۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۶۹۴۵۰۵
امام جمعه موقت کاشان:

اگر قرآن نبود باب معرفت الله تا روز قیامت بسته می شد

اگر قرآن نبود باب معرفت الله تا روز قیامت بسته می شد
اصفهان - حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به اینکه قرآن کتاب معرفت الله و خدا شناسی است و گفت: اگر قرآن نبود باب معرفت الله تا روز قیامت بسته می شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد آیت الله رضوی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، در تفسیر آیه هفتم سوره مبارکه حضرت ابراهیم، گفت: خداوند در این آیه به یکی از سنت‌های خود که افزایش نعمت در مقابل شاکر بودن نعمت‌های خداوند اشاره کرده است.

وی افزود: انسان‌های ناسپاسی که وفور نعمت‌های خدا را نادیده می‌گیرند تا مرز کفر پیش می‌روند مانند موضوع حج که بر کسیکه واجب است اگر ترک کند در حکم کفراست و مسلمان از دنیا نخواهد رفت.

حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به اینکه شاکر نبودن نعمت‌های خداوند خطر ناسپاسی خداوند را به دنبال دارد، گفت: دراهمیت شاکربودن خداوند همین بس که خداون در قرآن ۷۵ مرتبه ازواژه شکر و مشتقات آن استفاده کرده است که این موضوع اهمیت شاکر بودن خدا را می‌رساند.

وی همچنین قرآن را کتاب معرفت الله و خدا شناسی دانست و ادامه داد: اگر قرآن نبود باب معرفت الله تا روز قیامت بسته بود از این رو خداوند خود را در قرآن با بیان صفات و اسماء و افعال اش خود را معرفی می‌کند.

امام جمعه موقت کاشان گفت: خداوند در قرآن با ذات وحقیقت اش خود را معرفی نمی‌کند، چرا که ذات خداوند برای انسان قابل فهم و درک نیست و انسان توان فهم حقیقت خدا و ذات خدا را ندارد و تنها از طریق صفات خداوند می‌توان خدا را شناخت.

وی افزود: اشاکر بودن یکی از صفاتی است که خداوند خود با آن در قرآن معرفی کرده است، خداوند هم خودش شاکراست و هم از بندگانش می‌خواهد شاکرباشند و با اینکه خداوند دو مرتبه می‌فرماید شاکر هستم، اما در آیات دیگر چهارمرتبه می‌فرماید من شکور هستم به این معنی که خیلی شاکر هستم.

حجت الاسلام اسلامی تبار یادآور شد: خداوند در سوره غافر تنها یک بار می‌فرماید من غافرم، اما ۹۰ بار می‌فرماید من غفورهستم که این معرفی خداوند جامع و کامل است.

وی گفت: تشکر خدا به لحالظ عبارت مانند شاکر بودن انسان است، عنوان شاکر بودن یکی است، اما معانی آن تفاوت‌هایی دارد چرا که خداوند ارحم الراحمین و رحمت بی پایان است و کریم است و این تنها یک نمونه از کرم خداوند است که از بندگان خود تشکر می‌کند.

امام جمعه موقت کاشان ادامه داد: تشکرخداوند از بنده خود زمانی است که بنده او عمل صالح انجام می‌دهد و از خدا اطاعات می‌کمند و خداوند نیز در مقابل عمل صالح بنده خود به او پاداش می‌دهد.

حجت الاسلام اسلامی تباربا اشاره به اینکه خداوند بنده صالح خود را گرامی دارد، افزود: یکی ازنمونه‌های گرامی بودن انسان نزد خدا دادن ۱۰ پاداش در مقابل یک عمل صالح و یک مجازات در مقابل یک عمل ناپسند است، از این رو خداوند در مقابل عمل صالح کوچک بنده خود عطای کثیری می‌دهد که این خود نه تنها نشانه شاکر بودن خدا، بلکه نشانه شکور بودن خدا است./۱۳۰۷/پ210/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات