۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۶۹۶۱۷۰

آیا قوانین جدید کرونایی در آلمان شامل حال مساجد می‌شود؟

آیا قوانین جدید کرونایی در آلمان شامل حال مساجد می‌شود؟
شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آلمان به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است و تعداد مراجعان به بیمارستان‌ها نیز هر روز بیشتر می‌شود.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری رسا، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آلمان به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است و تعداد مراجعان به بیمارستان‌ها نیز هر روز بیشتر می‌شود. در این شرایط، قوانین مربوط به وضعیت اضطراری کرونا نیز در ۲۵ نوامبر در آلمان به پایان خواهد رسید و از این پس دولت‌های ایالتی نمی‌توانند به تنهایی دستور بستن عمومی مدارس، اماکن کسب، رستوران‌ها و یا ورزشگاه‌ها را صادر کنند.

با این وجود، نمایندگان پارلمان مرکزی آلمان(بوندستاگ) شرایط جدیدی برای حضور شهروندان در اماکن فرهنگی و هنری درنظر گرفته‌اند. این در حالی است که هنوز هیچ دستورالعملی برای مراکز مذهبی اعلام نشده است. در این میان، بسیاری از مسلمانان از خود می‌پرسند که آیا حضور در نمازهای جمعه نیز براساس مقررات جدید امکان‌پذیر است؟ در این راستا، خبرنگار رادیو شمال آلمان به سراغ برخی از مسئولان جوامع اسلامی رفته و نظر آن‌ها را در این باره جویا شده است:

همان‌طور که گفته شد آمار مبتلایان به کرونا در آلمان رو به افزایش است و در عین‌حال، محدودیت‌های سخت کرونایی از بیست‌وپنجم نوامبر در این کشور برچیده خواهد شد. در مقابل، نمایندگان بوندستاگ آلمان تصمیم گرفته‌اند که شرایط جدیدی برای شهروندان در دوران جدید در نظر بگیرند.

براین اساس، در ایالت‌هایی که میزان بستری افراد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها زیاد باشد، افراد واکسینه نشده از ورود به فضاهای عمومی خاص منع خواهند شد. درنتیجه، تنها کسانی که واکسینه شده‌اند و افرادی که بهبود یافته‌اند، به امکاناتی چون سالن‌های ورزشی و سرویس‌های خدماتی دسترسی خواهند داشت. اما اگر میزان بستری شدن باز هم افزایش یابد، گواهی تست کرونا حتی از افراد واکسینه شده و بهبود یافته نیز درخواست خواهد شد.

در این میان، هنوز دستورالعملی برای اماکن مذهبی درنظر گرفته نشده است، اما این نگرانی برای بسیاری از مسلمانان ایجاد شده که نمازهای جمعه و مراسم دعا در مساجد امکان‌پذیر نباشد. اعضای مساجد از ابتدای شیوع کرونا همکاری خوبی با دولت‌های ایالتی و فدرال داشته‌اند و محدودیت‌های کرونایی را به طور کامل اجرا کرده‌اند. حتی بسیاری از مساجد پس از پایان قرنطینه‌ها نیز اعلام کردند که نمازگزاران باید سجاده نماز خود را به همراه داشته باشند و برای حضور در مراسم خاص ثبت‌نام کنند.

در شرایط کنونی نیز، به نظر می‌رسد که آن‌ها می‌خواهند که همگام با جامعه آلمان پیش روند. رجب بیلگن، رئیس شورای مسلمانان در نیدرزاکسن، به اشاره به شرایط جدید وضع شده از سوی نمایندگان بوندستاگ گفت:« ما در حال‌حاضر در حال بررسی شرایط موجود هستیم و تلاش می‌کنیم تا این مقررات را رعایت کنیم. با این وجود، اگر نتوانیم همه امکانات را فراهم کنیم، ممکن است برخی مقررات را اجرا نکنیم. به هر حال، برگزاری نماز جمعه برای ما اهمیت بسیاری دارد و بسیاری از مساجد در حد یک نمازخانه و یا اتاق هستند.»

براساس اصل آزادی مذهب در قانون اساسی آلمان، دولت و سیاستمداران آلمانی نمی‌توانند در امور مذهبی افراد دخالت چندانی داشته باشند. به همین‌دلیل نمایندگان بوندستاگ و دولت فدرال محدودیت‌های کمتری برای جوامع مذهبی در دوران کرونا در نظر می‌گیرند.

نوربرت مولر از اعضای شورای مسلمانان هامبورگ در این باره گفت:«نمایندگان پارلمان آلمان از اقدامات قانونی علیه جوامع مذهبی می‌ترسند. چرا که چنین کاری کاملا با قانون اساسی آلمام مغایر است. با این وجود، در اوج بحران کرونا و به دلیل حفظ سلامت اعضای جوامع مذهبی، بسیاری از مراسم مذهبی تعطیل شد. حتی محدودیت‌های برای دعا در کلیساها و همچنین برگزاری نمازجمعه در مساجد به اجرا درآمد.»

او درباره اجرای شرایط جدید در مساجد نیز گفت:« حتی اگر نمایندگان بوندستاگ سخت‌گیری کمتری نسبت به اماکن مذهبی داشته باشند، من ترجیح می‌دهم که این شرایط در مساجد نیز اجرا شود. بدین ترتیب تنها افراد واکسینه‌شده و همچنین بهبودیافتگان امکان حضور در مساجد را خواهند داشت. از آنجا که اکثر مسلمانان واکسینه شده‌اند، درنتیجه چنین مقرراتی موجب می‌شود که مراسم نماز جماعت دوباره به شکل سنتی در مساجد برگزار شود. علاوه بر این، کسانی که واکسینه نشده‌اند نیز مجبور خواهند شد که واکسن بزنند.»

به گفته مولر جوامع مساجد در هامبورگ فعالانه تلاش می‌کنند تا مسلمانان و سایر شهروندان را به واکسینه‌شدن ترغیب کنند.

رجب بیلگن، رئیس شورای مسلمانان در نیدرزاکسن نیز تاکید کرد که مواضع جوامع اسلامی در تمام ایالت‌ها در قبال واکسیناسیون و رعایت محدودیت‌های کرونایی، روشن است. او گفت:« امامان جماعت مکرر در نماز جمعه تاکید کرده‌اند که اعضای مساجد باید واکسینه شوند و واکسیناسیون در شرایط کنونی، یک وظیفه اخلاقی-مذهبی برای همه افراد جامعه به شمار می‌رود. با توجه به خطری که کرونا برای جام انسان‌ها دارد، واکسیناسیون نوعی محافظت از خود و سایر شهروندان است.»/۹۸۸/

منبع:رادیو شمال آلمان

ارسال نظرات