۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۶۹۶۴۰۵

پیش بینی سکه و دلار در روزهای آینده

پیش بینی سکه و دلار در روزهای آینده
بسیاری از فعالان بازار معتقدند که نرخ ارز و سکه در روز‌های پیش رو در دامنه قیمتی محدود نوسان خواهد داشت و بازار سرمایه نیز به دوره استراحت وارد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته گذشته روند شاخص کل بورس که دماسنج بازار سرمایه است هم مثبت و هم منفی بود‌. به گونه‌ای که شاخص کل یک بار تراز یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را فتح، اما مجدد آن را از دست داد و در پایان هفته دوباره به زیر این منطقه حمایتی رفت. نوسانی که نشان از بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران بورس دارد. این رکود و سکون در بازار را می‌توان در کاهش ۱۸ درصدی ارزش کل معاملات هفته گذشته بورس تهران نیز به وضوح دید.

ارز و سکه گران می شود ؟
 
  

نرخ ارز و سکه در هفته‌ای که گذشت روند صعودی داشت، البته برخی از فعالان این بازار چنین روندی را پیش بینی کرده بودند که نرخ ارز و سکه شاهد افزایش قیمت خواهد شد.اما باید به این نکته توجه داشت اکه این روند صعودی باشیب تند همراه نبود.  به طور کلی دلار در بازار آزاد در هفته قبل حدود ۲/۳ درصد رشد قیمت را تجربه کرد و در حدود نرخ ۲۸ هزار و ۸۰۸ تومان ایستاد، یورو نیز همسو با قیمت دلار با افزایش نرخ همراه بود و حدود ۱/۳ درصد به ارزش آن افزوده شد و آخرین نرخ معاملاتی آن در هفته گذشته ۳۲ هزار و ۳۳۷ تومان ثبت شد.

نمودار قیمت دلار در اولین هفته آذر 1400

ارز و سکه گران می شود ؟
 
 
نمودار نرخ یورو در اولین هفته آذر 1400
ارز و سکه گران می شود ؟

 

قیمت سکه طرح جدید در اولین هفته آذر 1400

 

ارز و سکه گران می شود ؟

 

قیمت هر گرم طلای 18 عیار در اولین هفته آذر 1400

 

ارز و سکه گران می شود ؟ 

 

بیشتر بخوانید: 

  • حباب سکه به ۲۸۰ هزار تومان رسید

فروش اوراق بر افزایش نرخ ارز دامن می زند

رضا زنگویی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد وضعیت نرخ ارز در روزهای آینده گفت:باتوجه به اینکه دولت بر سیاست نادرست فروش اوراق تیکه کرده است احتمالا به زودی شاهد شتابان ارزدر بازار خواهیم بود و انتظارات تورمی در کشور شکل بگیرد. امیدواریم دولت بتواند با فروش نفت و یا راهکارهایی ، حفظ تعادل در ترازنامه تجاری پیش بگیرد.

او افزود: با افزایش نرخ ارز و تورم ریسک هایی وارد بازار می شود که همه کالاهای سرمایه ای از جمله ارز دچار افزایش نرخ بیشتری می شود. منطقعا دولت باید به سمت کوچک سازی  خود حرکت کند تا مخارج دولت کمتر شود از طرف دیگر  یارانه ها افزاد پردرآمد  حذف شود تا به توسعه کشور کمک کند. تا زمانی که سیاست فروش اوراق ادامه داشته باشد انتظارات تورمی دور از انتظار نخواهد بود. 

پیش بینی نرخ سکه و ارز مشکل است

محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد وضعیت بازار طلا در روز‌های آینده، گفت: در طول هفته گذشته قیمت ارز برخلاف کاهش انس جهانی به طور متوسط یک هزار تومان افزایش داشت  و  برای سکه و طلا افزایش قیمت را داشتیم، البته تقاضایی در بازار ایجاد نشد و معاملات و داد و ستدها در حد معمول بود.

او افزود: حباب سکه با ۶۰ هزار تومان افزایش در روز پنجشنبه به ۲۸۰ هزار تومان برای هر قطعه سکه رسید در حالیکه اول هفته حباب سکه ۲۲۰ هزار تومان بود.

کشتی ارای تصریح کرد: در روزهای  اخیر متغییر های وابسته به نرخ سکه و طلا به سرعت در حال  تغییر است  که موجب می‌شود نتوانیم بازار را پیش‌بینی کنیم بنابراین اظهار نظر در مورد کاهش و افزایش نرخ امری اجتناب ناپذیر است. 

او گفت: با توجه به اینکه وضعیت بازار روند مشخصی ندارد بنابراین خریداران ریسک نمی‌کنند و از سوی دیگر چون تقاضا افزایش نیافته است، فروش و نقدینگی واحدها نیز کاهش داشته است  بنابراین به دلیل نبود نقدینگی واحدها خرید نمی‌کنند.

شاخص کل در هفته پیش رو با شیب ملایم حرکت می کند

ایمان شریفی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این پرسش که وضعیت شاخص کل، شاخص هم وزن و به طور کل بازار در هفته پیش رو به چه شکل خواهد بود؟ بیان کرد: در هفته‌ی آینده انتظار می‌رود شاخص کل اصلاح کوتاه مدتی تا محدوده یک میلیون ۳۷۹ هزار واحدی را تجربه و سپس روند صعودی با شیب ملایم به سمت سطح یک میلیون و ۴۶۲ هزار واحدی داشته باشد.

او در ادامه اظهار کرد: اما شاخص هم‌ وزن نسبت به شاخص کل بورس به محدوده حمایتی نزدیک‌تر بوده و احتمال این که در محدوده ۳۸۲ هزار واحدی مورد حمایت قرار گیرد وجود دارد. در شرایط کلی انتظار داریم شاخص کل در هفته پیش رو به صورت رنج و با شیب ملایم حرکت داشته باشد مگر اینکه با توجه به رویدادهای مهمی که در هفته آینده ممکن است صورت گیرد مانند برگزاری مذاکرات برجام، اخبار مهمی انتشار پیدا کند که باعث تاثیر قوی بر بازار سرمایه شود.

خودرویی ها و بانکی‌ها گوش به اخبار برجام

شریفی در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی می‌شود کدام صنایع در هفته آینده پیشتاز باشند؟ گفت: با توجه به برگزاری دور جدید مذاکرات برجام بعد از ماه‌ها توقف در ۲۹ نوامبر (۸ آذر ماه) در صورتی که خبرهای مثبت و امیدوار کننده در مورد توافق جدید از این مذاکرات به گوش برسد بیشترین تأثیر این خبر بر روی گروه خودرویی و گروه بانکی خواهند بود.

او اظهار کرد: از طرفی بحث لغو قیمت گذاری دستوری در گروه خودرویی که با اتفاقات ضد و نقیضی همراه بوده و تصمیم‌گیری در مورد آن به آینده موکول شد، می‌تواند بر این صنعت تاثیرگذار باشد. نکته جالب اینکه روز‌ چهارشنبه سهام‌های صنعت خودرو مورد توجه خریداران قرار گرفت و افزایش تقاضا در این گروه را شاهد بودیم.

افزایش نرخ ارز صنایع صادراتی را مثبت خواهد کرد

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از طرفی نیز با افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته در صورت ادامه‌دار بودن این روند می‌توان انتظار تحرک در صنایع و سهم‌هایی که درآمد ارزی دارند را داشته باشیم. از سوی دیگر با توجه به ابلاغیه بانک مرکزی در مورد عدم الزام شرکت های عمده صادراتی به فروش ارز صادراتی به قیمت تثبیتی پایه نیما و تاثیر مثبت آن بر شرکت‌های پتروپالایشی و فولادی می توان انتظار تحرک در این گروه ها را هم داشت. البته تاثیر این خبر بر صورت‌های مالی شرکت ها نیاز به گذشت زمان دارد اما انتشار این خبر می تواند به صورت کوتاه مدت نیز بر روی این صنایع اثرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این پرسش که چه عواملی بر روند بازار در هفته آینده تاثیرگذار خواهند بود؟گفت: از عوامل اثرگذار بر بازار سرمایه در هفته پیش رو همان طور که ذکر شد می‌توان به برگزاری مذاکرات برجام اشاره کرد. البته با توجه به این که این مذاکرات بعد از مدتی توقف برگزار خواهد شد و تغییری که در تیم مذاکره کننده داریم، بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ کمی دور از انتظار خواهد بود.

او گفت: عامل بعدی تاثیرگذار بر بازار را می توان نرخ ارز برشمرد. با توجه به افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر و همچنین افزایش تقاضا برای ارز، این روند می تواند بر بازار سرمایه با کمی تاخیر تاثیرگذار باشد و باعث رشد بازار به خصوص در صنایعی که درآمد ارزی دارند باشد.

شریفی بیان کرد: انتشار اوراق بدهی نیز از عوامل دیگر اثرگذار بر بازار است. درصورت عرضه این اوراق میزانی از پول که می تواند به بازار تزریق شود صرف خرید این اوراق خواهد شد و طبیعتاً بر روند بازار اثر منفی می‌گذارد، نرخ سود این اوراق در برخی موارد حتی به ۲۵ درصد نیز رسیده است.

این کارشناس بازار سرمایه در آخر اظهار کرد: عرضه اولیه‌ها و پذیره‌نویسی هم بر روند بازار تاثیرگذار خواهد بود. همان طور که می دانید در هفته گذشته پذیره‌نویسی شرکت توسعه و معادن فلزات (تجلیح) را صورت گرفت که پول حقیقی بالغ بر حدود ۴۷۹ میلیارد تومان را از بازار جذب خود کرد‌. با توجه به پذیره‌نویسی سهام شرکت بیمه زندگی کاریزما که از روز شنبه ۱۳ آذر شروع خواهد شد احتمال تاثیر آن بر بازار در هفته پیش رو وجود دارد. هرچه عرضه اولیه‌ها و پذیره‌نویسی‌ها متناسب به کشش بازار انجام انجام بگیرد تاثیر احتمالی منفی آن‌ها بر بازار نیز کمتر خواهد بود.

انتهای پیام/ 

 
 
ارسال نظرات