۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۶۹۶۰۹۸
مقام صهیونیست:

استراتژی مقابله با ایران شکست خورده؛ تل‌آویو به هشدار واشنگتن توجه کند

استراتژی مقابله با ایران شکست خورده؛ تل‌آویو به هشدار واشنگتن توجه کند
عاموس گلعاد با اعتراف به شکست استراتژی نتانیاهو در مقابله با ایران تصریح کرد باید تل‌آویو به هشدارهای آمریکا در این خصوص توجه داشته باشد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری رسا، «عاموس گلعاد» فرمانده سابق دستگاه اطلاعات نظامی (امان) و ژنرال ذخیره در ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر هشدار آمریکا به اسرائیل در خصوص بیهوده بودن هرگونه حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، گفت: «من نمی‌دانم چه کسی [از این هشدار] راضی نیست، ولی آیا ما جایگزینی برای ایالات متحده به عنوان متحد داریم؟».

گلعاد که همچنین به عنوان رئیس بخش سیاسی و امنیتی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی خدمت کرده در مصاحبه با «رادیو اسرائیل» افزود: «شیوه تفکری که توصیه می‌شود متفاوت است.. آیا ما برای مقابله موثر با تهدید ایران پیش می رویم؟..استراتژی دولت قبلی تحت رهبری بنیامین نتانیاهو شکست خورد زیرا در لغو توافق [هسته‌ای با ایران] نقش داشت و در آن زمان بود که ایرانی‌ها پیشروی کردند».

به نوشته «رأی الیوم»، وی ادعا کرد: «آزمودن نتایج سیاسی برای سوق دادن آمریکا به سمت لغو توافق حاصل شده، منجر به پیشروی چشمگیر و دراماتیک ایران در این تهدید شد و امروز به ابعادی رسیده است که قبلا نبود..این یک شکست محسوب می‌شود».

گلعاد ادامه داد: ما با آزمودن نتایج در سیاست موفق نشدیم، زیرا توانایی‌های مقابله با ایران را بر اساس این فرض که توافق رعایت می‌شود، توسعه ندادیم.. ژنرال "گادی آیزنکوت" رئیس ستاد کل ارتش، بر این اساس کار کرد که توافقی حاصل شده و رئیس موساد برای تضعیف توافق کار کرد و در نهایت به لغو این توافق رسیدیم و ایران پیشرفت کرد».

این ژنرال اسرائیلی در پایان گفت: «ما باید انتظار داشته باشیم که ایالات متحده ایران را متقاعد کند که اگر گزینه‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای وجود داشته باشد، کل توازن امنیتی که ما از آن برخورداریم می تواند کاملاً تضعیف شود و این چیز مهمی است».

ژنرال گلعاد که امروز رئیس مؤسسه هرتزلیا و مدیر مجموعه کنفرانس هایی است که این مؤسسه سالانه برگزار می کند، در سال ۲۰۱۹ این نهاد اشغالگر را خانه ای توصیف کرده بود که توسط دیوارهای محکم محافظت می شود در حالی که موریانه‌ها آن را از داخل می خورند. فساد موجود در اینجا و تشتت مردم عامل نگرانی بزرگی برای من است.

پیشتر «دان حالوتس» فرمانده پیشین ستاد کل فرماندهی و عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در پی درخواست افزایش سقف بودجه ارتش این رژیم مدعی شد که مقابله با تهران می‌بایست توسط ابرقدرتی مانند ایالات متحده انجام شود زیرا اسرائیل تنها یک قدرت منطقه‌ای است.

وی ادعا کرد: «توافق بد با ایران بهتر از جنگ منتهی به شکست با آن است. باید امیدوار باشیم که در نهایت، کشورهایی که مذاکرات با تهران را پیش می‌برند، در صورت عدم از سرگیری مجدد، بتوانند به توافقی دست یابند که تنها یک هدف را که نظارت دقیق بر فعالیت‌های آن است، محقق سازند».

به ادعای حالوتس، «توافق هسته‌ای جدید میان ایران و قدرت‌های جهانی احتمالاً از برجام بدتر خواهد بود.البته چنین توافقی که ضعیف‌تر از برجام است، از نبود هیچ توافقی بهتر است».

این در حالی است که ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. با وجود اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است./۹۸۸

ارسال نظرات