۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۶۹۳۸۵۴
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

دولت از ظرفیت اندیشکده‌ها استفاده کند

دولت از ظرفیت اندیشکده‌ها استفاده کند
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: امید است دولت سیزدهم از ظرفیت اندیشکده‌ها در وزارتخانه‌ها استفاده کند و طرح‌های آن‌ها را عملیاتی کند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی طی گفت و گویی بیان کرد: مسئله حکمرانی اسلامی باید در گام اول مورد پیگیری قرار می‌گرفت و باید آسیب‌هایی که مانع اجرایی شدن این مهم در گام اول انقلاب شد شناسایی شود و مورد بررسی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در اصل منظور از حکمرانی غیر از حکومتداری است، غربی‌ها نیز واژه «government: حکومت» را غیر از واژه « governance: حکمرانی» می‌دانند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: حکمرانی فقط به منزله سیاست‌گذاری نیست که بعضی افراد آن را فقط به این معنای محدود می‌گیرند بلکه عبارت است از سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و خدمات عمومی.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه تنظیم‌گری را اعم از مقررات‌گذاری و ساختارسازی تا رصد و ارزیابی دانست و گفت: وقتی از حکمرانی مسکن، حکمرانی فضای مجازی یا حکمرانی سلامت سخن به میان می‌آید باید از سیاست‌گذاری تا خدمات عمومی را شامل شود.

وی تصریح کرد: امروز در کشور تنها در حوزه امنیت و عرصه دفاع، حکمرانی وجود دارد و در سایر حوزه‌های حکمرانی، ضعف وجود دارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اذعان کرد: اینکه یک وزیر بهداشت می‌آید از طب سنتی حمایت می‌کند و وزیر بهداشت دیگر به طب سنتی اعتنا نمی‌کند یعنی فقدان حکمرانی در عرصه سلامت.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه تلاش در زمینه عینیت‌یابی حکمرانی دینی در گام دوم انقلاب را ضروری برشمرد و گفت: ورود جوانان انقلابی و راه‌اندازی نشست‌هایی مانند رویداد دین و حکمرانی اتفاق مبارکی در این راستا است چرا که سبب می‌شود هم دانش حکمرانی در عرصه‌های مختلف شکل پیدا کند و هم پیوند این دانش در عرصه عمل مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اندیشکده‌ها که از سویی به پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و دانشکده‌ها مرتبط هستند و از سویی دیگر به عرصه عملیات راه دارند می‌توانند دستاوردهای خوبی در عرصه حکمرانی دینی حاصل کنند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: امید است دولت سیزدهم از ظرفیت اندیشکده‌ها در وزارتخانه‌ها استفاده کند و طرح‌های آن‌ها را عملیاتی کند؛ چراکه برای تحقق برنامه‌های جامعی که توسط اندیشکده‌ها تهیه می‌شود اراده جدی دولتی نیاز است.

ارسال نظرات