۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۶۹۳۵۴۳
امیرعبداللهیان:

تشکیل دولت فراگیر یگانه عامل وحدت همه مردم افغانستان است

تشکیل دولت فراگیر یگانه عامل وحدت همه مردم افغانستان است
وزیر خارجه ایران با تاکید بر اینکه تشکیل دولت تنها عامل وحدت همه مردم افغانستان است، افزود که این موضوع محور اجلاس تهران خواهد بود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در یادداشتی با اشاره به خروج مفتضحانه و فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان اظهارداشت که این فصل تلخ درسی سخت برای کسانی بود که همچنان به قدرت‌های خارجی امید بسته‌اند.

امیرعبداللهیان در یادداشتی در روزنامه «ایران» با تاکید بر لزوم اجماع کشورهای منطقه برای تامین امنیت نوشت: برون‌سپاری امنیت و تکیه بر قدرت‌های سلطه‌جو، خیالی خام و سرابی ناپایدار است. این تاریخچه پرمصیبت از گذشته افغانستان، یادآور یک اصل اصیل است و آن که کشورهای منطقه، باید سرانجام گردهم آمده و به صورت جمعی برای پاسخ به پرسش‌ها، انتظارات مردم و ایجاد محیطی شکوفاتر، امن‌تر و باثبات‌تر مجاهدت کنند و این مقوله ناب و ارزشمند نه بر اساس یک الگوی تحمیل شده یا کلیشه، بلکه باید مبتنی بر یک چهارچوب بومی و همه‌شمول برای همکاری منطقه‌ای صورت واقعی پذیرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اجلاس تهران افزود: دومین اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران گام دیپلماسی دولت جدید ایران جهت تقویت همگرایی و پیوندهای منطقه‌ای بدون مداخله قدرت‌های خارجی بر پایه همسایگی و با امید به اتخاذ تصمیمات واقعی و عملی شرکت‌کنندگان برای کمک به مردم افغانستان در حل و فصل بحران جاری آن کشور و از جمله رفع ناامنی، تهدیدات چند بعدی و فقر است.

وی تصریح کرد: همسایگان افغانستان پس از چهاردهه ناامنی در این کشور، بهبود امنیت و معیشت مردم را شرط لازم برای ثبات و توسعه و در نتیجه شکل‌گیری «دولت فراگیر» می‌دانند. ایران و افغانستان دو کشور همسایه، دوست و برادری هستند که روابط تاریخی و پیوندهای فراوان این دو را به هم گره زده و از حوزه تمدنی-تاریخی مشترک و فراگیر تا پیوستگی دینی، فرهنگی و زبان فارسی دو ملت را دلبسته یکدیگر کرده است.

امیرعبداللهیان با اشاره به حمایت دیرینه جمهوری اسلامی ایران از ملت مسلمان افغانستان ادامه داد: اکنون، بیش از هر زمان درباره اهمیت سیاست همسایگی در کشور اجماع وجود دارد. هیچ محدودیتی برای گسترش و تعمیق روابط با همسایگان نیست و در این بین، افغانستان از جایگاه ویژه‌ای در این سیاست برخوردار است.

وی با اظهار اینکه همه همسایگان افغانستان درباره امنیت و ثبات افغانستان اجماع دارند، افزود: تشکیل دولت فراگیر که یگانه عامل وحدت و پیوستگی تمام مردم افغانستان می‌باشد، نویدبخش آینده‌ای روشن برای افغانستان است و محور مهمی است که در اجلاس تهران مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: ما در اجلاس تهران تلاش خواهیم کرد تا همه توان خود را برای یافتن راه‌ حل‌های این مشکل مزمن به‌کار بندیم و همراه با آن اثبات کنیم، تعامل و همکاری همسایگان ظرفیتی وسیع و سازنده در درون خود دارد که با حوصله و جدیت همه اعضا صفحه سلطه خارجی و تکیه بر نیروهای فرامنطقه‌ای را برای همیشه خواهد بست.

ارسال نظرات