۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۶۹۸۹۹۲

«تلگرافی برای شاه» منتشر می‌شود

«تلگرافی برای شاه» منتشر می‌شود
«تلگرافی برای شاه» روایتی برساخته از زندگی علاءالدین میرمحمدصادقی از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب خواهد شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، «تلگرافی برای شاه» روایتی برساخته از زندگی علاءالدین میرمحمدصادقی از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب خواهد شد. این روایت را رویا عمرانی براساس خاطرات میرمحمدصادقی عضو حزب موتلفه و تاجر ایرانی نوشته که در سال‌های انقلاب فعالیت‌های مبارزاتی داشته است.

این روایت با ماجرای ترور حسنعلی منصور توسط مبارزان انقلابی شروع می‌شود و به دیگر فعالیت‌های انقلابی او و گریختنش از ایران و حضوری کوتاه‌مدت در کربلا و نجف ختم می‌شود. تلگرافی که در عنوان نام کتاب آمده هم موضوع جالبی است و نشان می‌دهد انقلابیون برای رساندن پیام خود به دربار از تلگراف چگونه استفاده می‌کرده‌اند. همچنین مواجهه راوی و مردم با روزنامه مرد امروز که محمد مسعود آن را منتشر می‌کرده، از نکات جالب کتاب است که می‌تواند برای علاقه‌مندان به اتفاقات آن سال‌ها جالب باشد.

این روایت کوتاه ۱۰۴ صفحه‌ای اطلاعات مهمی از روزهای مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی را در خود دارد و فضای مبارزات در بازار را هم به خوبی نشان می‌دهد. به اتفاقات تاریخی موجود در کتاب پیش‌تر هم پرداخته شده اما میرمحمد صادقی از زاویه‌ای دیگر آن‌ها را بیان کرده و حال‌ و هوای انقلاب و مبارزه در میان بازاری‌ها را نشان می‌دهد. همچنین به نگاه مذهبی در جامعه پرداخته و طی اتفاقاتی ماجراجویانه تعریف می‌کند که او و دیگران چطور نسبت به آن‌چه که خلاف دین بوده، واکنش نشان داده و تلاش می‌کرده‌اند چراغ امربه‌معروف و نهی از منکر خاموش نشود.

در کتاب لهجه اصفهانی راوی هم حفظ شده و همین هم خواندن گفت‌وگوهایی را که میان او و اطرافیانش می‌گذرد، دلچسب‌تر کرده است.

علاء‌الدین میرمحمدصادقی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین تاجران خوش‌نام ایران و از اعضای حزب موتلفه متولد ۱۳۱۰ در اصفهان است. او از چهره‌های سنتی اقتصاد ایران است که طی چهار دهه گذشته نقش فعالی در اقتصاد، سیاست و فعالیت های فرهنگی، هنری، آموزشی و هم چنین نیکوکاری داشته است.

«تلگرافی برای شاه» که بریده‌ای از زندگی او در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب است در ۱۰۴ صفحه و تیراژ ۱۲۵۰ نسخه به زودی وارد بازار کتاب می‌شود.

ارسال نظرات