۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۶۹۶۹۰۸

هشدار جنبش عصائب اهل الحق به آمریکایی‌ها در صورت ادامه حضور در خاک عراق

هشدار جنبش عصائب اهل الحق به آمریکایی‌ها در صورت ادامه حضور در خاک عراق
سعدی با تاکید بر اینکه آمریکا برای خروج نظامیانش از خاک عراق جدی نیست گفت: در صورت ادامه حضور نیروهای واشنگتن در عراق، مقاومت واکنش قاطع نشان خواهد داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، «سعد السعدی» عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق عراق امروز در گفتگو با وب سایت المعلومه اعلام کرد که آمریکا به طور جدی خروج از عراق و اجرای توافق استراتژیک بین بغداد و واشنگتن در این زمینه را مورد بررسی قرار نمی دهد.

وی افزود، در صورت ادامه حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق بعد از پایان سال جاری میلادی مقاومت واکنش قاطع نشان خواهد داد.

این عضو جنبش عصائب اهل الحق تصریح کرد، دولت آمریکا به طور جدی درباره خروج از عراق فکر نمی‌کند. ما قبلا درباره تعلل واشنگتن در خارج کردن نیروهایش از عراق در سایه نتایج گفت‌وگوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن، هشدار داده بودیم.

سعد السعدی تأکید کرد، همه منتظر پایان مدت تعیین شده برای خروج آمریکا از عراق طبق توافق میان دو طرف هستند، در غیر این صورت مقاومت واکنش نشان خواهد داد.

وی تصریح کرد، در صورت عدم اجرای توافق بغداد و واشنگتن در خصوص خروج نظامیان ایالات متحده از عراق تا پایان سال جاری، حضور آمریکا در عراق به مثابه اشغالگری است.

وی همچنین درباره نتیجه انتخابات پارلمانی عراق در چارچوب هماهنگی احزاب شیعی گفت، موضع ما در برابر این نتایج شفاف است و ما از همان ابتدا این نتایج را رد کردیم. ما خواسته هایی داریم که اگر عملی نشود به گزینه‌های دیگری متوسل می‌شویم که یکی از آنها تحریم همه فرایند انتخاباتی و گزینه دیگر اقدام برای تشکیل اپوزیسیون است.

السعدی اظهار داشت، اقدام تظاهرات‌کنندگان یک اقدام مسالمت آمیز بود و هیچ ارتباطی به تجاوز به حاکمیت عراق و موارد این چنینی ندارد. این اعتراضات تا زمان تحقق خواسته ها و اصلاح روند انتخابات ادامه خواهد داشت و حتی در صورت تشکیل دولت در مرحله نزدیک نیز معترضان دست از خواسته خود برنمی دارند.

با وجود انجام چندین دور مذاکره راهبردی میان بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق به دلیل پایان نبرد با داعش، و نیز تصویب طرح اخراج همه نظامیان خارجی از خاک عراق در پارلمان این کشور، آمریکا هنوز با نقض این مصوبه در خاک عراق حضور دارد. هرچند که مقامات مسئول عراقی از آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی خبر داده‌اند و هر از چند گاهی خبر عقب‌نشینی چندین یگان رزمی آمریکا رسانه‌ای می‌شود.

با این وجود «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق که در نشست‌های دور چهارم گفت‌وگوی راهبردی با آمریکا در واشنگتن حضور داشت تاکید دارد که دولت عراق به طرف آمریکایی تاکید کرده که نیازی به نیروهای رزمی خارجی در خاکش ندارد.

لذا انتظار می‌رود که دست‌کم روند خروج یگان‌های رزمی آمریکا از عراق هرچند به صورت سمبلیک تا پایان سال 2021، طبق وعده‌ای که بغداد می‌دهد، به پایان برسد./۹۸۸/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات