۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۶۹۹۰۵۶
در برنامه پرسمان دینی مطرح شد؛

ترک صله رحم چه نتیجه ای دارد؟

ترک صله رحم چه نتیجه ای دارد؟
خراسان رضوی - استاد امین نیا ضمن تاکید به حاکمیت خدا در زندگی حضرت زهرا(س) از نتیجه قطع رحم سخن گفت و به انجام این فضیلت از طریق مجازی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت الاسلام امین نیا در ادامه برنامه های پرسمان دینی در رواق امام حرم مطهر در جمع زائران و مجاوران رضوی بیان داشت: یحضرت زهرا سیده زنان عالم است اما در تاریخ شیعه و اهل سنت نقل شده که از بس مشغول عبادت خدا بود پاهای او ورم می کرد.

وی ادامه داد: اینگونه نباشد که وقتی یک مشکل یا گرفتاری برای من پیش آمد، حوصله نماز خواندن، زیارت و قرآن و دعا نداشته باشم! خیر ما نیاز داریم که با خدا همدست شویم چرا که «يدالله فوق ایدیهم» اگر دستت در دست خدا باشد حتما رشد می کنید.

وی افزود: پدر و مادر به گونه ای نماز بخوانند که فرزندان از نماز دلزد نشوند به سوی نماز بیایند به نماز و عبادت فرزند خود توهین نکنید! نگویید چرا تند تند و دیر می خوانی چرا که ممکن است همین را هم نخواند.

استاد امین نیا بیان داشت: چرا اصرار بر نماز در مباحث عبادی مطرح است؟ چون نماز هم پدال گاز است«استعینوا بالصبر و الصلاة» هم پدال ترمز است«ان الصلاه تنهی عن الفحشا و المنکر» توجه به این ها یعنی حاکمیت خدا در زندگی جاری است.

وی خطاب به بانوان حاضر در جلسه گفت: هیچ می دانستید که حضرت زهرا(س) خواهر شوهر داشته است؟ خانمی به نام ام هانی! من از شما می پرسم آیا کسی جایی دیده است که حضرت زهرا(س) با خواهر شوهر خود مشکل داشته یا قطع رابطه بودند؟ خیر این را نداریم از سوی دیگر آیا آقایان شنیده اند که مثلا امیرالمومنین با خانواده همسرش در درگیر بوده است؟

وی ادامه داد: بنابراین زن و شوهر یکدیگر را به خاطر فامیل مواخذه یا محاکمه نکنند حرف مادر زن یا مادر شوهر را نباید به همسر نسبت داد و بازخواست کرد. درگیری احتمالی با خانواده همسر نباید در زندگی زناشوئی اثر سوء بگذارد حفظ حرمت ها و اتحاد و باهم بودن سبب سرازیری رحمت الهی می شود.

نتیجه قطع رحم در قرآن

حجت الاسلام امین نیا بیان داشت: خدا در قرآن سه مرتبه لعنت کرده کسی را که قطع رحم کرده است! بنابراین قطع رابطه با خانواده و فامیل نکنید بین فامیل خود و همسر نیز مرز بندی نداشته باشید اگر پسر و دختر سر وسامان داده اید یا در آستانه ازدواج هستند به آنها بیاموزید احترامی را که به خانواده خود می گذارند چندین برابر آن را به خانواده همسر خود بگذارند.

وی افزود: اگر فامیل و بستگان با تو قطع رابطه کرده اند تو وصل شو اگر جواب نداد بگو خدایا تو شاهد باش من سلام می کنم جواب نمی دهد، دعوت می کنم نمی آید، صورتش را از من برمی گرداند، پس خدایا وصل رحم از طرف من و قطع رحم از طرف اوست! چراکه نتیجه قطع رحم سه دفعه لعنت شدن از جانب خداوند است و این یعنی رحمت واسعه خداوند دیگر نصیب او نمی شود! شاید برخی چوب ها در چرخ زندگی ما به دلیل همین باشد که توجه نداریم.

سوال: آیا صله رحم از طریق مجازی صورت گرفته و کفایت می کند؟

پاسخگوی پرسمان دینی در پاسخ به این سوال بیان داشت: اینکه بگوییم از این طریق انجام وظیفه کردیم و دیگر نیازی نیست زحمت سفر و دیدار عزیزان را بر خود هموار کنیم در زمان غیر اضطرار درست نیست! تصور بفرمایید شما آب در اختیارتان دارید برای بدن هم ضرر ندارد فرصت کافی هم دارید که برای نماز وضو بگیرید آیا می توانید برای نماز تیمم کنید؟ خیر! تیمم برای اضطرار و مواقع اورژانسی است.

وی افزود: حالت اولیه صله رحم يعني رفت و آمد فیزیکی، یعنی دید و بازدید، حضور در خانه فامیل، اما اگر فرض کنیم خیلی از هم دور هستیم به لحاظ شرایط کاری و غیره، امکان دیدن هر روزه نیست این از باب اضطرار می شود قبول کرد اما اگر عذر فاصله فیزیکی و جغرافيايي را دارند اما همین اندازه هم به خود زحمت نمی دهند که از طریق تکنولوژی از حال یکدیگر با خبر باشند این بسیار بد است.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: شخصی نزد پیامبر از اوضاع اقتصادی وخیم خود شکایت کرد حضرت فرمود چند نفر را به خانه ات مهمان کن، گفت آقا به نان شب خود محتاجم، فرمودند راه آن همین است، گفت چیزی نداریم، دوباره فرمودند یک لیوان آب هم در منزل نیست که به دست مهمان بدهی؟ پس دعوت کن!

وی افزود: اشکال ما همین است که غرق در تشریفات شده ایم و این سبب دوری از هم و مشکلات دیگر شده است به توان خود در پذیرایی از مهمان توجه نداریم امام علی(ع) فرمود: از مهمان در حد توان خود پذیرایی کن!

وی ادامه داد: زمانی خانواده ها با حداقل ها خوش بودند از حال فامیل و همسایه باخبر بودند و این صله رحم ضمن اینکه سبب طول عمر میشد بر کیفیت زندگی هم تاثیر مثبت داشت فرزندان قدیم اکنون حال و هوای بهتری دارند در مقایسه با کسانی که سر در گوشی و بدور از ارتباطات فامیلی و اجتماعی هستند./933/پ210/

جواد رستمی
ارسال نظرات