۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۶۹۶۱۳۵
مدیرکل اوقاف قم:

بسیج مردمی ریشه در حکومت پیامبر اکرم دارد

بسیج مردمی ریشه در حکومت پیامبر اکرم دارد
مدیرکل اوقاف استان قم گفت: خیل عظیم بسیجیان ما با جذبه محبوبیه وارد مسیر سیر و سلوک الهی شدند و به فرموده امام راحل، راهی طولانی را به سرعت طی کردند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عباس اسکندری در جمع کارکنان اداره کل اوقاف استان قم اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در طول دورانی که در مدینه بودند، 70 جنگ را با بسیج مردمی اداره کردند، مردمی که هرگاه نیاز به دفاع از شهر می‌شد آماده بودند.

وی افزود: بسیج مردمی مسئله‌ای صرفا مربوط به بعد از دوران انقلاب اسلامی نیست و ریشه در تاریخ دارد و همواره حکومت‌های مردمی از این شیوه استفاده کرده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه آموزش، عنصری مهم و ضروری برای همه کارکنان در ادارات مختلف است گفت: انسان جانشین خداوند روی زمین است بنابراین باید بهترین نوع عملکرد را داشته باشد و زندگی او بهینه باشد.

وی ادامه داد: کسی می‌تواند جانشین خدا روی زمین باشد که کار خدایی انجام دهد، و چنین فردی باید مطیع حضرت حق باشد، وقتش را به بطالت نگذراند و خالصانه عمل کند به ویژه در دوران حاضر که زمینه مشغولیت‌های مادی فراوان هستند.

حجت الاسلام اسکندری با اشاره به ابعاد مادی (ملکی) و معنوی (ملکوتی) بشر اظهار کرد: طی قرون متمادی، انسان در زمینه مادی رشد کرده و تغییر و تحولات زیادی در زندگی ظاهری بشر به وجود آمده است که امکانات و تکنولوژی‌های امروزی ثمره این تغییرات هستند اما آنچه اهمیت بیشتری دارد، جنبه ملکوتی آدمی است، بعدی غیر محسوس که حتی همه نیازهای آن را نمی‌شناسیم، زمینه‌های رشدش را نمی‌دانیم و به همین دلیل است که خداوند پیامبرانش را به رسالت بر می‌گزیند تا به پرورش بعد ملکوتی بندگان بپردازند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: اولیای الهی، مسیر رسیدن به قرب الهی را برای همه انسان‌ها ترسیم کرده‌اند و راه را به روشنی نشان داده‌اند.

وی با بیان اینکه برخی می‌گویند راه‌های ارتباط با خداوند فراوان و به تعداد انسان‌هاست گفت: بله، هر کسی می‌تواند با خدای خود ارتباط برقرر کند ولی آن نوع ارتباطی که به قرب الهی می‌انجامد، انحصارا راهی است که توسط پیامبران و امامان نشان داده شده است.

حجت الاسلام اسکندری افزود: سیر و سلوک الهی کار آسانی نیست چه اینکه مرحوم حسن‌زاده آملی می‌گفتند در این مسیر باید زجرها کشید و خون دل‌ها خورد، فکر کنید می‌خواهید با مژه چشمتان یک چاه بکنید، در این حد سخت خواهد بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: سیر و سلوک الهی به دو شکل انجام می‌شود؛ یکی به شکل جذبه یعنی همان حالتی که برای انسان به وجود می‌آید و ارتباطی با معبود خود می‌یابد و آنقدر آن لحظه شیرین است که حاضر است همه زندگی‌اش را به پای آن بریزد. شکل دوم زیرپا گذاشتن خواهش‌های نفسانی است که نخستین گام در سیر و سلوک به سمت خداوند محسوب می‌شود و به تدریج آدمی را به نتیجه مطلوب می‌رساند.

وی ادامه داد: تا زمانی که انسان به خودش توجه داشته باشد، نمی‌تواند به خدای عالم توجه کند بنابراین باید از خود بگذرد و قدم در مسیر شناخت پروردگار بگذارد.

حجت الاسلام اسکندری با بیان اینکه هر گامی که انسان به سمت خدایش بر می‌دارد، خداوند 10 گام به او نزدیک‌تر می‌شود گفت: اینکه در روایتی از حضرت علی(ع) می‌خوانیم که فرمودند خداوند برای عده‌ای از بندگان تجلی می‌کند، بدان معناست که آنها چنان از همه چیز گذشته‌اند که جز حضور خداوند را احساس نمی‌کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: حضرت زهرا(س) در جواب پدرش بزرگوارشان که فرمودند خداوند گفته است هر چه می‌خواهی از من بخواه عنوان کردند خواسته من این است که توجهم از او برنگردد و همواره به خداوند توجه کنم.

وی تصریح کرد: گاهی ممکن است آدمی قدمی در سیر و سلوک الهی بر ندارد ولی علاقمند به این کار باشد، در این صورت خداوند پرده‌ای را کنار می‌زند و حقیقتی را به او نشان می‌دهد، چنین افرادی آنقدر شیرینی این لحظه را درک می‌کنند که ره صد ساله را یک شبه می‌پیمایند البته زمینه‌های پذیرش حقیقت را هم دارند.

حجت الاسلام اسکندری با بیان اینکه لطف خداوند بی پایان است و هر کس در مسیر او قرار بگیرد مورد الطاف الهی قرار می‌گیرد گفت: توبه از معاصی پیشین، نخستین گام برای قرار گرفتن در این مسیر نورانی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به هفته گرامیداشت بسیج عنوان کرد: خیل عظیم بسیجیان ما با جذبه محبوبیه وارد این مسیر شدند و به فرموده امام راحل، راهی طولانی را به سرعت طی کردند؛ خداوند نوری به آنها نشان داد بود که برای وصل به محبوب، سر از پا نمی‌شناختند.

ارسال نظرات