۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۶۹۸۳۹۲

انتقادها از نگاه‌های تک‌بعدی جریان موسوم به عدالت‌خواه

انتقادها از نگاه‌های تک‌بعدی جریان موسوم به عدالت‌خواه
پژوهشگر حوزه تاریخ با بیان اینکه شهیدسلیمانی توانست مقاومت را به‌عنوان یک مقوله اجتماعی با توده‌های جامعه پیوند بزند گفت: شهید بزرگوار سردار سلیمانی تئوری‌پرداز یک مکتب نبود اما نماد عملی یک مکتب بود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، نگاه‌های تک‌بعدی جریان موسوم به عدالت‌خواه مدت‌هاست موردنقد محافل فکری قرار دارد. این جریان غوغاسالار، با رویکردهای ابزارانگارانه و یکسونگرانه خود در حالی مدعی برابری‌خواهی است که اساسا واقف نیست که برابری‌خواهی نیازمند همه‌جانبه نگری و اشراف نظری و عملی بر تمامی جنبه‌های اجتماعی و سیاسی یک پدیده است. یکی از سردسته‌های جریان عدالت‌خواهی چندی پیش در آستانه سالگرد شهادت حاج قاسم با حمله به جایگاه اجتماعی و سیاسی سردار شهید سرافراز حاج‌قاسم سلیمانی، مدعی شد که او صرفا نماد مبارزه با دشمن خارجی بود و اساسا در حوزه داخلی واجدشان مکتبی نیست.

سایت فردا به این سخن واکنش نشان داد و نوشت: مرزهایی که جریان موسوم به «عدالتخواهی منهای ولایت» درمی‌نوردد و جابه‌جا می‌کند، متاسفانه به حاج‌قاسم سلیمانی رسیده است. به‌تازگی فیلمی از اشتری یکی از سردسته‌های این جریان هیجان‌طلب و غوغاسالار بیرون آمده که تحلیل کم‌عمق و سطحی آن‌ها را از سیاست و عدالت نشان می‌دهد و خطر شکل گرفتن یک تفکر انحرافی را گوشزد می‌کند. او در بخشی از صحبت‌های خود در مناظره با علی مهدیان تصریح داشته است که «دیدگاه‌های حاج‌قاسم در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی به‌شدت قابل نقد است و با گرایش سیاسی من نمی‌خواند.»
 


تلاش برای پیوند میان سلیمانی و لیبرال‌ها

او برای اثبات سخنش درحالی‌که دیگران را به داشتن تفکر اشعری (اشاره به مکتب اشاعره که نقل را بر عقل مرجح می‌دانند) متهم می‌کند، کاملا اشعری‌مسلک استدلال کرده و گفته است: «حاج‌قاسم گفته من دست روحانی را می‌بوسم اما من از دوره اول روحانی گفته‌ام که این‌ها تولید فساد می‌کنند و شایسته اداره کشور نیستند». بی‌توجهی اشتری به گفتار و پس‌زمینه‌ای که حاج‌قاسم در آن سخنی گفته یا نامه‌ای نوشته بزرگ‌ترین دلیل اشعری‌مسلکی امثال اشتری است؛ چراکه حاج‌قاسم سلیمانی چنین سخنی را در مقابل یکی از معدود اقدامات جدی روحانی مقابل دولت آمریکا بیان کرده و حاج‌قاسم از مقابله با آمریکا استقبال کرده و این سخن به‌هیچ‌وجه تفاوت نگرش حاج‌قاسم عزیز با دولت روحانی را در موضوعات مختلف نفی نمی‌کند.

مستمسک‌ قراردادن یک سخن از حاج‌قاسم بدون توجه به بستر و زمینه ظهور آن سخن ازسوی اشتری، در حالی است که به‌زعم رهبر انقلاب، منش و روش سردارسلیمانی در حوزه داخلی کاملا انقلابی بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز ۱۸دی‌ماه سال۱۳۹۸ یعنی پنج روز پس از ترور ناجوانمردانه حاج‌قاسم، در دیدار جمعی از مردم قم تصریح داشتند: «یک نکته‌ مهم این است که در مسائل داخل کشور -چون این حرف‌ها غالبا ناظر به مبارزات منطقه‌ای و فعالیت‌های منطقه‌ای او بود- اهل حزب و جناح و مانند این‌ها نبود لکن به‌شدت انقلابی بود. انقلاب و انقلابی‌گری خط‌قرمز قطعی او بود؛ این را بعضی‌ها سعی نکنند کم‌رنگ کنند، این واقعیت او است.»  

انکار جایگاه مکتبی سلیمانی

از طرف دیگر، اشتری در شرایطی سعی دارد رویکرد سیاسی و اجتماعی حاج‌قاسم را با دولت حسن روحانی همسان نشان بدهد که مرور مجدد مصاحبه محمدجواد ظریف با سعید لیلاز خود نشان‌دهنده نوع نگاه دولت روحانی به این شهید مظلوم و عزیز است. اشتری در ادامه ادعاهای خود، به‌گونه‌ای که تو گویی صاحب مرام عدالت‌خواهی است، جمله‌ای ابتدایی و بی‌منطق به زبان می‌آورد و تصریح می‌کند: «مقوله عدالت‌خواهی با تعریف نقد حاکمیت مساله حاج‌قاسم نبوده است. حاج‌قاسم نماد مبارزه با دشمن خارجی و ایثار و فداکاری است».

تلاش اشتری برای تنزل دادن جایگاه حاج‌قاسم و تبدیل آن شهید به یک نماد یک‌سویه و تک‌بعدی، در شرایطی است که رهبر انقلاب از «مکتب شهیدسلیمانی» سخن گفته‌اند که همه‌جانبه است و حتما جنبه‌های عدالت‌محور، آزادی‌خواه، استکبارستیز و اسلام‌گرایانه را داراست و از این منظر، با تعاریف اشعری‌مسلکانه امثال اشتری قابل توصیف نیست. رهبر انقلاب روز ۲۷دی‌ماه سال۹۸ در خطبه‌های نمازجمعه تهران، در باب شأن و شخصیت سردار سلیمانی و یار وفادار ایشان ابومهدی المهندس خاطرنشان کردند: «ما به حاج‌قاسم سلیمانی -شهید عزیز- و به ابومهدی -شهید عزیز- به چشم یک فرد نگاه نکنیم؛ به آن‌ها به چشم یک مکتب نگاه کنیم».
 


در همین رابطه روزنامه صبح نو گفت‌وگویی با عباس سلیمی‌نمین، پژوهشگر حوزه تاریخ انجام داده است که بخش‌هایی از آن در ادامه آمده است.

شهید سلیمانی نماد عملی یک مکتب بود

- شهید بزرگوار سردار سلیمانی تئوری‌پرداز یک مکتب نبود اما نماد عملی یک مکتب بود.

- گاهی اوقات تبلور نمادها آن‌چنان پررنگ می‌شوند که شما دیگر نمی‌توانید آن‌ها را از مکتب جدا کنید. آن‌ها نماد عملی یک مکتب هستند و از طریق این نمادها، بهتر می‌شود به خود مکتب دست‌ یافت.

- شهید سلیمانی فردی نبود که تئوری‌پردازی کند اما تئوری‌ها و نظریات را به بهترین وجه ممکن تبلور می‌بخشد و لذا شما دیگر نمی‌توانید ایشان را از مکتب جدا کنید.

- شاید این شبهه ایجاد شود که شهیدسلیمانی در کجا نظریه‌پردازی کرده که ایشان را خالق یک مکتب می‌دانند؟ اینطور نیست؛ ایشان درواقع نماد عملی یک مکتب است. رفتارهای ایشان درواقع تبلوربخش یک مکتب بود و یک مکتب در وجود ایشان، عملی شد.

- شهیدسلیمانی نماد وحدت اقشار مختلف جامعه حول یک‌سری ارزش‌هاست که بروز و ظهور مهم این وحدت، در تشییع پیکر ایشان بود.

- مقاومت باید یک پایگاه قوی اجتماعی داشته باشد چون مقاومت اساسا یک مقوله اجتماعی است. این مقوله اجتماعی اگر نمی‌توانست ازسوی افرادی مانند شهیدسلیمانی با پایگاه اجتماعی پیوند بخورد، ما مشکل جدی پیدا می‌کردیم. شهید سلیمانی به‌خوبی توانست عقبه اجتماعی مقاومت را عرضه بدارد. 

- شهیدسلیمانی توانست مقاومت را به‌عنوان یک مقوله اجتماعی با توده‌های جامعه پیوند بزند. اگر این کارکرد نبود، ما قطعا در این مورد(پیوند میان مقاومت و مردم) دچار مشکل می‌شدیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات