۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۶۹۷۲۷۹

دایرة‌المعارف مصور «مهندسان» از اهرام مصر تا فضاپیماها منتشر شد

دایرة‌المعارف مصور «مهندسان» از اهرام مصر تا فضاپیماها منتشر شد
کتاب «مهندسان؛ از اهرام مصر تا فضاپیماها» نوشته آدام هارت دیویس با ترجمه محمدرضا نوروزی توسط انتشارات هوانورد منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار  سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب «مهندسان؛ از اهرام مصر تا فضاپیماها» نوشته آدام هارت دیویس به‌تازگی با ترجمه محمدرضا نوروزی توسط انتشارات هوانورد منتشر و راهی بازار نشر شده است.

آدام هارت دیویس نویسنده انگلیسی این‌کتاب که متولد سال ۱۹۴۳ است، می‌گوید مهندسان همیشه قهرمان‌هایش بوده‌اند؛ از ارشمیدس و شاهکارهایش در هیدرولیک تا برونل و خط آهن. او در واقع سردبیر تهیه این‌دایرة‌المعارف بوده و می‌گوید به‌خاطر همین‌علاقه به مهندسان وقتی پیشنهاد سردبیری این‌کتاب به او سپرده شد، با خشنودی آن را پذیرفت. او، نویسنده، تاریخ‌شناس، عکاس و دانشمند است و به‌جز کتاب در حوزه برنامه‌های تلویزیونی هم فعالیت می‌کند.

دیویس در معرفی کتاب پیش‌رو می‌گوید رویه کلی در آن، معرفی پیشگامان و پیشتازان مهندسی است. به‌همین‌دلیل تمرکز کتاب روی زیرساخت‌های بزرگ مانند پل‌ها، کشتی‌ها و آسمان‌خراش‌ها و شاهکارهای مهندسی است.

این‌دایرة‌المعارف تصویری ۵ فصل کلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از «دوران باستان»، «رنسانس و عصر روشنگری»، «انقلاب صنعتی»، «عصر ماشین»‌ و «عصر جدید».

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

زمانی که برونل دوران نقاهت بعد از حادثه تونل را می‌گذراند، بازدیدی از بریستول به عمل آورد و طرح‌هایی را برای پل کلیفتن در این شهر ارائه کرد. برجسته‌ترین پیشنهاد او پل معلق با دهانه ۲۱۴ متر بود. این پیشنهاد برونل با وجود مخالفت بزرگ‌ترین مهندس آن‌زمان یعنی توماس تِلفورد (ر.ک. ۶۳_۱۶۰) که آن را غیرعملی دانسته بود، پذیرفته شد. این پروژه آغاز شد و با وجود ساخت برخی اجزا و زیرساخت‌ها به دلیل نبود بودجه در سال ۱۸۴۳ ناتمام ماند. این پل بعد از مرگ برونل تکمیل شد.

در اوایل دهه ۳۰ قرن هجدهم برونل در بریستول به اسم و رسمی رسید. او در سال ۱۸۳۳ به‌عنوان سرمهندس راه‌آهن بزرگ غرب با ماموریت ویژه توسعه مسیر ریلی لندن _ بریستول منصوب شد. او بدون توجه یا الگوگیری از کارهای جورج استفنسون (ر.ک. ۹۱ _۱۹۰) جنبه‌های مختلف پروژه را براساس ابتکار خود پیش برد.

این‌کتاب با ۳۴۸ صفحه مصور رنگی، شمارگان هزار و ۲۰۰ نسخه و قیمت ۴۴۰ هزار تومان منتشر شده است.

ارسال نظرات