۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۶۹۳۲۶۷
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

تکیه بر مشترکات دینی از جمله راه های تحکیم وحدت اسلامی است

تکیه بر مشترکات دینی از جمله راه های تحکیم وحدت اسلامی است
خراسان رضوی ـ حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: تکیه بر مشترکات دینی از جمله راه‌های تحکیم وحدت اسلامی و انسجام امت اسلام است.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، کارشناس دینی و مفسر قرآن کریم در ویژه‌برنامه تبلیغی ـ مذهبی که در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم امام رضا(ع) برگزار شد، به تبیین موضوع وحدت از منظر آیات قرآن کریم پرداخت و گفت: وحدت یکی از موضوعات کلیدی در قرآن کریم است که تنها شامل وحدت اجتماعی نمی‌شود بلکه حتی یک پدر و مادر هم با تقسیم میزان توجه و محبت بین فرزندان می‌توانند میان آنها وحدت ایجاد کنند.

این مفسر قرآنی با بیان اینکه در قرآن کریم تفرقه‌افکنی در ردیف شرک به خدا قرار گرفته است، ابراز کرد: اتحاد بین مسلمین به اندازه‌ای اهمیت دارد که حتی اگر جایی دروغ گفتن موجب حفظ اتحاد شود اشکالی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی بیان کرد: یکی از کارهای امام زمان(عج) خراب کردن مساجدی است که بر اساس تفرقه و برهم زدن وحدت امت اسلامی ساخته شده است، همانند پیامبر(ص) که مسجد ضرار که براساس نفاق بنا شده بود را خراب کرد.

این کارشناس قرآنی با اشاره به آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» بیان کرد: در این آیه کریمه به مسلمانان دستور داده شده است که همگی حول محور «الله» با هم اتحاد داشته باشند.

وی بیان کرد: ما در تشهد نماز می‌گوییم «اَلسّلامُ عَلَینا وَ عَلی عِبادِ اللهِ الصالِحین» بنابراین محور وحدت باید عبد صالح خدا بودن باشد نه قومیت، لهجه و یا وحدت‌های منطقه‌ای چرا که این نوع وحدت‌ها استوار نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با استناد به حدیثی از امیرالمومنین(ع) اظهار کرد: منظور قرآن از «حبل الله» ائمه اطهار(ع) هستند. مانند شعار «حُبُ الحُسِین(ع) یَجمَعُنا» که در این شعار حضرت سیدالشهدا(ع) به عنوان محور وحدت اسلامی معرفی شده‌اند.

وی اظهار کرد: در هفته وحدت نه تنها باید به موضوع وحدت بین شیعه و سنی بلکه باید به وحدت بین خودمان نیز توجه کنیم. با نگاهی به دستورات اسلامی در می‌یابیم هر عملی که موجب وحدت و دوستی بین مسلمین می‌شود مستحب و یا واجب و هر عملی که موجب دوری مسلمین می‌شود حرام یا مکروه است.

خطیب حرم مطهر رضوی با بیان اینکه جامعه اسلامی برای قوام نیاز به وحدت دارد، اظهار کرد: جامعه اسلامی اعم از شیعه و سنی باید با حفظ عقاید و اعتقادات خود آن هم بر اساس استدلال، در برابر دشمن متحد باشند و بیشتر به مشترکات دنیای اسلام از جمله پیامبر(ص)، کتاب، قبله، حج و ... توجه کنند.

این مفسر قرآنی در ادامه با تاکید بر ضرورت معرفت و شناخت نسبت به امام زمان(عج) اظهار کرد: از جمله روش‌های معرفت افزایی نسبت به حضرت حجت(عج) مطالعه کتاب‌های معتبر و مرتبط با این موضوع است.

وی ادامه داد: امروزه دشمن شبهات بسیاری درباره امام زمان(عج) در بستر فضای مجازی برای نسل جوان و نوجوان ایجاد می‌کند که بهترین راه مبارزه با این شبهات ارتقاء آگاهی در این زمینه و یا سوال کردن از یک کارشناس دینی است.

خطیب حرم مطهر رضوی بیان کرد: تمنای ظهور امام زمان(عج) باید با تلاش برای زمینه‌سازی ظهور آن حضرت همراه باشد. در روایات اسلامی از انتظار فرج به عنوان افضل اعمال یاد شده و این امر نشان می‌دهد که انتظار یک عمل است نه یک رفتار./د101/

ارسال نظرات