۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۶۹۳۳۲۵

واکنش قیس الخزعلی به بیانیه شورای امنیت درباره انتخابات عراق

واکنش قیس الخزعلی به بیانیه شورای امنیت درباره انتخابات عراق
الخزعلی دبیر کل عصائب اهل الحق عراق در توییتی به شدت از بیانیه شورای امنیت درباره تایید انتخابات انتقاد کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل حق با انتشار توییتی به بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درباره تایید انتخابات عراق واکنش نشان داد.

الخزعلی در توئیتی نوشت: از عجله شورای امنیت در تبریک نتایج انتخابات اخیر عراق در شرایطی که به دلیل عدم تایید از سوی دادگاه فدرال، انتخابات تاکنون مشروعیت حقوقی نیافته است، تعجب می‌کنیم.

در کنار این باید به اعتراضات و ادله فراوان درباره رد نتایج انتخابات از سوی همه طیف‌های مردم عراق با اجماع و اغلب گروه‌های سیاسی و اکثریت مردم اشاره کرد که منجر به شکل‌گیری تظاهرات و اعتراضات مردمی در اغلب استان‌های عراق شده است.

دبیرکل عصائب اهل حق در پایان نوشت: ما از همه نهادهای بین‌المللی می‌خواهیم بی‌طرفی و اصول حرفه‌ای را در تعامل با پرونده عراق رعایت کنند و به حاکمیت کشور و قوانین مربوطه احترام بگذارند.

پیش از این، ائتلاف فتح و گردان های حزب الله عراق هم از بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در تایید انتخابات علیرغم عدم تایید نهایی آن از سوی دادگاه فدرال انتقاد کرده بودند.

مقتدی صدر: برای همه کشورهای منطقه احترام قائل هستیم

«مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر با انتشار توییتی اعلام کرد به هیچ کشوری اجازه نخواهیم داد در تشکیل دولت عراق مداخله کند و آنچه این روزها در کشور می‌‌گذرد، منازعه‌ای دموکراتیک است.

صدر در توئیتی با بیان اینکه ما برای همه کشورهای منطقه که دوست و برادر ما هستند احترام قائلیم، نوشت: تمایل دارم تا موارد مهمی را در رابطه با سیاست‌مان در تعامل با کشورهای منطقه در مرحله آتی ذکر کنم که در دو سطح است:

سطح نخست: کشورهای همسایه که در امور داخلی عراق مداخله نکرده‌اند، برای تحکیم روابط و همکاری با آنها در پروژه‌ها و طرح‌های مشترک در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی، آموزشی، صنعتی و تبادل تجربیات، فعال‌سازی نقش دیپلماسی مشترک تلاش خواهیم کرد و عراق به هیچ عنوان در امور داخلی آنها دخالت نخواهد کرد.

سطح دوم: کشورهایی که در امور سیاسی و امنیتی و غیره عراق مداخله آشکار دارند، تعامل با آنها به شکل زیر خواهد بود:

نخست: گفت‌وگوها در سطح عالی برای جلوگیری از مداخلات، اگر به درخواست‌ها پاسخ دهند که مورد استقبال قرار می گیرد و الا به روش‌های دیپلماتیک و بین‌المللی معروف برای ممانعت از این مداخلات توسل خواهیم جست.

دوم: حفاظت از مرزها و گذرگاه‌ها و فرودگاه‌ها و تشدید تعامل با آنها و در صورت ناکافی بودن، کاهش تعاملات اقتصادی و یا موارد دیگر.

سوم: هر گونه اقدامی که خدشه به حاکمیت عراق قلمداد شود، مقدمه‌ای برای کاهش حضور دیپلماتیک و یا دیگر اقدامات قاطعانه معمول در سطح جهان و منطقه خواهد بود.

صدر ادامه داد: در همه این موارد، عراق هیچگونه مداخله‌ای در امور هیچ یک از کشورهای همسایه نخواهد داشت و همچنین اراضی عراق نیز ابدا مکانی برای آسیب زدن به آنها نخواهد بود به ویژه با کشورهایی که به حاکمیت کامل عراق احترام می‌گذارند و با مردم و دولت عراق نگاه از بالا ندارند.

از همین رو اجازه نخواهیم داد تا هیچ کشوری در انتخابات عراق و نتایج آن و نیز ائتلاف‌بندی‌ها و تشکیل دولت برآمده از انتخابات و غیره مداخله کند، هر آنچه این روزها در عراق روی می دهد، منازعه دموکراتیک میان افراد یک ملت است و نیازی به مداخله منطقه‌ای نیست.

رهبر جریان صدر اظهار داشت: همانطور که ما به حاکمیت همه کشورهای همسایه اعم از کویت، عربستان، اردن، جمهوری اسلامی ایران، سوریه و ترکیه احترام قائلیم و در امور آنها مداخله نمی‌کنیم و خواهان دوستی و برادری و تعامل به مثل آنها در چارچوب منافع مشترک هستیم و اراضی آنها جایگاهی برای تصفیه حساب ما با دشمنانی نظیر تروریست‌ها و غیره نیست، آنها هم باید به این موارد پایبند باشند.

وی در پایان نوشت: موارد ذکر شده را پایه و اساس صلح در منطقه می‌دانم و عراق از تلاش برای تقویت مناسبات با آنها و ایفای نقش میانجی میان آنها و موارد دیگر (اگر بخواهند) دریغ نخواهد کرد و تعامل ما با آنها به هیچ عنوان بر اساس منافع طائفی یا فردی نخواهد بود./۹۸۸/

ارسال نظرات