۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۶۹۶۳۰۸
نماینده ولی فقیه در کاشان:

مدیریت آب در دولت‌های گذشته به شدت ضعیف بوده است

مدیریت آب در دولت‌های گذشته به شدت ضعیف بوده است
اصفهان - آیت الله سلیمانی با تأکید بر مدیریت آب در کشور، گفت: مدیریت آب در کشور و در دولت‌های گذشته به شدت ضعیف بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عباسعلی سلیمانی امروز در خطبه‌های این هفته نمازجمعه که در مصلی بقیه الله الاعظم کاشان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزارشد با اشاره به تجمعات اعتراضی کم آبی مردم شرق اصفهان، گفت: پدیده کم آبی امروز بیش از ۳۰۰ شهر و هزاران روستا ر در ۲۵ استان کشور را تحت الشعاع قرارداده است.

وی با اشاره به اینکه بیش ازنیمی از جمعیت کشور با بحران بی آبی روبرو است، افزود: در حال حاضر چهار استان اصفهان، چهارمحال بختیاری، یزد و خوزستان بیش از سایر استان‌های کشور با بحران بی آبی روبرو هستند.

آیت الله سلیمانی ازتنش آبی به عنوان ابر چالش چند وجهی نام برد و اظهارداشت: تغییرات اقلیمی جهانی و گرم شدن هوا از مهمترین چالش‌های تنش و بحران آبی است که بعنوان پدیده جهانی قلمداد می‌شود.

وی همچنین بحران بی آبی و جنگ آب را یکی از موضوعات روز جهان دانست و ابرازداشت: دوم سوم جمعیت جهان بالغ بر ۴ میلیارد نفرحداقل یک ماه ازسال را در شرایط بحران شدید بی آبی قرار دارند و نیمی ازپرجمعیت‌ترین شهر‌های جهان کم آبی را تجربه می‌کنند.

به گفته وی بحران بی آبی یک پدیده کوچک درایران و یا یک منطقه از ایران نیست، بلکه یک پدیده فراگیر به وسعت کره زمین است.

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره اینکه مشکل بی آبی با زندگی مردم ایران در طول تاریخ درهم آمیخته بوده و برخی سال‌ها نزولات آسمانی بیشتر و برخی سال‌ها نزولات آسمانی کمتراست یادآور شد: دلیل اصلی مهاجرت مردم ایران کاهش نزولات آسمانی و یا بیماری‌ها و حوادث غیر مترقبه است.

آیت الله سلیمانی درادامه بحران امروز آب در کشور را ضعف مدیریت در دولت‌های گذشته حتی قبل از انقلاب دانست و عنوان کرد: انقلاب اسلامی دردوره‌ای به پیروزی رسید که ۱۸ سد در کشورداشت که برخی از آن‌ها با مشکلاتی همراه بود.

به گفته وی امروز به برکت انقلاب اسلامی بیش از ۲۵۰ سد احداث شده است، اما کشور بیش از دو دهه با کاهش نزولات آسمانی و بحران بی آبی و خشکسالی همراه با مدیریت ضعیف روبرو بوده است. برای تامین آب آینده نگری نشده است.

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به اینکه در دولت‌های گذشته برای تامین آب آینده نگری نشده است، گفت: هرچند امروز موضوع اصلی کاهش نزولات آسمانی است، اما مدیریت آب در کشورو در دولت‌های گذشته به شدت ضعیف بوده است.

آیت الله سلیمانی استقرارصنایع آب برفولاد درمناطق خشک و کویری، عدم انتقال صحیح آب از مناطق پر آب با محدودیت زمین به مناطق کم آب با زمین‌های کشاورزی وسیع، کارشکنی درانتقال آب دریای خزر به مرکز کشورو عدم الگوی کشت مطابق با اقلیم هرمنطقه را سوء مدیریت‌های انجام شده در این بخش دانست.

وی اعتراض مردم را متناسب با خواست مردم و حق مردم دانست و عنوان کرد: مردم، ولی نعمت ما هستند و اعتراضات مردمی را نباید به زمان حاضر نسبت داد چرا که پدیده بحران بی آبی یک شبه به وجود نیامده است.

نماینده ولی فقیه در کاشان ادامه داد: تنش‌های آبی کشور یک شبه به وجود نیامده که بتوان یک شبه برطرف کرد، اما مهار بازار و کنترل قیمت ها، ثبات بازار ارز و کنترل بورس از انتظارات بر حق مردم است و نباید انتظارات را با انتقادات در هم آمیخت. هیچ عقل سلیمی از دولت نوپا انتقاد نمی‌کند به گفته وی هیچ عقل سلیمی از دولت نوپا انتقاد نمی‌کند چرا که دولت سیزدهم طی همین مدت کوتاه امید و روج تازه‌ای به کالبد جامعه دمیده است ورهگشای مشکلات جامعه است.

آیت الله سلیمانی گفت: منطقه‌ای که امروز مردم آن نسبت به بی آبی معترض هستند حجم زیادی از آب را به صنایع آبر ختصاص داده شده است درحالیکه این صنایع می‌توانستند در مناطق پرآب استقرار داده شود.

به گفته وی آب در کشور مدیریت نشده است و آب شرب و کشاورزی درمناطق خشک و کویری به صنایعی اختصاص داده شد که قابلیت جابجایی دارد، اما کشاورزی قابلیت جابجایی ندارد. جنگ آینده جنگ نفت نیست، جنگ آب است.

آیت الله سلیمانی با بیان اینکه جنگ آینده جنگ نفت نیست، جنگ آب است، اظهارداشت: مناطقی که باید آب براساس پروتکل‌ها دریافت شود از دادن آب خودداری و به جای آن آب «دشت مال» که امکان نگهداری آن در پشت سد وجود ندارد داده می‌شود.

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: زمانی که افغانستان براساس پروتکل‌ها حق و حقوق ایران را نمی‌دهد از کشور‌های دیگر نمی‌تواند انتظار داشت حق و حقوق ایران را بدهند.

آیت الله سلیمانی با تأکید بر اینکه آب درون کشور باید مدیریت شود، افزود: برخی کشور‌های همسایه بخش وسیعی از آب خود را از دریا‌های مجاورایران با سیستم آب شیرین کن تامین می‌کنند و این در حالی است که رهبری مکرر براستفاده از سیستم آب شیرین کن کنارک تأکید کرده است، اما تاکنون به دلایل زیادی محقق نشده است./۱۳۰۷/پ201/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات