۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۶۹۳۵۷۸
آیت الله نوری همدانی:

ائمه جماعات بین مردم وحدت ایجاد کنند/ کارکردهای سابق مساجد احیا شود

ائمه جماعات بین مردم وحدت ایجاد کنند/ کارکردهای سابق مساجد احیا شود
حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه باید کارکردهای سابق مساجد احیا شود، گفت: ائمه جماعات باید آگاه به اوضاع سیاسی و اجتماعی باشند و بین مردم وحدت ایجاد کنند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله نوری همدانی امروز در دیدار حجت الاسلام حسین محمد ابراهیم رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام صادق(ع) بیان داشت: امروز مهم ترین رسالت حوزه علمیه نشر معارف اسلامی و فرهنگ غنی اهل بیت (ع) است و روحانیون و ائمه جماعات مساجد باید علاوه بر دانش و آگاهی نسبت به مسائل دینی آگاه به زمان هم باشند.

وی با بیان اینکه علما و مبلغین دین از جایگاه بالایی برخوردار هستند، بیان کرد: براساس روایات اسلامی، انسان از همان ابتدا که قدم در راه طلبگی می گذارد، 70 هزار فرشته او را همراهی می کنند لذا باید نخست این فرهنگ طلبگی را با جدیت دنبال کرده و بعد از آن به عنوان عالم موثر وارد جامعه شوند.

این مرجع تقلید انسان سازی را شغل انبیاء دانست و گفت: مدارس و مساجد دو مکان مهم انسان سازی است و لذا باید سعی شود علم را گسترش داد تا عالمان فقیه و مجتهد تربیت شوند.

حضرت آیت الله نوری همدانی همچنین بهره گیری از عقل را مورد توجه قرار داد و افزود: عقل، قوه ای برای تشخیص حق از باطل است و بنابراین غیر از علم است؛ چه بسیار افرادی که علم دارند اما «عقل» ندارند.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) در«اصول کافی» عنوان کرد: امام صادق (ع) می فرمایند که خداوند برای عقل 75 سپاه معین کرده است و هر کجا هم جهل باشد، 75 خیمه و خرگاه آن برپا شده است.

حضرت آیت الله نوری همدانی به کارکرد مساجد در اسلام اشاره و بیان کرد: کارکردهای سابق مساجد باید احیا شود، در گذشت مساجد هم مکانی برای عبادت بود و هم مکانی برای آموزش علوم و هم مکانی برای رفع  مشکلات مردم. امام جماعت نباید فقط موقع نماز در مسجد حضور داشته باشد بلکه امام جماعت باید آگاه به اوضاع سیاسی و اجتماعی باشد و بین مردم وحدت ایجاد کند و مشکلات مردم را درک کرده و برای رفع آنها تلاش کند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به حضور گسترده مردم در مساجد در دوران دفاع مقدس افزود: در جنگ تحمیلی، نیروها از این مساجد به جبهه ها اعزام می شدند.، حل و فصل مسائل مردم در این مساجد صورت می گرفت. مساجد باید کارکرد سابق خود را به دست آورند و علما در قم تمرکز نکنند بلکه به عنوان امام جماعت در شهرهای خود بروند و به راهنمایی مردم بپردازند و آنها را نسبت به اوضاع زمان آگاه کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی، یکی از مطلب مهم را عمل صالح ذکر کرد و گفت: عمل به اندازه ای اهمیت دارد که خداوند در قرآن می فرمایند «والذین آمنوا و عملوالصالحات». امروز ، روز عمل و قیام است چون دشمنان، علیه مسلمانان توطئه جدیدی راه انداخته اند و آن اینکه بین مسلمانان درگیری و اختلاف ایجاد کنند.

وی در پایان بر بیداری مردم نسبت به توطئه های استکبار جهانی تاکید کرد و یادآور شد: امروز آمریکا با پول وهابیت سعودی در یمن، افغانستان و سودان ایجاد جنگ و درگیری می کند تا به اهداف شوم خود دست یابد.

ارسال نظرات