۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۶۹۷۳۹۸
میشل باشله:

اوضاع حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی «فاجعه آمیز» است

اوضاع حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی «فاجعه آمیز» است
میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اوضاع حقوق بشر را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین «فاجعه آمیز» توصیف کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز گذشته در نشست کمیته سازمان ملل ویژه احقاق حقوق مسلم ملت فلسطین که در شهر ژنو سوئیس برگزار شد، گفت: با توجه به تعرض‌های جدی که حدود ۴ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده، اوضاع حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین فاجعه آمیز شده است. بدیهی است این موضوع بر دورنمای صلح و توسعه پایدار در منطقه نیز تاثیر ویرانگر می‌گذارد. فقط پایان اشغالگری می‌تواند صلح پایدار برقرار و شرایطی ایجاد کند که در آن همه به حقوق بشر احترام کامل بگذارند.

باشله در سخنان خود به حمله اخیر رژیم صهیونیستی به غزه اشاره کرد که براثر آن ۲۶۱ فلسطینی از جمله ۶۷ کودک به شهادت رسیدند و افزود شورای حقوق بشر در آن زمان تصمیم گرفت یک کمیته تحقیق بین المللی مستقل تشکیل دهد و قرار است نخستین گزارش این کمیته ماه ژوئن سال آینده ارائه شود.

وی گفت: ساکنان غزه همچنان از محاصره زمینی، دریایی و هوایی ۱۵ ساله‌ای که اسرائیل به آنان تحمیل کرده است، رنج می‌برند و زیرساخت‌های حیاتی آنان نیز از بین رفته است. محدودیت‌های اعمال شده درخصوص رفت و آمد و موانع پیش روی دسترسی مردم به کالا‌ها و خدمات ضروری از جمله مراقبت‌های بهداشتی تخصصی درد و رنج عظیمی به وجود آورده است. به رغم ادامه تلاش‌ها برای بازسازی و صدور مجوز ورود تدریجی کالا‌ها به غزه، اوضاع انسانی همچنان بسیار نگران کننده است.

باشله در ادامه به تصمیم تل آویو برای گنجاندن نام شش سازمان مردم نهاد فلسطینی در فهرست سازمان‌های تروریستی اشاره کرد و گفت به نظر می‌رسد این تصمیم براساس علل مبهم یا تایید نشده گرفته شده است. یکی از این علل ادعا‌های مربوط به فعالیت‌های کاملا قانونی و مسالمت آمیز در زمینه حقوق بشر است. چندین دهه است که این شش سازمان با جامعه جهانی از جمله سازمان ملل همکاری دارند.

وی ادعا‌ها را درباره ارتباط این سازمان‌ها با تروریسم بسیار خطرناک توصیف کرد و افزود با توجه به نبود شواهد عینی کافی، به نظر می‌رسد این تصمیم خودسرانه گرفته شده است و فضای مدنی و بشردوستانه را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین بیشتر تخریب می‌کند. برهمین اساس می‌توان این تصمیم را حمله به مدافعان حقوق بشر، آزادی در تشکیل انجمن ها، آزادی عقیده و بیان و حق مشارکت عمومی قلمداد کرد.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل درخصوص افزایش روند کشته و زخمی شدن فلسطینیان به دست نظامیان اسرائیلی و شهرک نشینان مسلح به شدت ابراز نگرانی کرد و افزود: استفاده مکرر از زور بیش از حد سبب کشته و زخمی شدن کودکان فلسطینی شده است به گونه‌ای که نظامیان اسرائیلی امسال ۱۶ کودک را در کرانه باختری رود اردن از جمله شرق قدس به قتل رساندند.

باشله انجام تحقیقات و بازجویی را در این زمینه خواستار شد و افزود: فرار فراوان از مجازات بار‌ها و بار‌ها در گزارش‌های دبیرکل سازمان ملل مطرح شده است. خشونت شهرک نشینان علیه فلسطینیان هم اکنون بسیار شدت گرفته و نگران کننده شده است. سال گذشته ۴۹ مورد حمله شهرک نشینان به ثبت رسیده است که براساس آن چند فلسطینی شهید یا زخمی شدند و دارایی‌های آنان آسیب جدی دید. این بالاترین حد خشونت شهرک نشینان است که سازمان ملل ثبت کرده است. هم اکنون روزانه دستکم یک مورد حمله به ثبت می‌رسد.

وی درد و رنج کودکان فلسطینی را براثر اقدامات اشغالگران برجسته کرد و گفت: بر اساس گزارش‌های سازمان ملل ۷۵ درصد کودکان غزه به حمایت روحی و اجتماعی و دیگر خدمات مراقبتی نیاز دارند. علاوه بر این، اسرائیل هم اکنون ۱۶۰ کودک فلسطینی را بازداشت کرده است که برخی از آنان براساس سیستم «بازداشت اداری» بدون تفهیم اتهام روانه زندان شده اند. براساس قانون بین المللی، بازداشت اداری جز در موارد استثناء جایز نیست.

باشله گفت گزارش‌های نگران کننده‌ای درباره بدرفتاری مقامات اسرائیلی با کودکان هنگام بازداشت و بازجویی به دفتر وی ارسال شده است./۹۸۸/

منبع: وفا

ارسال نظرات