۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۶۹۵۳۳۰

اعتراض مسالمت آمیز اهالی روستای اغولبیک تکاب

اعتراض مسالمت آمیز اهالی روستای اغولبیک تکاب
اهالی روستای اغولبیک تکاب در واکنش به آغاز حفاری معدن سنگ در منطقه قوخوخ بولاع و تخریب طبیعت بکر این منطقه دست به اعتراض مسالمت آمیز زدند و خواستار تعطیلی حفاری و عدم تخریب طبیعت شدند.

به گزارش خبرگزاری رسا،تکاب از شهر‌های جنوبی آذربایجان‌ غربی است که در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و به دلیل وجود ۲ معدن طلا و ۵۰ معدن سنگ یکی از ظرفیت‌های بی بدیل اقتصادی در شهرستان به شمار می‌رود.

این شهرستان با داشتن آب و هوای کوهستانی و صد‌ها چشمه آب قابل شرب و مراتع متراکم و فراوان می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال و شکوفایی منطقه، در توسعه صادرات دامی و کشاورزی نقش ارزنده‌ای ایفا کند. اما بهره‌برداری غیراصولی از معادن، عامل اصلی تخریب گسترده منابع طبیعی این منطقه به شمار می‌رود، این درحالی است که اگر بهره‌برداران معادن مقررات و اصول اصلی بهره‌برداری را رعایت کنند سطح تخریب منابع طبیعی وملی بسیار کاهش می‌یابد.

طی سال‌های گذشته فعالیت معدن‌کاران و شرکت‌های معدنی در شهرستان تکاب به بالاترین میزان خود رسیده است. بهره‌برداران معادن سنگ‌های ساختمانی و تزئینی، شن و ماسه و خاک بدون توجه به شرایط طبیعی واکو سیستم منطقه به فعالیت گسترده خود ادامه می‌دهند و همین امر باعث تخریب منابع طبیعی و طبیعت بکر تکاب شده است و به بسیاری از مناطق که از اهمیت فوق العاده طبیعی و زیست محیطی برخوردار بوده و حتی قابلیت گردشگری دارند لطمه جبران ناپذیری خورده است.

 

روزگار ناخوش اغولبیک تکاب به‌دلیل حفاری معدن سنگ/ لزوم پیگیری اعتراضات اهالی روستا از طریق مراجع قضایی


اعتراض اهالی اغولبیک به حفاری معدن سنگ


اخیرا اهالی روستای اغولبیک تکاب در واکنش به آغاز حفاری معدن سنگ در منطقه (قوخوخ بولاع) تجمع کرده و اعتراض خود را به تخریب طبیعت بکر و غارت ذخایر طبیعی اعلام کردند. در این اعتراض که بصورت مسالمت آمیز انجام شد؛ اهالی خواستار تعطیلی کار و عدم تخریب طبیعت شدند.

برهمین اساس در پی تماس معدن کار با پلیس، ماموران انتظامی شهرستان نیز با حضور محل حاضر و تکمیل صورت جلسه، از اهالی و معدن کاران خواستند مراتب اعتراض و شکایت خود را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند.


فعالیت معدن روستای اغول بیک قانونی است


در این راستا، حسین امینی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تکاب در خصوص اعتراضات مردمی در زمینه تخریب محیط زیست ناشی از فعالیت معدن سنگ در روستای اغول بیک تکاب می‌گوید: این معدن بر اساس مجوز‌های قانونی فعالیت می‌کند و هیچ مشکل زیست محیطی در منطقه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این معدن سنگ تزئینی در مرحله اکتشافی است، می‌افزاید: تمام مجوز‌های زیست محیطی، قانونی در زمینه فعالیت این معدن اخذ شده و محدوده ۵۰۰ متری از جمعیت ساکنان این روستا نیز رعایت شده است.

 

روزگار ناخوش اغولبیک تکاب به‌دلیل حفاری معدن سنگ/ لزوم پیگیری اعتراضات اهالی روستا از طریق مراجع قضایی


امینی با اشاره به اینکه اعتراضات در زمینه فعالیت این معدن محدود به چند نفر از اهالی و دوستدار زیست محیط است، خاطرنشان می‌کند: این اعتراضات در حالی صورت می‌گیرد که این افراد نه به خاطر اثرات تخریبی این معدن بلکه با هر گونه فعالیت معدنی در این منطقه مخالف هستند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تکاب با اشاره به اینکه این اعتراضات چندمین بار است در روستای اغول بیک صورت می‌گیرد، می‌گوید: در حالی این معدن در مرحله اکتشافی است و تنها نمونه برداری صورت می‌گیرد و این اقدامات نمی‌تواند اثر تخریبی داشته باشد.


امینی اضافه می‌کند: در حال حاضر اعتراضات اهالی روستا از طریق مراجع قضایی در دست بررسی است، ولی فعالیت معادن از نظر مجوز‌ها قانونی بوده سه ماه مهلت تداوم فعالیت داده شده است.

 

روزگار ناخوش اغولبیک تکاب به‌دلیل حفاری معدن سنگ/ لزوم پیگیری اعتراضات اهالی روستا از طریق مراجع قضایی


وی از وجود ۶۰ معدن در زمینه سنگ و طلا در تکاب خبر داد و اظهار می‌کند از این تعداد ۲۳ معدن فعال است که در بخش سنگ‌های تزئینی و طلا مشغول به فعالیت هستند و هیچ معدن بدون مجوز در این شهرستان وجود ندارد.


روستای اغولبیک در ۵ کیلومتری شهرستان تکاب واقع شده است. چشمه آب سرد دربند اغول بیک که در یک کیلومتری منطقه مسکونی روستا واقع شده و دارای خواص دارویی بوده و علاوه براینکه مورد استفاده احشام وآبیاری اراضی زراعی روستا قرار می‌گیرد، یکی از چشم انداز‌های طبیعی و مناطق گردشگری این روستا نیز به شمار می‌رود و در اطراف آن چندین گونه گیاهی خودرو کمیاب رشد می‌کند، مردم این روستا معتقد هستند فعالیت این معدن موجب تخریب این چشمه می‌شود.

 

در صورتی که چشمه آب سرد به بهانه استخراج سنگ وفعالیت‌های معدنی تخریب شود موجب از بین رفتن کامل زمینه‌های دامپروی وکشاورزی وبیکاری اهالی این روستا خواهد شد و در کنار تخریب مستقیم اراضی توسط معدنکاران به سبب احداث جاده تردد خودرو‌های معادن سنگ موجب نگرانی ساکنین این روستا شده است.

ارسال نظرات