۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۶۹۸۵۰۴
رأی الیوم؛

پیامدهای اعتراف تل‌آویو به همکاری در ترور سردار سلیمانی

پیامدهای اعتراف تل‌آویو به همکاری در ترور سردار سلیمانی
رأی الیوم دریادداشتی راز اصلی اعتراف رسمی تل آویو به همکاری در عملیات ترور فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به بررسی پیامدهای خطرناک این اعتراف پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، چند روز پیش، برای نخستین بار یک مقام ارشد سابق ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که تل‌آویو در ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی کرده است. «تامیر هیمن»، رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی سه‌شنبه پیش علنا اعلام کرد که تل‌آویو در این عملیات که دو سال پیش با رهبری آمریکا انجام شد «نقشی ایفا کرده است».

او از ترور سردار سلیمانی به عنوان یکی از «دو ترور مهم و قابل توجه» در دوران حضورش در این سمت یاد کرده است. او گفته که ترور مهم دیگر «بها ابوالعطا»، یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی بود.

روزنامه «رأی الیوم» با انتشار یادداشتی در این خصوص، چند سوال مطرح کرد: اعتراف رسمی و علنی رژیم صهیونیستی به نقش داشتن در ترور دو سال پیش سردار قاسم سلیمانی به چه معناست؟ راز اعلام این امر در زمان کنونی چیست؟ آیا این امر به شعله ور شدن جنگ ترورهای گروه‌های محور مقاومت در داخل و خارج از خاورمیانه مشروعیت خواهد بخشید؟ چگونه؟.

در سرمقاله این روزنامه آمده است: «ما نمی دانیم انگیزه ژنرال اسرائیلی تامیر هیمن از این‌که برای نخستین‌بار به طور رسمی اعتراف کرد که "موساد اسرائیل در کنار همتای آمریکایی خود در سوم مارس ۲۰۲۰ در ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران -زمانی که او از دمشق به فرودگاه بغداد رسید- نقش برجسته ای ایفا کرد" چه بود. اما این اعتراف با این درجه از وضوح، پیامدهایی جدی خواهد داشت، که مهمترین آن، "مشروعیت" هرگونه اقدام انتقام‌جویانه علیه اهداف اسرائیلی در خارج از فلسطین اشغالی در آینده قابل‌ پیش‌بینی است».

بر این اساس، ژنرال هیمن، رئیس اطلاعات نظامی (امان) که تنها یک ماه پیش بازنشسته شد، اطلاعات دقیق‌تری از نقش موساد در انجام این جنایت نداد، آیا پهپادی بود که ژنرال سلیمانی و ابومهدی المهندس، نائب‌رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق را هدف قرار داد، اسرائیلی بود نه آمریکایی؟ همانطور که در آن زمان نیز چنین شایعه‌ای مطرح شد. یا این‌که نقش اطلاعاتی در این ترور داشته یعنی اطلاعات لازم در خصوص تردد این دو فرمانده مورد هدف را در اختیار آمریکایی‌ها قرار داده است.

بنا بر این یادداشت، ژنرال هیمن که دو روز پیش در مصاحبه‌ای در وبگاه اطلاعاتی «واللا» اعتراف خود را تکرار کرد که تل‌آویو در ترور شهید «بهاء ابوالعطا» فرمانده میدانی جنبش جهاد اسلامی در آبان ماه سال ۱۳۹۸ یعنی دو ماه پیش از ترور سردار سلیمانی،  نقش داشته و رژیم صهیونیستی طی یک حمله هوایی این فرمانده مقاومت فلسطین را ترور کرده است.

در ادامه این یادداشت آمده است: «شاید این اعترافات در چارچوب جنگ روانی رژیم اشغالگر صهیونیستی و اطمینان بخشیدن به افکار عمومی اسرائیل باشد که این روزها در سایه افزایش گزارش‌ها از احتمال وقوع جنگ با ایران در اضطراب و وحشت بی سابقه‌ای به سر می برند، به ویژه با توجه به متزلزل بودن مذاکرات توافق هسته‌ای در وین و پایان دور هفتم آن بدون دستیابی به توافق. 

به اعتقاد نویسنده، «موساد با ترور دانشمندان هسته‌ای ایرانی در داخل این کشور، بویژه فخری‌زاده که از او به عنوان [چهره کلیدی] برنامه هسته‌ای ایران یاد می‌شود، از همه خطوط قرمز عبور کرد. اما انتقال این عملیات‌ها به خارج از مرزهای ایران و بویژه عراق، ممکن است گروه‌های الحشد الشعبی عراق و هسته‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شاید «حزب‌الله» را نیز تشویق کند که همین کار را انجام دهند، یعنی "به اهداف اسرائیلی در سراسر جهان حمله کنند". به ویژه که تمامی این شاخه‌های نظامی، "غیر دولتی" هستند و در لیست‌های تروریستی بیشتر -اگر نگوییم همه- دولت های غربی قرار گرفته‌اند. به این معنی که چیز زیادی برای از دست‌دادن ندارند».

در ادامه این سرمقاله آمده است: «ایران انتقام ترور قاسم سلیمانی را با موشک‌باران پایگاه آمریکایی "عین الاسد" در غرب عراق گرفت که موجب تلفات بیش از صد نفر از نظامیان آمریکایی مستقر در این پایگاه شد. اما جنبش «جهاد اسلامی» نیز بلافاصله به ترور شهید ابوالعطا با شلیک ۴۰۰ موشک و گلوله به شهرک‌های صهیونیست‌نشین در شمال نوار غزه، واکنش نشان داد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت، وحشت‌زده مانند یک موش از یک جلسه انتخاباتی در شهر عسقلان پا به فرار گذاشت».

نگارنده در پایان می‌نویسد: «دستگاه اطلاعاتی اسرائیل با [اعتراف] به دست داشتن در ترور سلیمانی و همرزمش المهندس در نزدیکی فرودگاه بغداد، با آتش بازی کرد و در و پنجره‌های جهنم را به روی خود گشود و همانطور که بزرگترین بازنده جنگ ترور علیه گروه‌های مقاومت فلسطین در دهه‌های هفتاد و هشتاد قرن گذشته بود، با برافروختن بیشتر شعله جنگ ترورها علیه محور مقاومت و بازوهای نظامی ضربتی در لبنان، یمن، عراق و نوار غزه، با باخت بزرگتری مواجه خواهد شد. ناگفته نماند خود ایران دارای سرویس های اطلاعاتی باتجربه‌ای در این عرصه است و همه چیز در زمان خود روی خواهد داد. خداوند بهتر می‌داند».

ارتش آمریکا بامداد ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ طی یک عملیات تروریستی به دستور «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور، سردار سلیمانی و شماری از همراهان ایشان از جمله المهندس را لحظاتی بعد از ترک فرودگاه بغداد به شهادت رساند. 

اقدام آمریکا واکنش‌ها و محکومیت‌های بین‌المللی به همراه داشته است. «اَگنِس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه ترورهای غیرقانونی و خودسرانه در دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان سال گذشته جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» را غیرقانونی خوانده بود.

کالامارد در گزارشی ضمن رد کردن ادعاهای مقامات آمریکایی درباره دلیل ترور سردار سلیمانی، نوشت واشنگتن نتوانسته مدارک کافی برای توجیه دلیل انجام این حمله ارائه کند. 

وی در ادامه با تأکید بر اینکه ترور سردار سلیمانی به همراه «ابو مهدی المهندس» معاون سازمان الحشدالشعبی در عراق و چند تن دیگر از همراهانشان، نقض منشور سازمان ملل متحد بوده خواستار اعمال مقررات سخت‌‌گیرانه‌تری درباره کشتار به وسیله پهپادهای تهاجمی شده است.

جدا از این، این اقدام تروریستی در داخل خود آمریکا هم با واکنش روبرو شده و نمایندگان کنگره آمریکا تصریح کرده‌اند دولت ترامپ بدون ادله و استنادات قانونی این عملیات را انجام داده است.

ترامپ و مقام‌های ارشد دولت وی مدعی شده‌اند که رئیس‌جمهور آمریکا دستور ترور سپهبد سلیمانی را در واکنش به تهدیدات «قریب‌الوقوع» وی علیه پرسنل آمریکا در منطقه صادر کرد اما مقام‌های دولت او نتوانستند هیچ سندی در تأیید این ادعا ارائه کنند.

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه وقت آمریکا بعد از اجرای این عملیات بارها درخواست نماینده‌های کنگره برای حضور در جلسات استماع و ارائه مستندات قانونی رد کرد./۹۸۸/

منبع: فارس
ارسال نظرات