۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۶۹۸۷۱۳
حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال تشریح کرد؛

جزئیات برگزاری کنگره بین المللی میرزای نائینی

جزئیات برگزاری کنگره بین المللی میرزای نائینی
حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال گفت: کنگره بین‌المللی میرازی نائینی، به زبان فارسی و عربی و همزمان در شهرهای مختلف ایران و عراق به ویژه در حوزه قم و نجف برگزار خواهد شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال، دبیرکل کنگره بین‌المللی میرزای نائینی، در نشستی با اصحاب رسانه، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های شورای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی میرزای نائینی، اظهار داشت: آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه به پاسداشت عالم جلیل‌قدر میرزای نائینی و به پاسداشت یکصدمین سالگرد هجرت و تبعید ایشان به همراه جمعی از علمای حوزه نجف به حوزه قم، برگزاری کنگره بین‌المللی میرزای نائینی را برای سال ۱۴۰۱ و مصادف با یک‌صدمین سالگرد مهاجرت این عالم فرزانه ترسیم نموده‌اند.

وی با بیان اینکه ریاست عالی محتوایی و علمی کنگره بر عهده آیت الله استادی نهاده شده است، خاطرنشان کرد: سیاستگذاری‌های محتوایی و علمی کنگره در شورایی با عنوان شورای علمی با ریاست آیت الله استادی تدبیر می‌گردد؛ شورایی اجرایی به دبیری حجت الاسلام والمسلمین رفیعی نیز تمام زوایای اجرایی کنگره را برنامه‌ریزی و تصویب می‌کند.

دبیرکل کنگره بین‌المللی می‌رازی نائینی، با بیان اینکه در شورای سیاستگذاری علمی و محتوایی کمیته‌های تخصصی متکفل کار علمی و محتوایی این کنگره هستند، اظهار داشت: مسئولیت همه کمیته‌ها و مباحث محتوایی در تمام ابعاد اجرایی و تست‌های و داوری‌های علمی بر عهده آیت الله علیدوست واگذار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال، با اشاره به اینکه انتظار داریم اصحاب رسانه آنگونه که شایسته جایگاه علم و فقاهت و یکصدمین سالگرد این هجرت تاریخ ساز است، وارد میدان شوند، اظهار داشت: در فرایند سیاستگذاری این کنگره با بیوت مراجع عظام، شخصیت‌های برجسته حوزوی و اساتید و مراجع معزز قم و نجف ارتباط مطلوبی برقرار شده است؛ کنگره بین‌المللی می‌رازی نائینی با مشارکت حوزه‌های جهان اسلام، به ویژه حوزه قم و نجف برگزار می‌گردد.

کنگره به زبان فارسی و عربی برگزار خواهد شد

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، دبیر شورای اجرایی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی، ضمن تسلیت سالروز شهادت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و سالروز وفات علامه مصباح یزدی (ره) و حاج قاسم سلیمانی، با بیان اینکه می‌رازی نائینی در ۲۳ مرداد ۱۳۱۵ در نجف اشرف از دنیا رفتند، اظهار داشت: عده‌ای از طلاب و فضلای نائینی، از ۱۳۹۶ بحث برگزاری کنگره را مطرح و پیگیری‌های لازم را برای تنقیح و نظم بخشی آن دنبال و شورای سیاستگذاری با موافقت آیت‌الله اعرافی راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه علمای متأخر، میرزای نائینی را عالمی پرهیزکار، صالح، بی‌اعتنا به ذخایر دنیا و مقام ذکر کرده‌اند، اظهار داشت: علما و مراجع حوزه قم و نجف، میرزای نائینی را عالمی فقیه، اصولی، حکیم، عارف، ادیب و عابد می‌دانند. میرزای نائینی گرچه به شخصیت اصولی و فقهی معروف بودند، اما در جنبه‌های مختلف حضور علمی پررنگی داشتند.

رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی به همراهی میرزای نائینی با نهضت‌های اسلامی به ویژه نهضت تنباکو اشاره کرد و اذعان داشت: دیدگاه‌های فقهی و اصولی میرزای نائینی در اغلب کرسی‌های دروس خارج فقه و اصول مطرح می‌گردد.

دبیر شورای اجرایی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی در ادامه با تأکید بر اینکه این کنگره به زبان فارسی و عربی برگزار خواهد شد، اظهار داشت: کنگره بین‌المللی میرزای نائینی همزمان در شهرهای مختلف ایران و عراق به ویژه در حوزه قم و نجف برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه ۱۰ نشست علمی در موضوعات مختلف برگزار خواهد شد، اظهار داشت: مرکز مدیریت حوزه علمیه، حوزه نجف، حوزه خواهران، دفتر تبلیغات، جامعة المصطفی، آستان قدس رضوی، سازمان فرهنگ و… در برگزاری کنگره بین‌المللی میرزای نائینی مشارکت خواهند داشت.

وی شناسایی و تهیه آثار فقهی و حوزه‌های دیگر علوم اسلامی میرزای نائینی را از رویکردهای مهم این کنگره توصیف کرد و ابراز داشت: برنامه تولید نرم افزار، ارتباط با مراکز و نهادها، دیدار با شخصیت‌های علمی، دعوت از شخصیت‌های علمی برای تدوین مقالات فاخر، برنامه‌ریزی مصاحبه علمی با علمای حوزه‌های علمیه قم و نجف

رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی، می‌رازی نائینی را شخصیتی بین‌المللی توصیف کرد و اذعان داشت: دیدگاه‌های علمی، سیاسی و اصولی می‌راز ی نائینی فراتر از دیدگاه‌های علمی ایشان که در حوزه قم و نجف مطرح می‌گردد، است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در پایان سخنان خود با بیان اینکه فرصت ارسال چکیده مقالات تا ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۰ خواهد بود، اظهار داشت: ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ آخرین فرصت دریافت آثار و مقالات علمی خواهد بود.

علامه نائینی حق استادی بر گردن تمام علمای متاخر دارد

آیت الله علیدوست، دبیر علمی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی نیز در ادامه این جلسه ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت دخت نبی مکرم اسلام فاطمه زهرا (سلام الله علیها) خدمت در فرایند برگزاری کنگره بین‌المللی میرزای نائینی را توفیقی الهی دانست و ابراز داشت: در همایش‌های متعددی حضور داشته‌ام و هیچکدام با اهداف و ثمرات علمی این همایش چند ساحتی قابل نیست.

وی با بیان اینکه علامه نائینی حق استادی بر گردن تمام علمای متاخر دارد، اظهار داشت: زمانی که در محضر علمی این عالم فرزانه می‌نشینیم، حضور در جمع استاد را به خوبی لمس می‌کنیم؛ سیره علمی، عملی و اخلاقی ایشان الگوی خوبی برای همگان به ویژه علما و فضلاست.

آیت الله علیدوست، شخصیت اصولی میرزای نائینی اشاره نمود و یادآور شد: کنگره بین‌المللی میرزای نائینی بر آن است تا ضمن مقابله با مصادره شخصیت می‌رازی نائینی، جناب میرزا را آنگونه که هست و بدون اینکه لباس خاصی بر شخصیت حقوقی ایشان بپوشاند، معرفی کند.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی با بیان اینکه به پشتوانه این کنگره بین‌الملل، میان حوزه قم و نجف قرابت زائد الوصفی شکل خواهد گرفت، اذعان داشت: حوزه نجف از همان آغازین مراحل برگزاری کنگره بین‌المللی میرزای نائینی در جریان تمام فرآیندها قرار گرفته، مشارکت فعالی داشته است.

وی فقه، اصول، تفسیر قرآن، حدیث، اندیشه سیاسی، سیره و زندگی نامه را از عناوین مهم در شخصیت شناسی میرزای نائینی دانست و یادآور شد: می‌رازی نائینی در اصول و فقه صاحب مکتب بوده، این موضوع رفتارها و نظریات علمی ایشان در حوزه‌های دیگر را تحت‌الشعاع قرار داده است.

آیت الله علیدوست، موضوع تفسیر و آیات الاحکام و فلسفه‌های مضاف را از دیگر حوزه‌های دانشی مورد توجه کنگره بین‌المللی میرزای نائینی عنوان کرد و ابراز داشت: برانیم تا آثار میرزای نائینی را تحت عنوان موسوعه میرزای نائینی دربردارنده کتاب‌های چاپی و آثار چاپ نشده، ارائه نمائیم.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی، زندگی نامه و اخلاق می‌رازی نائینی را اسوه و الگویی برای حوزویان دانست و یادآور شد: خروجی علمی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی، در قالب‌های مختلف پیگیری می‌گردد.

وی به سیاست‌های علمی و اجرایی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی اشاره کرد و یادآور شد: کنگره بین‌المللی میرزای نائینی، امتداد موسع کارهایی است که تا کنون در راستای قرابت حوزه قم و نجف صورت گرفته است.

آیت الله علیدوست در پایان سخنان خود از همیاری و همکاری اصحاب خبر و رسانه برای پیشبرد رسالت‌های دینی کنگره بین‌المللی میرزای نائینی تقدیر نمود.

در بخش پایانی این نشست، از پوستر، سایت و تیزر کنگره بین‌المللی میرزای نائینی رونمایی شد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
میرزای نایینی موافق حاکمیت اسلام در عصر غیبت بودند؟
0
0