۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۶۹۶۶۰۲

اساتید حوزه اصفهان پیگیر حق‌آبه کشاورزان شدند

اساتید حوزه اصفهان پیگیر حق‌آبه کشاورزان شدند
اصفهان - جمعی از اساتید و نخبگان حوزه علمیه اصفهان در نشستی با حضور فرماندار اصفهان و معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای، پیگری مطالبات قانونی کشاورزان شدند.

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، نشست جمعی از اساتید و نخبگان حوزه علمیه استان اصفهان با حضور فرماندار اصفهان و معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای اصفهان به همت سازمان بسیج اساتید و نخبگان حوزه های علمیه استان اصفهان شامگاه یکشنبه، پیرامون مشکلات زاینده رود و کمبود آب، برگزار گردید.

در ابتدا، حجت الاسلام عبدالامیر خطاط، مسئول سازمان بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه اصفهان با اشاره به وضعیت آب و مشکلاتی که در مورد آب اصفهان وجود دارد؛ ابراز امیدواری کرد که این ارتباط و همفکری صرفاً در بحران ها و معضلات نباشد و اساتید و نخبگان بتوانند در زمینه های دیگر هم کمک کار مسئولین و خدمتگزاران مردم باشند.

در ادامه، محمد علی احمدی، فرماندار اصفهان تصریح کرد: ریشه اصلی اتفاقات اخیر بحث کمبود شدید آب و خشک شدن زاینده رود است که متاسفانه رفتارهایی، علیرغم تذکر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۹ به مسئولین استان های مختلف و نمایندگان مجلس اتفاق افتاد.

وی با ابراز تاسف گفت: در دهه های اخیر، مسئولان مسئله حل معضل آب را به سطح مردم جامعه تنزل دادند و در ادامه بعضی افراد موثر و مسئول در چند استان فلات مرکزی مرتب در این اختلاف دمیدند که حاصل آن تشدید اختلافات و واکنش های مردم شده است.

فرماندار اصفهان عنوان کرد: امروز ما مواجه هستیم با مطالبه کشاورزان اصفهانی برابر قانون و برابر با استفتایی که از رهبر معظم انقلاب شده است، بنابراین مطالبه قانونی و شرعی است چرا که بیان می شود در زمانی کشاورزان بابت حق‌آبه، پول پرداخته اند و حق برداشت آب را دارند، این یک امر قطعی است.

وی ابراز کرد: کشاورزان اطلاعات کافی و درستی دارند و می دانند کدام حرف درست است و کدام حرف غلط است و اعتراض شان از این منظر هم می باشد.

اساتید حوزه اصفهان پیگیر حق‌آبه کشاورزان

احمدی اذعان کرد: کشاورزان در شرق و غرب اصفهان به شدت مشکل معیشتی دارند و بسیاری از درختان و باغ های آنها بر اثر بی آبی خشک شده و در حال از بین رفتن می باشد.

بی‌توجهی، صندوق‌های خالی و سدهای خالی علت نارضایتی کشاورزان

وی ابراز کرد: سیاست‌ها و بدرفتاری های برخی مسئولین منجر به بی توجهی به حق این کشاورزان شده است و تشدید اعتراضات مردم را دنبال داشته است.

فرماندار اصفهان افزود: از طرف دیگر درخواست کشاورزان این است که اگر آب نیست و به ما قرار است خسارت بدهید، باید خسارت عدم کشت و کشاورزی را پرداخت شود، نه خسارت حق‌آبه و پول آب فقط داده شود.

وی بیان کرد: از جمله حرف های کشاورزان اصفهانی این است که اگر آب نیست برای همه نباشد و اگر هم آب کم است برای همه کم باشد، نه آنکه برداشت های بالادست رودخانه زیاد و انتقال آب به دیگر استان‌ها انجام شود، ولی حقابه به کشاورزان اصفهانی داده نشود.

احمدی تصریح کرد: در این باره جهاد کشاورزی هم هیچ کار موثری را در جهت اصلاح الگوی کشت انجام نداده و طی سال های گذشته این روند الگوی کشت تغییری نکرده است.

وی اضافه کرد: بی‌توجهی دولت گذشته نسبت به مطالبات مردم باعث نارضایتی ها در شهرها و روستاها شده است و امروز مواجه هستیم با صندوق‌های خالی و سدهای خالی، همچنین با توجه به اعتراضات انباشته شده کشاورزان و خلف وعده مسئولین، دیگر اعتماد آنها از بین رفته است.

فرماندار اصفهان تشریح کرد: استاندار اصفهان روز بعد از معارفه خود، به همراه وزیر نیرو در اولین فرصت به روستاهای شرق اصفهان رفت و از زمین های مردم بازدید کرد، اما حرف کشاورزان این است که حق آبه ای که برای آن پول داده ایم کسی به آن توجه نمی کند، از برکات حضور وزیر نیرو در جمع کشاورزان این بود که با صراحت تمام به حق آبه ها و سهم آب ها به طور کامل و شناخت این حق اشاره کردند.

وی یادآور شد: در یکی از همین روستاهای شرق اصفهان یک جلسه‌ای با حضور ۴هزار نفر از کشاورزان تشکیل شد و به خوبی نظرات آنها منتقل گردید. در جلسه ای دیگر هم که با حضور نمایندگان کشاورزان برگزار گردید، باتوجه به مطالبه کشاورزان برای رهاسازی آب، قرار شد که کمیته ای با حضور نمایندگان جهاد کشاورزی، نماینده ی آب منطقه‌ای استان اصفهان و نماینده ای از استانداری و چند نفر از نمایندگان کشاورزان تشکیل بشود و بررسی برای رهاسازی آب انجام شود.

اساتید حوزه اصفهان پیگیر حق‌آبه کشاورزان

فرماندار اصفهان تصریح کرد: البته در حال حاضر جریانات پشت پرده‌ای وجود دارد که درصددند اقداماتی کنند که این موج مطالبه گری را بر مطالبات دیگر و اعتراضات دیگر سوار بکند و بهره خودشان را ببرند، در بحث رهاسازی آب یک بحث تخصصی وجود دارد و عده‌ای از متخصصین معتقدند که رهاسازی آب و اجابت این درخواست یعنی اینکه تا سه چهار ماه دیگر ۵ میلیون نفر دچار بحران آب شرب بشوند لذا آینده را هم باید لحاظ کرد.

وی اظهار کرد: مطالبه گری حق مردم است؛ باید این حق شناخته شود و باید حق‌آبه پرداخت شود، ولی در عین حال آب شرب و تامین آن هم مهم می باشد.

احمدی در پایان اظهار کرد: در جلسه با وزیر نیرو علاوه بر اینکه قرار شد کمیته ای جهت بررسی آزاد سازی آب تشکیل شود؛ قرار شد حقابه کشاورزان شناخته شود و خسارت کشاورزان از محل اعتبارات و تامین شده از صنایع استان پرداخت شود؛ کشت گلخانه‌ای را ترویج کنند و درآمد پایدار و مشخصی برای کشاورزان مشخص گردد.

ارسال نظرات