۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۶۹۴۳۰۱
دبیرکل مجمع اهل بیت:

مرحوم مرتضوی عمر خود را در راه خدمت به مردم افغانستان گذراند

مرحوم مرتضوی عمر خود را در راه خدمت به مردم افغانستان گذراند
آیت الله رمضانی درگذشت آیت الله عمرانی مرتضوی از علمای مجاهد افغانستان را تسلیت گفت و از وی به عنوان مجاهدی یاد کرد که عمر خود را در راه خدمت به مردم افغانستان طی کرد.

به گزارش سرویس بین ‌الملل خبرگزاری رسا، آیت الله رضا رمضانی در پیامی نوشت: این عالم فرهیخته در کنار تحصیل و تدریس علوم و معارف اسلامی، در بعد اخلاق عملی و ارتباطات خوب مردمی نیز شاخص و موثر بودند.

وی افزود: آیت الله مرتضوی عمر شریف خود را در راه جهاد و مبارزه شجاعانه با دشمنان انقلاب اسلامی در ایران و افغانستان، نشر معارف اهل بیت علیهم السلام و خدمت به مردم شریف افغانستان سپری نموده است و کارنامه درخشانی را در مبارزات سیاسی داشتند.

آیت الله سید عزیزالله عمرانی مرتضوی متولد سال ۱۳۲۵ در کجاب بهسود در یک خانواده متدین چشم به جهان گشود. پس از فراگیری بخشی از دروس ابتدایی به کابل رفت. در آنجا از محضر آیت الله سید سرور واعظ، آیت الله نوراحمد تقدسی و علامه ناصر دانش دینی آموخت. سال ۱۳۵۴شمسی به منظور فراگیری سطوح عالی علوم دینی راهی حوزه علمیه قم شد و از محضر اساتیدی مانند آیت الله شیخ احمد پایانی، آیت الله مصطفی اعتمادی تبریزی و دیگر اساتید، سطوح عالیه را به پایان رساند. علاوه بر دروس سنتی فقه و اصول، فلسفه را نیز از محضر آیت الله یحیی انصاری شیرازی و آیت الله شهید مرتضی مطهری فرا گرفت. دروس خارج فقه و اصول را در حوزه علمیه قم از محضر آیات عظام وحید خراسانی، فاضل لنکرانی و میرزا جواد تبریزی فرا گرفت.

این فقیه فقید همزمان با تحصیل از مبارزات سیاسی و جهادی نیز غافل نبود. عضویت و فعالیت در احزاب شیعی ای چون حرکت اسلامی، شورای اتفاق، شورای ائتلاف و حزب وحدت اسلامی افغانستان جزء سوابق سیاسی و جهادی وی به حساب می آید. شجاعت، صراحت لهجه و سخنوری جزء ویژگی های بارز شخصیتی آیت الله عمرانی بود.

این عالم مجاهد در دوران جهاد در حمایت از دو انقلاب اسلامی افغانستان و ایران و امام خمینی (ره) خطابه های روشنگرانه و مؤثری ایراد کرده است در حالی که بیشتر وقت ها از سوی عوامل ضدانقلابی تهدید می شد.

آیت الله عمرانی مرتضوی در سال های واپسین زندگی با چاپ رساله عملیه توضیح المسائل خود در شهر قم رسما اعلام مرجعیت کرد.

رساله عملیه توضیح المسائل به زبان های فارسی و اردو و آشنایی با اعمال حج دو اثری است که تا کنون از این اندیشمند به چاپ رسیده است. روایات موضوعی ائمه اطهار(ع) در چهار چهار جلد، ۲ احکام الصلاه در چهارجلد، دروس اصول به زبان عربی در چهار جلد، شرح چهل حدیث درباره حضرت زهرا(س) از منابع اهل سنت، هفته وحدت یا مسئله اخوت از آثار در دست چاپ ایشان است. بخش سوم آثار آیت الله عمرانی به صورت خطی و دست نوشت است که شامل یک دوره دروس خارج فقه و اصول و دیگر موضوعات می باشد.

آیت الله مرتضوی بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) در شهر قم به سن ۷۵ سالگی در جوار رحمت الهی آرام گرفت./۹۸۸/

ارسال نظرات