۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۶۹۴۱۸۷
ادعای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

بازرسی از مراکز اتمی ایران همچون پرواز در ابرهای متراکم است

بازرسی از مراکز اتمی ایران همچون پرواز در ابرهای متراکم است
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شیوه بازرسی از مراکز اتمی ایران را به پرواز در ابرهای متراکم تشبیه کرد و مدعی شد که این مسیر نمی‌تواند برای مدت طولانی ادامه یابد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، رافائل گروسی که برای شرکت در بیست‌وششمین اجلاس بین المللی آب‌وهوایی به گلاسکو سفر کرده است در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس ابراز امیدواری کرد که بتواند به زودی به ایران بازگردد و گفتگو‌های سطح بالا و حضوری با مقام‌های ایران را از سر بگیرد.

وی ادعا کرد که این مساله همانقدر که به نفع ایران است به نفع جامعه بین‌المللی است؛ «چون اگر آن‌ها می‌خواهند تمایل‌شان برای ادامه برنامه هسته‌ای جهت مقاصد صلح‌آمیز را ادامه دهند باید ضمانت‌های لازم را درباره آنچه در آنجا می‌گذرد ارائه کنند.»

مدیرکل آژانس با بیان این مطلب که بالاخره باید در نقطه‌ای در خصوص این وضعیت به راه حل رسید، افزود: در غیر این صورت، وارد وضعیتی مبهم خواهیم شد و من امیدوارم که این طور نشود.

ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) به توافقی جامع دست یافتند که براساس آن ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کرد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران تعلیق شد و چند ماه بعد شورای امنیت با تصویب قطعنامه اجماعی ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) برجام را تایید کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی مامور شد تا اجرای تعهدات ایران تحت برجام را راستی آزمایی و به اعضا گزارش کند، اما پس از پایان ریاست جمهوری باراک اوباما، دونالد ترامپ رئیس جمهوری تندروی آمریکا در ۸ مه ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت۱۳۹۷) فرمانی را امضا کرد که براساس آن آمریکا از توافق بین المللی و چندجانبه برجام بطور یکجانبه خارج و تحریم‌های هسته‌ای ایران که بر اساس برجام تعلیق شده بود، طی یک دوره زمانی بازگشت.

ایران هم تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهدات خود ذیل این توافق عمل کرد تا به کشور‌های اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند، اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشور‌های اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها بعد از اتمام این گفتگو‌ها اعلام کردند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده، اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، بار‌ها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

گروسی در بخشی از مصاحبه‌اش با آسوشیتدپرس عنوان کرد که با تغییر دولت در ایران تدابیر امنیتی حول تأسیسات هسته‌ای افزایش یافته است. وی با بیان اینکه این مساله گاهاً باعث ایجاد شرایطی دشوار برای بازرسان ما شده است، مدعی شد: هیچ‌گاه بازرس‌هایم را در مسیر خطر قرار نخواهم داد.

او در حالی این مطلب را بیان کرد که به رغم قطعنامه‌های کنفرانس عمومی آژانس و مجمع عمومی سازمان ملل که این نهاد را ملزم می‌کند هرگونه تجاوز و اقدام تروریستی نسبت به تاسیسات اتمی اعضا را محکوم کند، در برابر اقدام‌های تروریستی علیه تاسیسات هسته‌ای و دانشمندان جمهوری اسلامی سکوت کرده است.

ارسال نظرات