه بر مومنین را قرار نداده است و مسلمانان باید در برابر کافران و ظالمان بایستند و با هم متحد شوند.

امام جمعه پیرانشهر تاکید کرد: دشمنان از اختلافات مذاهب سوء استفاده می کنند تا بر آنها نفوذ پیدا کرده و آنها را به جان هم ‌اندازند. تنها راه مقابله با آنها این است که همه اقوام و مذاهب اسلامی با هم متحد باشند و از این نظام جمهوری اسلامی محافظت کنند. نظام سلطه همیشه به فکر این است که چگونه سلطه خود را بر کشورها ادامه دهد و آنها از هر راهی برای سلطه بر کشورهای مستقل استفاده می‌کنند.

وی افزود: مردم باید بفهمند که هدف آنان نابودی مسلمانان است. آنها به فکر منافع خود هستند و به منافع هیچ کشوری اهمیت نمی دهند. آنها نمی‌خواهند هیج کشور مستقل مسلمان به منافعش برسد و در کشورها بحران ایجاد می کنند و مردم را به جان هم می‌اندازند. دشمنان با ایجاد اختلاف و فتنه می خواهند مردم را به تفرقه و اختلاف سرگرم کنند و خودشان بر آنها مسلط شوند. پس مسلمانان باید تلاش کنند که در برابر سلطه ایستاده و نگذارند که آنها به سلطه خود ادامه دهند و برسیاست، اقتصاد و فرهنگ کشورشان مسلط شوند.

ماموستا محمودی با اشاره به اشغال عراق و افغانستان توسط آمریکا گفت: دشمنان در عراق تروریسم را ترویج دادند و قسمتی از خاک عراق را هم توسط داعش اشغال شد اما آمریکایی ها به جای اینکه کمک کنند به داعش کمک می کردند تا به این تروریسم ادامه دهند. در افغانستان نیز قبل از حادثه ۱۱ سپتامبر این کشور را به بهانه مبارزه با تروریسم اشغال کردند اما دیدیم که در ۲۰ سال اشغال صدها هزار نفر به قتل رسیدند و هزاران نفر از خانه و کاشانه خود آواره شدند و بعد از ۲۰ سال اشغال، مردم افغانستان اکنون در فقر و فلاکت به سر می برند.

وی افزود: دشمنان از اختلافات مذاهب گوناگون سوء استفاده می کنند تا بر آنها نفوذ پیدا کرده و آنها را به جان هم ‌اندازند. تنها راه مقابله با آنها این است که همه اقوام و مذاهب اسلامی با هم متحد باشند و از این نظام جمهوری اسلامی محافظت کنند چرا که این نظام استقلال و حاکمیت دینی را می خواهد و حامی مستضعفان در جهان است.

وحدت جامعه اسلامی با پایبندی به سنت نبوی محقق می‌شود

عملکرد نظام سلطه همچون نیش عقرب است

ماموستا سید مصطفی خاتمی امام جمعه شهرستان اشنویه نیز در سخنانی با موضوع روش های نظام سلطه برای از بین بردن اخوت اسلامی و ترویج تروریسم و راه های مقابله با آن گفت: با بررسی عملکرد نظام سلطه در طول تاریخ متوجه ابعاد و تغییر روشها با اهداف مشابه و همسو خواهیم بود. این عملکرد به سان نیش عقرب و بر اساس اقتضای طبیعت ستمگرانه و استضعاف گرایانه با زور و تزویر شکل گرفته است.

وی افزود: نظام سلطه بیشترین دشمنی و عناد را با ملت ها و کشورهایی دارد که در مبانی اعتقادی و باورهای معنوی و در فرهنگشان ستم ستیزی جایگاه ارزش والایی دارد. اسلام یکی از مکاتبی است که بعنوان دستور العمل زندگی جاوید بشر، اصل عدالت و قداست و اخوت را سرلوحه موحدان قرار داده است. اسلام همزیستی بر اساس معیارهای مکتبی را عامل و نماد بهزیستی قلمداد نموده است.

ماموستا خاتمی عنوان کرد: با تعمق در ذات اسلام عناد نظام سلطه را با ملل مسلمان یک تفکر و امر رایج می شناسیم. نگرانی دشمنان اسلام از اخوت مسلمانان تا حدی است که به بلندای تاریخ از انواع شگرد شبیخون فکری و عملی استفاده کرد تا افتراق و تنش و تعارض را بین ملل اسلامی و آحاد مسلمین ایجاد کند و در راستای نیل به اهداف غیر انسانی خود از هیچ جنایت و خباثتی دریغ نکرده است. با شیوه های متنوع از طریق اختلافات دینی، مذهبی، قومی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی خواستار تیشه زدن به ریشه اخوت اسلامی بوده است.

خاتمی ادامه داد: نظام سلطه با ایجاد اختلافات قومی هم اقوام را از اصل لاینفک دینی دور می کند و هم توان دفاعی آنها را تضعیف میکند. و در نهایت با ترسیم هندسی مرزهای جغرافیایی بین جوامع، مخصوصا جوامع اسلامی می خواهد آنها را به جان هم انداخته و بهره چند جانبه خویش را عینیت بخشد و هر زمان که لازم باشد با ایجاد جنگ و خشونت جوامع را به جان هم بیاندازد و با فروش اسلحه به طرفین جنگ چرخ اقتصادی خود را فعال کند.

اتحاد مسلمین سنگ زیرین نظام سلطه را لرزان می کند

وی تاکید کرد: نظام سلطه از اتحاد و همزیستی جوامع اسلامی چنان وحشتی دارد که لحظه ای غافل از طراحی و مهندسی برای تخریب این جوامع نیست. زیرا تاریخ مملو از سیلی و ضربه به اسلام است. آنها خوب می دانند که اتحاد مسلمین سنگ زیرین نظام سلطه را لرزان و ویران می کند. لذا در برهه های تاریخ، ملل اسلامی در سایه تفرقه و تنش خنجر زهرآگین استعمار نظام سلطه را بر اندام خویش احساس کرده اند و زخمهای زهرآگین هر ازچند گاهی چرکین شده و موجبات اذیت و آزار مردم و غارت معادن و منابع آنها را فراهم کرده است.

خاتمی افزود: نظام سلطه ذره ای از دریای غارت منابع ملل مورد تجاوز را برای تعلیم و پرورش افراد قسی القلب مانند داعش هزینه می کند و ما حصل این فعل و انفعال ظهور تروریسم در ابعاد متنوعش است که بسان موجودات بدون تفکر و تعقل فرامین اربابان زر و زور را با کمال تاسف لبیک می گویند.

وی ادامه داد: موثرترین شیوه و راهکارهای مبارزه با نظام سلطه طبق وعده الهی همبستگی و تمسک به دستور العمل زندگی بشری یعنی قرآن است؛ دستورالعملی که با فطرت و طبیعت و ذات انسانی همخوانی و تناسب دارد. البته سوء استفاده از دین و توسل به امیال و غرائز انسانی شبیخونی فکری علیه اتحاد مسلمین و عاملی برای اسلام گریزی قلمداد می شود و با نگرش و مطالعه و تحقیق منصفانه در مفاهیم و مصادیق قرآن مجید متوجه خواهیم شد که اسلام دینی فراگیر و جوابگوی نیازهای بشری در همه ادوار زمانی و مکانی است؛ لذا اگر جوامعی توانایی انطباق شرایط و نیاز روز جامعه با مفاهیم قرآن را ندارند قطعا ضعف از فرامین الهی نیست بلکه ریشه در ناتوانی بشر یا مهندسی نظام سلطه در تحریف حقائق و انطباق دارد.

وحدت جامعه اسلامی با پایبندی به سنت نبوی محقق می‌شود

عادی سازی روابط با صهیونیست ها، مصادره آزادی و کرامت است

حجت الاسلام سید احمد الاعرجی، خطیب و امام جمعه شیعیان اربیل عراق نیز در سخنانی با موضوع فلسطین و مقاومت اسلامی، توطئه عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی و وظیفه نخبگان و دانشمندان جهان اسلام در قبال آن گفت: اشغالگری تنها به شکل نظامی نیست بلکه اقتصادی، عقیدتی و فرهنگی و تلاش برای از بین بردن هویت اسلامی نیز هست. همه این مسائل ناشی از عادی سازی منحوس است و آن چه که از آن پدید می آید، سلطه صهیونیست ها و مصادره آزادی و کرامت است.

وی افزود: مفهوم عادی سازی از منظر سیاسی به معنای عادی کردن روابط پس از یک دوره تنش، مخاصمه و قطع روابط به هر دلیلی است؛ به طوری که پس از آن، روابط میان طرفین به حالت عادی برگردد آن چنان که گویا پیشتر، هیچ اختلاف، تیرگی روابط یا تنشی وجود نداشته است و روابط به مسیر عادی و گذشته خود بر می گردد. پرسشی که در اینجا به ذهن می رسد، آن است که آیا رهبران کشورهای عربی که با اسرائیل، عادی سازی کرده اند، پیشتر، اختلاف و تنشی در روابط خود با اسرائیل داشته اند، تا بدین وسیله بتوان کلمه عادی سازی را بر روابط کنونی آن ها اطلاق کرد؟ از سوی دیگر، عادی سازی روابط، اقدامی است که نیازمند برابری میان دو طرف اختلاف بوده تا این امر بتواند، معنای درستی به خود بگیرد؛ زیرا که این مسئله، عملی دوجانبه است که بر پایه برابری و ارتباط متقابل انجام می گیرد.

این عالم عراقی با طرح این سوال که آیا عادی سازی روابط میان رهبران برخی کشورهای عربی و اسرائیل بر پایه برابری و ارتباط متقابل استوار است؟ اظهار کرد: از منظر پاسخگویی به پرسش نخست، باید گفت که هیچ اختلاف و تیرگی در روابط میان عادی کنندگان روابط و حکام عربی چون امارات و بحرین که خواهان این عادی سازی شدند، وجود نداشته است و روابط میان طرفین، به شکل محرمانه و مخفیانه انجام می گرفت اما عادی سازی، این امکان را به آن ها داد که شکل علنی به خود بگیرد.

وی در پاسخ به پرسش دوم نیز گفت: آن چه که از آن با عنوان عادی سازی روابط میان رهبران برخی کشورهای عربی و اسرائیل یاد می شود و از ملزومات آن، برابری میان طرفین است، نیز در مفهوم به اصطلاح عادی سازی وجود ندارد. آن چه که از آن با عنوان عادی سازی یاد می شود، نیز هدفی جز خدمت به یک طرف که همان رژیم صهیونیستی ندارد که خود نوعی تقدیس رژیم اشغالگر صهیونیستی است و تسلط بیشتر این رژیم بر فلسطین و سایر کشورهای عربی و اسلامی با اعمال تسلط بر آن ها از نظر اقتصادی، عقیدتی، فرهنگی و برنامه ریزی در خدمت اهداف اسرائیل است.

وی ادامه داد: این اقدام به منظور اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران و ممانعت از نقش ایران و جبهه مبارک مقاومت است و آن چه در اصطلاح، عادی سازی روابط خوانده می شود، هدف اصلی آن، تحقق هدف اسرائیل و تقدیس معامله موسوم به معامله قرن و خاورمیانه جدید است که در خدمت اسرائیل است و رژیم صهیونیستی را به قدرتی تبدیل می کند که سرنوشت منطقه را در دست بگیرد.

الاعرجی تاکید کرد: این عادی سازی روابط که حکام امارات و بحرین برای نمونه اسرائیل را تقدیس کردند، سبب شد تحول ژئوپلیتیکی عظیمی در منطقه خاورمیانه با نظارت و هدایت آمریکا بوجود آید. زیرا آمریکا تلاش کرد که بینش و فرهنگ منطقه را به گونه ای بازآفرینی کند که امکان ادغام اسرائیل در منطقه و پذیرش نقش آن را فراهم سازد، بی آن که در رفتارها و سیاست های خود در قبال فلسطین و ملت آن از طریق برنامه های رسانه ای تغییری ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: این رژیم همه رسانه های سمعی، بصری و نوشتاری را برای بسط این فرهنگ نو به کار می گیرد تا جایگزین فرهنگ بینش و مقاومت عربی اسلامی شود. از این رو، بر همه دانشمندان جهان اسلام واجب است که در مقابل چنین پروژه صهیونیست آمریکایی به همراهی سران خائن به مسئله فلسطین و عرب و اسلام به صورت عام و مسئله فلسطین به صورت خاص ایستاده و امت اسلامی را از ناآگاهی و سوءاستفاده حاکمان از ایشان آگاه کرده و از همه رسانه های خبری، تریبون ها، برگزاری نشست ها و کنفرانس ها بهره جویند. همچنین در قبال مسئله فلسطین، موضع قاطعی اتخاذ کنند.

وی تاکید کرد: مسئله فلسطین، تنها یک مسئله سیاسی نیست بلکه مسئله ای دینی است که با قدس و مسجد الاقصی که یکی از مهمترین مقدسات اسلام است، ارتباط دارد. اندیشمندان و فرهیختگان و نخبگان نیز باید به مقابله با عادی سازی روابط برخیزند و از حجم توطئه ای که علیه کشورهای عربی و اسلامی و همه منطقه انجام می گیرد به خوبی واقف بوده و بر پیامدهای این اشغالگری آگاه باشند.

وحدت جامعه اسلامی با پایبندی به سنت نبوی محقق می‌شود

اختلافات فقهی در مسیر وحدت امت اسلامی باشد

شیخ غازی حنینه رئیس تجمع علمای مسلمان لبنان نیز با اشاره به وجود تعدد مذاهب در طول تاریخ که منجر به ایجاد مکاتب فقهی و اصولی شده است، تاکیدکرد: نباید این امر به لعن و نفرین و خونریزی منجر شود، همانطوری که در تاریخ اسلام شاهد چنین مسائلی بودیم و این یکی از علل اصلی سقوط بیت‌المقدس به دست غیرمسلمانان بود که نزدیک هزار سال پیش رخ داد.

وی با استناد به آیه ۴۶ سوره انبیاء (با اهل کتاب مجادله نکنید مگر به شیوه ای که بهترین است) تصریح کرد: اگر این دستور الهی به ما راجع به رابطه با اهل کتاب باشد، پس رابطه ما با یکدیگر به عنوان مسلمان چگونه باید باشد؟ شریعت اسلامی، شریعتی است که تمامی انسان‌ها را با وجود تفاوتهایشان در زمینه ذهنی و عقلی و آنچه به درک و آگاهی وابسته است، دربرمی‌گیرد.

رئیس جبهه العمل الاسلامی با اشاره به این که متون شرعی به گونه‌ایست که اجازه برداشت‌های متفاوت، استنباط، اختلاف و تعدد نظر را می‌دهد، تصریح کرد: از این رهگذر اگر به صدر اسلام بازگردیم، درمی‌یابیم که اختلاف بین صحابه نیز وجود داشته است. در آیه ۴۶ سوره انفال می خوانیم باهم منازعه نکنید که ضعیف و شکسته می‌شوید و شوکت شما از بین می‌رود. براساس این آیه درصورت اختلاف میان مسلمانان در فهم متون شرعی، باید هر گروهی، گروه دیگر را در فهم و درک خود مراعات کند و آن را محترم بشمارد. ما در معرض امتحان هستیم که خون و حرمت و اموال و آبروی همدیگر را حفظ کنیم چرا که پیامبر (ص) فرمود: سه چیزِ مسلمان یعنی خون، آبرو و اموالش بر مسلمان دیگر حرام است.

وی افزود: بر اساس اعتقاد ما، اختلافات فقهی میان مسلمانان باید در مسیری درست که همان مسیر وحدت امت اسلامی است، به کار گرفته شود و هیچ مشکلی نیست که امام جماعت از هر مذهبی باشد و پیروان مذاهب دیگر پشت سرش نماز بخوانند.

حنینه با اشاره به فتوای امام خمینی (ره) که فرمود اگر در بیت الله الحرام یا حرم پیامبر (ص) بودید باید پشت امام جماعت نماز بخوانید، گفت: این یک قاعده بسیار مهم است که باید آن را نهادینه سازیم و این نشان از نهایت تقدیر و احترام ما نسبت به یکدیگر دارد.

وی با بیان این که ما در اصول توحید الهی، نبوت حضرت محمد (ص) و قرآنی که به واسطه آن خداوند را عبادت می‌کنیم و نیز احادیث صحیحی که از پیامبر(ص) روایت شده است با هم اتفاق نظر داریم، اظهار داشت: باید امت اسلامی را با محوریت این سه اصل گردهم بیاوریم. در صدر اسلام نیز اختلافاتی مربوط به فروع عقیده میان صحابه­‌ای که کنار پیامبر (ص) بودند، وجود داشت اما آنها همدیگر را تکفیر نکردند و همدیگر را فاسق و گمراه نخواندند، بنابراین ما نیز امروز وظیفه داریم علی رغم تفاوت‌های فقهی و مذهبی در جهان اسلام برای وحدت کلمه میان کل مسلمانان تلاش کنیم.

وحدت جامعه اسلامی با پایبندی به سنت نبوی محقق می‌شود

مقاومت تنها گزینه مقابله با اشغالگران است

ناصر ابو شریف نماینده جهاد اسلامی فلسطین در ایران نیز با بیان این که برکسی پوشیده نیست نبرد سیف القدس از مناطقی در قدس که رژیم صهیونیستی شبانه روز با همه روش‌های غیرقانونی در صدد یهودی سازی آن است، آغاز شد، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی از مدتها پیش درپی یهودی‌سازی مناطق، تاریخ و مقدسات قدس و اخراج ساکنان فلسطینی آن است.

وی افزود: انتفاضه، نخست از منطقه شیخ جراح آغاز شد و مردم مخالفت خود را با اشغالگری اعلام کردند، پس از آن ساکنان نوار غزه نیز به نبرد موسوم به «سیف القدس» که یازده روز طول کشید، واکنش نشان دادند.

ابوشریف اتحاد مردم فلسطین درباره گزینه مقاومت و اتحاد نیروهای مقاومت در مقابله با اشغالگران را از مهم‌ترین دستاوردهای این نبرد برشمرد و افزود: ما شاهد آن بودیم که ملت فلسطین چگونه درباره گزینه مقاومت متحد شدند و عملا با طرح مذاکره با رژیم صهیونیستی و دیگر طرح‌های مربوط به عادی سازی رابطه با این رژیم مخالفت کردند.

نماینده جهاد اسلامی فلسطین در ایران مقاومت در اشکال مختلف، چه مقاومت مسلحانه و چه فعالیت‌های مردمی را تنها گزینه برای مقابله با اشغالگران دانست و تصریح کرد: از مهم‌ترین دستاوردهای این نبرد، وحدت فلسطینی‌ها در همه مناطق حضورشان بود. مناطقی که رژیم صهیونیستی در صدد جداسازی فلسطینی‌ها در آنها و انتقالشان به دیگر مناطق و وادار نمودن آنان به پذیرفتن شرایط خاص بود.

وی با بیان این که نوار غزه، کرانه باختری و ساکنان سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ هر یک دارای شرایط خاصی است، گفت: این انتفاضه، نوار غزه را نیز به خود آورد زیرا اولین نبردی بود که با اراده فلسطینی‌ها شکل گرفت و فقط به این منطقه منحصر نشد بلکه واکنش گسترده کرانه باختری را نیز در پی داشت. جوانان کرانه باختری به پاخاستند و شهرهای آن نیز رنگ و بوی انتفاضه به خود گرفت به گونه‌ای که اگر ادامه می‌یافت به انتفاضه‌ای بسیار گسترده و بزرگ تبدیل می‌شد.

ابوشریف با اشاره به این که شماری از جوانان فلسطینی در این درگیری‌ها به شهادت رسیدند و همه گروه‌های کرانه باختری در شهرهای مختلف دست به اقدامات گسترده‌ای زدند، گفت: این نبرد همچنین ساکنان اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ را با یکدیگر متحد کرد.

نماینده جهاد اسلامی فلسطین در ایران با بیان این که نبرد سیف القدس باردیگر به فلسطینی‌های مقیم مناطق تحت تسلط رژیم صهیونیستی جان داد و روحیه ملی گرایی را در آنان برانگیخته کرد، اظهار داشت: آنان نقش مهمی در دفاع از قدس و حمایت از طرح ملی فلسطین وناکام گذاشتن طرح صهیونیستی ایفا کردند. گزینه مقاومت، گزینه‌ای است که ملت فلسطین، اعراب و مسلمانان با آن اتفاق نظر دارند اما گزینه عادی‌سازی و مذاکره با رژیم صهیونیستی، مورد استقبال آنها قرار نگرفت.

وحدت جامعه اسلامی با پایبندی به سنت نبوی محقق می‌شود

سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در یک نگاه

مباحث سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در هشت محور جنگ و صلح عادلانه، اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم، آزاد اندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیری و افراطی گری، همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش ها و منازعات، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین، تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی، فلسطین و مقاومت اسلامی و بزرگداشت مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری مطرح می شود.

هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است.

در این کنفرانس ۵۱۴ سخنرانی برگزار می شود که ۲۳۰ سخنرانی با حضور ۵۲ مهمان از ۱۶ کشور به صورت حضوری و ۱۸۰ سخنران از شخصیت های فرهنگی و سیاسی داخل کشور خواهد بود. همچنین۳۶۰ سخنرانی به صورت وبیناری است که شامل ۱۸۰ سخنرانی خارجی و بین المللی و ۱۸۰ سخنرانی ایرانی است. این سخنرانی ها از کانال های یک و دوی کنفرانس وحدت پخش می‌شوند.

بسیاری از این برنامه ها با همکاری وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایندگان مقام معظم رهبری در کشورها و ستاد کنفرانس ضبط شده که در کنفرانس پخش خواهد شد. ۲۴ نشست وبیناری نیز برگزار می شود که هر نشست با حضور ۱۵ سخنران از شخصیت های جهان اسلام خواهد بود که مجموعه افراد خارجی از ۳۹ کشور جهان است و برنامه سخنرانی ها به صورت زنده در فضای مجازی و در سایت مجمع تقریب مذاهب اسلامی پخش می شود.

۱۷ نفر از شخصیت های برجسته نیز به صورت حضوری در چهار جلسه سخنرانی خواهند کرد و این مراسم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار می شود. همچنین ۵۰ مقاله علمی که به دبیرخانه کنفرانس در دانشگاه مذاهب اسلامی، رسیده، در این کنفرانس مطرح می شود.

کنفرانس سی و پنجم دارای دو بخش علمی و اجرایی است که در بخش اجرایی کارگروه های محتوا و اطلاعات ملی، محتوا و اطلاعات بین المللی، تدوین و تولید و کارگروه رسانه و تبلیغات فعالیت می کنند.

برگزارکنندگان کنفرانس امسال سعی کرده اند اندیشمندانی از تمام مناطق جغرافیایی مانند آمریکای جنوبی، آفریقا، جنوب شرق آسیا، آسیای میانه و قفقاز را دعوت کنند و قرار است این سخنرانی ها در فضای مجازی به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی بارگذاری شود.

هفته وحدت در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد و همه ساله از ۱۲ ربیع الاول سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) به روایت اهل سنت آغاز می شود و تا ۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت رسول خدا (ص) به روایت شیعیان ادامه خواهد داشت که امسال از ۲۷ مهر تا دوم آبان خواهد بود. در همین راستا کنفرانس بین المللی وحدت از سوی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

مجمع تقریب مذاهب اسلامی از سال ۶۹ به دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل شده، تاکنون ۳۴ دوره از کنفرانس وحدت برگزار شده است که اولین تا چهارمین کنفرانس وحدت قبل از تشکیل مجمع تقریب مذاهب در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شده است./۹۸۸/

منبع: ایرنا

ارسال نظرات