۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۶۹۳۰۳۶
آیت الله شب زنده دار مطرح کرد؛

برتری شهیدسیدمصطفی خمینی نسبت به شهید صدر در تتبع علمی

برتری شهیدسیدمصطفی خمینی نسبت به شهید صدر در تتبع علمی
عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: از کتاب‌های شهید سید مصطفی خمینی نشان داده می‌شود که در تتبع، وسیع تر از شهید صدر بوده است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد مهدی شب‌زنده‌دار عضو شورای عالی حوزه های علمیه در گفت و گویی در خصوص شهید سید مصطفی خمینی گفت: از کتاب‌های شهید سید مصطفی خمینی معلوم می‌شود که در تتبع، وسیع تر از شهید صدر بوده است؛ تفکرات مرحوم شهید صدر در یک محدوده‌ای در اصول بوده یعنی در محدوده مرحوم شیخ اعظم، مرحوم آقای آخوند، مرحوم آقای نائینی، مرحوم آقاضیاء، و به ندرت آقای اصفهانی و محقق خوئی که استادشان بودند.

وی در ادامه افزود: شهید صدر معمولاً در همین حدود سیر می‌کنند ولی مرحوم حاج آقا مصطفی، مازاد بر تحقیقات شهید صدر به نحو وسیع تر در آثار دیگر علما هم سیر کرده و فرض مثال اقوال مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری حتی مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم آقای بروجردی و دیگران نیز در کتب سیدمصطفی خمینی دیده می شود که نشان از وسعت فکری او دارد.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: مرحوم شهید مصطفی خمینی حرف‌های این‌ علما را هم شنیده و مطالعه کرده است و یک دامنه وسیع‌تری را مورد مطالعه قرار می‌دهد؛ بعضی‌ها هستند که تتبع داشته ولی دقت ندارند، بعضی‌ها هم دقت دارند اما تتبع لازم را ندارند که شهید سیدمصطفی خمینی هر دو را در وجود خودش جمع کرده است.

وی در ادامه اظهارداشت: این مسأله که فقیه یا حکومت اسلامی چه مقدار حق دارد علاوه بر خمس و زکات و حاکم اسلامی آیا می تواند مالیات جمع کند؛ مسائل تئوری است که همیشه محل بحث بوده و برای مثال مرحوم میرزای قمی به فتحعلی شاه برای جنگ با روس‌ها اجازه و اذن می‌دهند یعنی میرزای قمی نصب می‌کنند و اجازه می‌دهند و این یعنی فقیه می‌تواند این کار را انجام دهد.

آیت الله شب‌زنده دار تصریح کرد: چیزی که در مورد حاج آقا مصطفی در خصوص ولایت فقیه نسبت به سابقین متفاوت است، بدیهی بودن ولایت فقیه در نگاه ایشان است؛ به عبارت بهتر هر کسی اسلام را ببیند و تشریعات اسلام را در جهات مختلف توجه کند این جزم را پیدا می‌کند که این اسلام بدون حکومت نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: این مسأله در کلمات مرحوم امام هم بوده که ایشان علاوه بر اینجا استدلالات دیگری در کتاب ولایت فقیه هم فرموده اند.

ارسال نظرات