۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۶۹۳۲۵۴
با شکستن سکوت ۲ ماهه؛

شورای عالی مقاومت ملی افغانستان اعلام موجودیت کرد

شورای عالی مقاومت ملی افغانستان اعلام موجودیت کرد
شماری از شخصیت‌های سیاسی افغانستان با شکستن سکوت ۲ ماهه پس از تسلط طالبان بر این کشور شورایی را با عنوان «شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان» ایجاد کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا،  شماری از سیاسیون افغانستان که گفته می‌شود شخصیت‌های سیاسی، چون «عبدالرب الرسول سیاف»، «محمد یونس قانونی»، «عطا محمد نور»، «عبدالرشید دوستم»، «محمد محقق»، «عبدالهادی ارغندیوال» و «انجنیر محمد خان» شامل آن هستند از ایجاد «شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان» خبر دادند.

در بیانیه منتشر شده آمده است که وضعیت موجود افغانستان برای هیچ هموطن افغان قابل تحمل نیست بنابراین جمعی از احزاب گروه‌ها و شخصیت‌های این کشور «برای رهایی کشور و ملت از این وضعیت ذلت‌بار با هم مشورت نموده و جبهه‌ای را تحت عنوان "شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان" تاسیس کردند».

براساس این بیانیه، برنامه کاری این جبهه به دو بخش عمده سیاسی و نظامی تدوین گردیده است و تاکید می‌شود «ترجیح ما رسیدن به یک صلح پایدار از راه سیاسی است».

در بخش تلاش‌های سیاسی این بیانیه بر ضرورت آغاز مذاکرات صلح تاکید شده است که «متضمن اعاده جمهوریت مبتنی بر اصول اسلامی و به میان آوردن یک نظام منتخب با مشارکت عادلانه همه اقوام وجریان‌ها و اقشار مختلف جامعه ومتضمن تامین حقوق اساسی شهروندان، خصوصا زنان و اطفال و معلولین و اقلیت‌ها باشد».

در بخش تلاش‌های دفاعی این بیانیه نیز آمده که اگر طالبان و حامیانش به راه‌حل سیاسی تن ندهند «ما به ناچار به بخش دوم مبارزه (فعالیت‌های نظامی) متوسل خواهیم شد. باید خاطرنشان ساخت که مسئولیت و پیامد‌های آن به دوش جانب مقابل خواهد بود».

شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان در ادامه نیز از مردم این کشور می‌خواهد تا «خود را براى یک مقاومت دشوار و درازمدت در برابر استبداد داخلى و تجاوز و اشغالگرى خارجى آماده کنند»./۹۸۸/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
هشت کودک شیعه افغانستانی بر اثر گرسنگی در شهر کابل پایتخت افغانستان جان خود را از دست دادند.

در پی جان باختن این هشت کودک شیعه بر اثر گرسنگی در غرب کابل در پایتخت افغانستان، “محمد محقق” از شخصیت های سیاسی و رهبر حزب وحدت مردم افغانستان با انتشار بیانیه ای، سنی های تندروی طالبان را به شدت مورد حمله و انتقاد قرار داد.


در بخشی از این بیانیه آمده: حاکمیت طالبان نه تنها در فکر تأمین کار و امنیت براى مردم نیستند که خودشان کار و امنیت را از مردم گرفته اند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده: وفات هشت کودک از فرط گرسنگى در غرب کابل در سایه سلطه کسانى که حاکمیت شان را اسلامى می دانند بسى جاى خجالت وننگ است، حادثهای که باید دنیا را تکان می داد ولى به دلیل اینکه وفات یافتگان شیعه و از جامعه هزاره و در منطقه هزاره نشین اند نه تنها دنیا را تکان نداد که حاکمان فعلى کابل را که وظیفه شان تامین معیشت و امنیت آن مردم است هم به تحرک و عکس العمل وادار نکرد.

محقق افزود: اینجانب ضمن اینکه تأثر عمیق و اندوه بى پایانم را بابت این فاجعه غم انگیز ابراز می دارم، به جهانیان خصوصاً کشورهاى اسلامى و مؤسسات کمک رسان بین المللى هشدار می دهم که مردم افغانستان را که بر اثر بى تدبیرى و ظلم و ستم حاکمان جدید ٩٠ % زیر خط فقر رفته اند، نه کار است و نه امنیت، بطور مستقیم کمک کنند و نگذارند که فقر و گرسنگى و قحطى مردم را دچار فاجعه انسانى کنند
0
0