۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۶۹۸۲۶۷
حجت الاسلام ابراهیمی تأکید کرد؛

ضرورت تبیین غدیر به عنوان الگوی حکومتی در جامعه و عرصه بین الملل

ضرورت تبیین غدیر به عنوان الگوی حکومتی در جامعه و عرصه بین الملل
مازندران - دبیر کنگره بین المللی راهکارهای گسترش فرهنگ غدیر و نهج البلاغه گفت: غدیر باید به عنوان الگوی حکومتی در جامعه و عرصه بین المللی تبیین و ترویج شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی، دبیر بنیاد بین المللی غدیر مازندران امروز در نشستی با اصحاب رسانه با اشاره پایه گذاری نخستین حکومت شیعی در دیار علویان گفت: امروز ما میراث دار این آن سنت های عظیم هستیم و باید از هر ظرفیتی جهت حفظ آن میراث ماندگار تلاش کنیم.

وی در ادامه سخنان خود نهج البلاغه را به عنوان کلید حل مشکلات عصر حاضر عنوان کرد و با بیان این که بسیاری از نیازهای ضروری جوامع انسانی از طریق گسترش غدیر و ترویج نهج البلاغه قابل حل است، افزود: کتاب نهج البلاغه همچنان ناشناخته مانده است در حالی که فراتر از کلام بشر به شمار می رود.

حجت الاسلام ابراهیمی با تأکید براین که غدیر باید به عنوان الگوی حکومتی در جامعه و عرصه بین المللی تبیین و ترویج شود، خاطرنشان کرد: تبیین آموزه های نهج البلاغه و نقش این کتاب ارزشمند در زندگی مسالمت آمیز بشر می تواند در رفع بسیاری از مسائل و مشکلات امروز جامعه بشری اثرگذار باشد.

وی در ادامه سخنان خود به تشریح شکل گیری کنگره بین المللی راهکارهای گسترش فرهنگ غدیر و نهج البلاغه در جهان پرداخت و افزود: در این راستا در نخستین گام شورای سیاست گذاری کنگره به ریاست نماینده ولی فقیه در مازندران تشکیل و در ادامه با آغاز به کار کمیته علمی، فراخوان مقاله تدوین، چاپ و به اطلاع عموم رسید.

حجت الاسلام ابراهیمی با بیان این که فراخوان مقاله این کنگره بین المللی به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی طراحی و به مراکز علمی داخلی و خارجی ارسال شد، ادامه داد: در این راستا تلاش کردیم از ظرفیت مراکز مهم علمی و بین المللی داخلی و خارجی برای بهره گیری از توان محققان و پژوهشگران  بهره گیریم.

وی از ثبت کنگره بین المللی راهکارهای گسترش فرهنگ غدیر و نهج البلاغه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خبر داد و افزود: هدف ما تشویق محققان و پژوهشگران داخلی و خارجی برای مشارکت علمی بیشتر در این رویداد فاخر علمی و فرهنگی است.

حجت الاسلام ابراهیمی با بیان این که این کنگره با انگیزه معرفی فرهنگ نورانی غدیر و مصحف شریف نهج البلاغه با همکاری مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی سراسر کشور برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: دفتر نمایندگی فقیه در مازندران، استانداری، دانشگاه ها و برخی از نهادهای فرهنگی و اجرایی استان نیز در برگزاری این کنگره مشارکت دارند.

وی، آشنایی با فرهنگ غدیر به عنوان الگوی حکومتی برای جامع انسانی، آشنایی با نهج البلاغه به عنوان گنجینه بیکران معارف اسلامی، گشودن افق های جدید با بهره گیری از سرچشمه های غدیر و نهج البلاغه، تأمین نیازهای ضروری جوامع انسانی از طریق گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج البلاغه به عنوان کلید حل مشکلات عصر حاضر، مقابله با بحران های مختلف فردی و اجتماعی حاکم بر جوامع انسانی از منظر نهج البلاغه و گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهضت نهج البلاغه خوانی در جهان از جمله مهم ترین اهداف این کنگره اعلام کرد.

دبیر کنگره بین المللی راهکارهای گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج البلاغه در جهان با بیان این که فراخوان مقاله این کنگره در دو محور اصلی گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج البلاغه طراحی و تدوین شده است، ادامه داد: غدیر و پیام های جهانی آن، تبیین مبانی معرفتی فرهنگ غدیر در قرآن مجید و سیره معصومین(ع)، فرهنگ غدیر از نگاه متفکران و اندیشمندان غیر مسلمان، غدیر از منظر حضرت علی(ع)، نقش و  رسالت رسانه ها در گسترش جهانی فرهنگ غدیر، مروجان و پژوهشگران جهانی فرهنگ غدیر، نقش انقلاب اسلامی در گسترش جهانی غدیر، اتحاد و انسجام اسلامی با رویکرد واقعه غدیر، نقش فرهنگ غدیر در انقلاب جهانی مهدی موعود(عج)، تبیین جایگاه فرهنگ غدیر در فرهنگ عامه، نقش زمامداران شیعه طبرستان در گسترش فرهنگ غدیر و بنیاد بین المللی غدیر، ضرورت ها و راهکارهای توسعه از جمله مهم ترین موضوعات محور اول فراخوان مقاله این گنگره است.

حجت الاسلام ابراهیمی همچنین افزود: نقش نهج البلاغه در حل مشکلات جهان معاصر، نقش تبیین ابعاد علمی نهج البلاغه در جهانی شدن آن، حقوق بشر در نهج البلاغه، پایه گذاری نظام و دولت اسلامی از نگاه نهج البلاغه، نقش نهج البلاغه در گسترش زندگی مسالمت آمیز در جهان معاصر، راهکارهای تحقق نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی، پژوهشگران و شارحان جهانی نهج البلاغه، ترویج نهج البلاغه از منظر امام خمینی(ره) و امام خامنه ای، نقش و رسالت رسانه ها در ترویج جهانی نهج البلاغه، مقاومت اسلامی و ظلم ستیزی با نگرش به آموزه های نهج البلاغه، تبیین آموزه های اقتصادی نهج البلاغه، بصیرت و ولایت مداری از منظر نهج البلاغه، نماز و نهج البلاغه، تبیین جایگاه نهج البلاغه در فرهنگ عامه و بنیاد بین المللی نهج البلاغه، ضرورت ها و راهکارهای توسعه، از جمله مهم ترین موضوعات محور دوم فراخوان مقاله این کنگره بین المللی است.

وی، آخرین مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه کنگره را سی و یکم فروردین سال 1401 اعلام کرد و افزود: مقالات ارسالی باید متناسب با شیوه های علمی و کاربردی در موضوعات فراخوان باشد.

دبیر بنیاد بین المللی غدیر مازندران با بیان این که مقاله های برگزیده در مجموعه مقالات کنگره چاپ و منتشر خواهد شد، بیان داشت: محققان و پژوهشگران می توانند مقالات خود را از طریق پایگاه اطلاع رسانی کنگره به دبیرخانه همایش ارسال کنند./950/پ210/

ارسال نظرات