۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۶۹۶۹۲۰
آیت الله اراکی:

آیت الله یزدی خود را در قبال اقامه عدل و تبیین علم الهی مسئول می دید

آیت الله یزدی خود را در قبال اقامه عدل و تبیین علم الهی مسئول می دید
نماینده خبرگان گفت: آیت الله یزدی خود را در قبال اقامه عدل در جامعه و در برابر تبیین علم الهی مسئول می دید، چنین عالمانی برای جامعه برکت هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی عضو شورای عالی حوزه های علمیه، امشب در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله یزدی که در شبستان حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد، با بیان اینکه آیت الله یزدی عالم بزرگواری بود که همه عمر مبارک خود را در راه قرآن و عترت، دفاع از مردم، مبارزه علیه طاغوت و امر به معروف و نهی از منکر ثبت کرد، گفت: در قرآن مسئولیت ها در هفت میثاق و پیمان فطرت، سمع و بصر، ایمان، علم، میثاق با پیامبران قبل از پیامبر اسلام و میثاق با پیامبر خاتم و اهل بیتش بیان شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه امیرالمومنین هدف از بعثت پیامبران را عمل به میثاق فطرت بیان کرده است، اذعان کرد: حقیقت میثاق داد و ستد است اما داد و ستد در دو نوع تشریعی و تکوینی است، داد و ستد خداوند با بشریت تکوینی است یعنی در مقابل بخشش مسئولیتی برعهده بشریت گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه این میثاق مسئولیت اقرار به رازقیت، توحید، عبودیت، حاکمیت و قدرت خدا را به عهده بشریت می گذارد، عنوان کرد: میثاق با پیامبر اسلام و اهل بیتش یعنی عدل جهانی به عهده پیامبر و جانشینان معصومش واگذار شده است.

آیت الله اراکی با بیان اینکه پیام دوم و سوم ایمان و علم است، خاطرنشان کرد: علم به معنای عدل است و ما در دین این علم را می آموزیم و حوزه علمیه پایگاه فراگیری این علم می باشد و عمل به این علم خوشبختی برای بشریت را به ارمغان می آورد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: علم به اینکه خوبی و بدی چیست و چه کاری را باید و چه کاری را نباید انجام داد همان علمی است که ما از آن تعبیر به فقه می‌کنیم و به همین خاطر گفته می‌شود هیچ علمی بالاتر از فقه نیست، چون علم به عدل و رفتار عادلانه است.

آیت الله اراکی تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) در خطبه شقشقیه فرمودند، قسم به خدایی که دانه را شکافت و بشر را آفرید اگر نبود که مردم اعلام وفاداری به اطاعت و نصرت من کردند و اگر نبود پیمانی که خداوند از علما گرفته است که عدل را در جامعه پیاده کنند، در برابر ظلم ساکت ننشینند و تلاش کنند حق مظلوم را از ظالم بگیرند، من این مسئولیت را نمی‌پذیرفتم.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه از علما پیمان گرفته شده است در مقابل ظلم ساکت نباشند، تصریح کرد: مرحوم آیت الله یزدی نمونه برجسته ای از این تراز بود، خود را در مقابل اقامه عدل در جامعه و در برابر تبیین علم الهی مسئول می دید، عالمانی اینچنینی برکت برای جامعه خواهند بود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه چنین عالمانی شایسته است مردم به آن ها اقتدا کنند، یادآور شد: مشکل جامعه اسلامی بعد از پیامبر همین موضوع بود، کسانی که با علم دین آشنا نبودند و دغدغه اجرای آن را نداشتند جایگاه رهبری که جایگاه مجریان عدل الهی بود را اشغال و صاحبان اصلی آن را منزوی کردند.

وی در پایان با اشاره به اینکه تمام مبارزات انبیاء برای اجرای عدل الهی بود، اظهار کرد: پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) حس مبارزه در مقابل ظالم را به مردم آموختند و نخستین فرد بعد از پیامبر که چنین قدمی برداشت فاطمه زهرا (س) بود. اگر فاطمه (س) نبود علی (ع) هم نمی توانست از عدل سخن بگوید.

ارسال نظرات