۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۶۹۶۶۹۶

اتحاد احزاب سیاسی عراق برای اخراج آمریکایی‌ها از این کشور

اتحاد احزاب سیاسی عراق برای اخراج آمریکایی‌ها از این کشور
گروه‌های سیاسی عراقی خواستار اتحاد کلیه احزاب و گروه‌ها بویژه شیعیان برای اخراج نظامیان اشغالگر آمریکایی از این کشور شدند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، گروه‌های سیاسی در عراق خواستار اتحاد احزاب و گروه‌ها به‌ویژه شیعیان برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از عراق پس از پایان مهلت خروج آن‌ها از عراق شدند و بر لزوم نادیده نگرفتن اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا با هدف تداوم حضور در عراق تاکید کردند.

«فاضل جابر» عضو فراکسیون الصادقون در گفت‌وگو با المعلومه، تصریح کرد: «تداوم حضور آمریکا در عراق پس از پایان مدت مشخص شده برای خروجش از خاک عراق، منجر به ایجاد دودستگی در داخل کشور خواهد شد.

وی در ادامه بر اهمیت بازدارندگی از هرگونه تلاشی که موجب بازی با احساسات عراقی‌ها از سوی طرف آمریکایی در خصوص بقای نیروهایش در عراق باشد، تاکید کرد.

از سوی دیگر، «بدر حامد عباس» عضو فراکسیون بدر نیز تصریح کرد: برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از عراق و اجازه ندادن برخی طرف‌ها به ماندن آن‌ها در داخل خاک عراق، نیاز مبرمی به وحدت مواضع به‌ویژه از سوی گروه‌های شیعی، وجود دارد.

«محمد کریم الساعدی» تحلیلگر سیاسی نیز گفت: اقدام طرف آمریکایی در تجهیز پایگاه‌هایش در عراق که نیروهایش در آن مستقر هستند، به سامانه پدافند هوایی C-RAM، گواه قصد آمریکایی‌ها مبنی بر تداوم حضور و عدم خروج از عراق است. به همین دلیل ممکن است روزهای آینده شاهد تشدید شدید تنش ها باشیم تا این نیروها به زور از کشور خارج شوند.

«سعد السعدی» عضو دفتر سیاسی جنبش «عصائب اهل الحق» عراق نیز تصریح کرد که در صورت ادامه حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق پس از پایان مهلت تعیین‌شده، جناح های مقاومت به جنگ علنی علیه نیروهای آمریکایی روی خواهند آورد.

وی تصریح کرد: «نخست وزیر با طرف آمریکایی در واشنگتن توافق کرده است که نیروهای آمریکایی تا پایان سال جاری از عراق خارج شوند».

السعدی افزود هیأت هماهنگی گروه‌های مقاومت تصمیم گرفته که تا پایان سال جاری به دیپلماسی عراقی فرصت دهد تا نقش خود را در اجرای توافق خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق ایفا کند. در صورت عدم خروج نیروهای آمریکایی از عراق، جناح‌های مقاومت از طریق این هیأت هماهنگی، حضور آمریکا را غیرقانونی و اشغال عراق اعلام خواهند کرد و برای اخراج آن‌ از کشور به جنگ علنی با اشغالگران روی خواهند آورد.

نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۴ به درخواست دولت عراق برای مبارزه با داعش که در آن زمان یک سوم خاک این کشور را اشغال کرده بود، وارد عراق شدند. آمریکا به این بهانه ۳۰۰۰ نیرو در قالب یک ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش که ۲۵۰۰ تن از آن‌ها، آمریکایی بودند، وارد این کشور کرد. پس از اعلام پیروزی بر داعش از سوی بغداد، مردم و دولت عراق بر ضرورت خروج نظامیان خارجی از کشور تاکید کردند.

پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد.

با وجود انجام چندین دور مذاکره راهبردی میان بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق به دلیل پایان نبرد با داعش، و نیز تصویب طرح اخراج همه نظامیان خارجی از خاک عراق در پارلمان این کشور، آمریکا هنوز با نقض این مصوبه در خاک عراق حضور دارد. هرچند که مقامات مسئول عراقی از آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی خبر داده‌اند و هر از چند گاهی خبر عقب‌نشینی چندین یگان رزمی آمریکا رسانه‌ای می‌شود.

مقامات آمریکایی نیز اظهارات ضد و نقیضی در این خصوص به زبان می‌آورند. در حالی که برخی مقامات از گفت‌وگوی جدی با مقامات عراق برای خروج نیروهای رزمی از عراق و اهتمام ورزیدن واشنگتن به این امر سخن می‌گویند، برخی مقامات نیز مانند ژنرال «کنت مک‌کنزی» فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام» می‌گوید که کشورش شمار نیروهای خود در عراق را کاهش نخواهد داد و این امر به خواست بغداد است و «عراق خواستار باقی‌ماندن ماست و ما شمار نیروها در آن را کاهش نخواهیم داد».

تحلیلگران بر این باورند که گزارش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌های آمریکایی در کنار رصد تحرکات آمریکا در عراق مانند ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی آمریکایی به خاک این کشور، صرف مبالغ هنگفت برای انجام عملیات توسعه ساختمانهای پایگاه هوایی عین الاسد واقع در غرب عراق، اظهارات برخی مقامات عالیرتبه سیاسی و نظامی عراقی مبنی بر نیاز به آمریکا برای مبارزه با تروریسم، نشان می‌دهد که شاید صرفا ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق تغییر کند و این نیروها از کشور خارج نخواهند شد.

با این وجود «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق که در نشست‌های دور چهارم گفت‌وگوی راهبردی با آمریکا در واشنگتن حضور داشت تاکید دارد که دولت عراق به طرف آمریکایی تاکید کرده که نیازی به نیروهای رزمی خارجی در خاکش ندارد و «روز ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، طعم خاصی خواهد داشت».

لذا انتظار می‌رود که دست‌کم روند خروج یگان‌های رزمی آمریکا از عراق هرچند به صورت سمبلیک تا پایان سال ۲۰۲۱، طبق وعده‌ای که بغداد می‌دهد، به پایان برسد./۹۸۸/

منبع: فارس
ارسال نظرات