۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۶۹۶۳۰۰
نماینده ولی فقیه در کاشان:

علامه فیض کاشانی از نوادر تاریخ بشریت است

علامه فیض کاشانی از نوادر تاریخ بشریت است
اصفهان - آیت الله سلیمانی گفت: علامه ملامحسن فیض کاشانی نه تنها از نوادر تاریخ جهان اسلام بلکه از نوادر جهان بشریت است که حتی در زادگاهش کاشان نیز غریب است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عباسعلی سلیمانی پیش از ظهر امروز در مراسم نکوداشت علامه  ملا محسن فیض کاشانی علمدار فقاهت و پرچمدارحدیث که پیش از ظهر امروز در جوارآرامگاه این عالم ربانی برگزار شد، گفت: علامه ملامحسن فیض کاشانی، دانشمندی فاضل و عالم ماهرو حکیمی متکلم، فیلسوف محدث، فقیه، عارف، محقق، شاعر و ادیب بود.

وی با بیان اینکه کتاب وافی و تفسیر‌های این بزرگوار و اندیشه بی نظیراش و جمع احادیث عامه و خاصه ایشان نماد وحدت را دارد، افزود: آیت الله بروجردی و امام امت بنیانگذار نماد وحدت و رهبر معظم انقلاب طلایه داروحدت است.

به گفته وی اگر گفته شود به برکت وجود علامه ملامحسن فیض کاشانی شهرستان کاشان پیشتاز پایتختی وحدت امت اسلامی است اغراق نکرده ایم و تنها اندکی از حق منطقه و این عالم و شهرستان را ادا کرده ایم.

آیت الله سلیمانی با اشاره به اینکه علمای جهان اسلام همه جامع هستند و یک بعدی نیستند، اظهار داشت: همه علمای اسلام دانشمند، فاضل، مفسر، عالم، ماهر، حکیم، متکلم، فیلسوف محدث، فقیه، عارف ومحقق هستند.

وی با بیان اینکه، علامه ملامحسن فیض کاشانی نه تنها ازنوادرتاریخ جهان اسلام بلکه از نوادر جهان بشریت است که حتی در زادگاهش کاشان نیز غریب است، یادآور شد: علامه ملامحسن فیض کاشانی باید به دنیا و جهان اسلام معرفی شود.

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به اینکه علامه ملا محسن فیض کاشانی نه تنها درکاشان و کشور بلکه در جهان اسلام نیز غریب است، افزود: تنها کسی که در لابلای این غربت توانست چهره نورانی این عالم را به مردم معرفی رهبرمعظم انقلاب در سفر پرخیر و برکت اش به منطقه کاشان بود.

آیت الله سلیمانی با یادآوری اینکه در گنگره ملامحسن تنها بخشی از شخصیت این عالم را تبیین کردند ابراز امیدوارکرد، علما، محققان، دانشگاهیان و طلایه داران علمی در صدد تبیین شحصت این عالم بزرگوار باشند.

محمد بن شاه مرتضی ملقب به محسن، سال ۱۰۰۷ هجری قمری در کاشان به دنیا آمد، مقدمات را در زادگاه خود فرا گرفت، بعد راهی اصفهان شد و در محضر علمایی، چون علامه محمد تقی مجلسی، شیخ بهایی، میرداماد، میرفندرسکی و ملاصدرا به شاگردی نشست، در دوران تحصیل، ملاصدرا آنقدر با شاگرد خود انیس شد که ملا محمد را به دامادی خود برگزید و به وی لقب فیض داد.

علاوه بر پرورش فرزندان خود (علم الهدی، معین الدین) و ده‏ها عالم فرزانه دیگر، تالیف حدود ۲۰۰ اثر گرانبها از جمله تفسیر صافی، تفسیراصفیا، الوافی، الشافی و المحجت البیضاء، ثمره ۶۵ سال تحصیل و تهذیب ملا محمد فیض کاشانی است.

وی در ۲۲ ربیع الثانی سال ۱۰۹۱ هجری قمری در ۸۴ سالگی درگذشت و در زادگاه خود کاشان، جایی که به قبرستان فیض مشهور است، به خاک سپرده شد./۱۳۰۷/پ210/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات