۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۶۹۶۶۲۹

ساختار خودروسازی‌ها سیاسی است نه بنگاه‌داری

ساختار خودروسازی‌ها سیاسی است نه بنگاه‌داری
کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه مشکلات خودروسازان به گره کور تبدیل شده است، گفت: ساختار دولتی خودروسازها موجب شده مدیران نگران زیان و پاسخ‌گویی پس از بروز زیان نباشند.

به گزارش خبرگزاری رسا، سپهر زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره دلایل زیان انباشته خودروسازان و راهکارهای رفع این مشکل بیان کرد: ساختار خودروسازی ایران در چند سال گذشته و از سال 90 به بعد که مسائلی مانند «پراید کیلویی چند» مطرح و دخالت‌های دولتی در قیمت‌گذاری بیشتر شد همچنین شورای رقابت هم وارد بحث قیمت‌گذاری خودرو شد، کاملا از حالت یک شرکت اقتصادی خارج شد. 

این کارشناس صنعت خودرو افزود: البته قبل از این هم خودروسازان ما با مسائلی از قبیل تحمیل نیروی مازاد و تحمیل یک سری پروژه‌ها مانند راه‌اندازی خط تولید در خارج از کشور موجه بودند اما با توجه به اینکه تحریم‌ها و تورم به اندازه الان شدید نبود، راجع به قیمت‌‌ها مشکل چندانی پیش نمی‌آمد. 

* ساختار خودروسازی‌ها سیاسی است نه بنگاه‌داری

وی با تاکید بر اینکه ساختار مدیریتی خودروسازی‌های ما کاملا سیاسی است و اصلا بنگاه‌داری در آن مطرح نیست، اظهار داشت: ‌با توجه به ادامه یافتن تحمیل نیروهای مازاد و خط تولید‌های پرهزینه و اضافه شدن موضوع تحریم‌ها و حاکم شدن قیمت‌گذاری مشکلات اضافه شده است. 

* مدیران خودروسازی‌های نگران زیان نیستند

زنگنه تصریح کرد: ‌مدیران خودروسازی‌ها‌ نگران زیان نیستند، ‌زیرا با تغییر دولت‌ها، هر چند سال یکبار مدیران شرکت‌های خودروسازی بزرگ نیز تغییر می‌کند و بنابراین به ازای عملکردشان نه پاداش می‌گیرند و نه توبیخ می‌شوند. 

این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: مدیران خودروسازی‌های بزرگ کشور مسئولیتی در برابر سهامدار ندارند و بنابراین در مقاطع  مختلف حرف‌هایی‌ را به صورت فرمالیته مطرح می‌کنند. 

زنگنه اظهار کرد: در دوره‌های مختلف از صندوق ملی نیز به خودروسازان کمک می‌شود، ‌یا اینکه به آنها وام می‌دهند تا مدیر بعدی  سر کار بیاید و بنابراین این شرایط موجب می‌شود مشکلات حل نشود بلکه به مرور هم اضافه شود. 

* گره کور مشکلات خودروسازی‌ها‌

این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: مشکلات در خودروسازی‌ها به گره کور تبدیل شده است بنابراین یا باید مشکلاتی مانند ساختار دولتی، قیمت گذاری دستور، تحریم‌ها و بازار رقابتی را به صورت جداگانه حل کرد و یا اینکه کلا خودروسازی را از نو بسازیم. 

وی با اشاره به امکان همکاری ما با خودروسازی‌های چینی بیان داشت: چینی‌ها در خودروسازی از تکنولوژی پیشرفته‌ای برخوردار هستند و حتی با بزرگترین برندهای دنیا کار می‌کنند و اختلاف تکنولوژی خودروهای چین با برندهای بزرگ دنیا مانند تسلا یا حتی ماشین‌های برقی حدود 30 درصد است. 

زنگنه بیان داشت: خودروسازان چینی همچنین در فناوری و قدرت موتور خودرو و باتری و پیمایش، چندان عقب‌تر از خودروسازان بزرگ دنیا نیستند. 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یکی از خودروسازان داخلی با خودروسازان چینی کار می‌کند، گفت: بنابراین اگر خودروسازان بزرگ ما هم با شرکت‌های خودروساز چینی کار کنند بخشی از مشکلاتشان از قبیل مساله ساختار دولتی حل می‌شود. 

این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: بنابراین همانطور که اشاره شد یک راه‌حل برای خودروسازان این است که ساختار دولتی را بشکنند و با خودروسازان خارجی به عنوان مثال همین چین قرارداد بلند مدت ببندند و رقابتی تر کار کنند. 

زنگنه بیان داشت: البته یک ملاحظه در رابطه با همکاری با خودروسازان چینی مطرح است و آن این است که در حال حاضر صنعت قطعه‌سازی ما براساس طراحی خودروهای رنو و پژو است که اگر همکاری با خودروسازهای چینی شکل بگیرد برای تامین قطعات داخلی‌ مقداری پیچیدگی وجود دارد. 

این کارشناس صنعت خودرو درباره قیمت خودرو هم بیان کرد‌: مشکل قیمت هم ‌با افزایش تیراژ و تولید حل خواهد شد. 

به گزارش فارس کاربران این رسانه در بخش «فارس من»‌ خواستار پیگیری در موضوعاتی نظیر «رفع انحصار تولید، تحولی در صنعت خودرو» و «‌کاهش قیمت خودرو و توزیع عادلانه آن‌» شده‌اند، شما هم می‌تواند به این پویش بپیوندید.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس
ارسال نظرات