۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۶۹۹۰۸۵
در وبینار بین المللی شهید سلیمانی الگوی مبارزه با استکبار مطرح شد؛

نیاز عرصه فرهنگ به حضور سلیمانی ها/ حاج قاسم الگوی یک شخصیت تمدنی

نیاز عرصه فرهنگ به حضور سلیمانی ها/ حاج قاسم الگوی یک شخصیت تمدنی
وبینار بین‌المللی «شهید حاج قاسم سلیمانی الگوی جهان اسلام در مبارزه با استکبار و افراط‌گرایی» به همت دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، وبینار بین‌المللی «شهید حاج قاسم سلیمانی الگوی جهان اسلام در مبارزه با استکبار و افراط‌گرایی» به همت دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری با همکاری مؤسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت (ع) تحت اشراف حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی برگزار و به صورت زنده از شبکه تلویزیونی عبرات پخش شد.

دبیر کل اتحادیه علمای مقاومت لبنان: شهید سلیمانی قهرمان لبنان، غزه و تمام تپه‌ها و پشته‌های فلسطین

در این مراسم ابتدا شیخ ماهر حمود دبیر کل اتحادیه علمای مقاومت از لبنان در با اشاره به آیات 38 و 39 سوره توبه گفت: گویی این ندای خداوند متعال به گوش فرمانده شهید سردار سلیمانی و کسی که او را به فرماندهی سپاه قدس منصوب کرده بود و کسانی که در این راه سیر کردند رسیده بود.

وی آرمان فلسطین را در قلب و بین دو چشمان شهید قاسم سلیمانی توصیف کرد و ابراز داشت: آرمان فلسطین در لیست کارهای روزانه سردار سلیمانی بود و افکار و دغدغه روزانه درباره این مهم، در گفتار سیاسی وی نمایان بود.

شهید حاج قاسم سلیمانی الگوی جهان اسلام در مبارزه با استکبار و افراط‌گرایی

شیخ ماهر حمود تصریح کرد: هر کس نماز بخواند، روزه بگیرد، به فقرا پناه دهد، به مستضعفان کمک کند و به طور خلاصه به تمام دستورات اسلامی پایبند باشد ولی نسبت به قضیه فلسطین بی تفاوت باشد، مشکوک است و شریعت اسلام را تحریف می‌کند.

دبیر کل اتحادیه علمای مقاومت درگیری‌های فلسطین و قدس را عصاره تمام درگیری‌ها ارزیابی کرد و اظهار داشت: فلسطین قصه درگیری میان پولدار و فقیر، شرق و غرب، مستکبر و مستضعف، استعمار کننده و استعمار شده و ایستادگی ضعیف در برابر قوی و به طور خلاصه درگیری میان تمام حق و باطل است.

وی تصریح کرد: امروز باطل پشت رژیم صهیونیستی ایستاده است و از آن حمایت می‌کند و خواهان مصالحه با او است؛ امت اسلام هرگز شهید قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و امثال آن‌ها را فراموش نخواهد کرد. کسانی که قضیه فلسطین را در صدر اولویت‌های روزانه خود قرار دادند کسانی هستند که در برابر فشارهای آمریکا سر تسلیم فرو نیاوردند و تمام چانه زنی‌ها بر سر فلسطین را رد کردند.

شیخ ماهر حمود قهرمان لبنان، غزه و تمام تپه‌ها و پشته‌های فلسطین و کوچه پس کوچه‌های شهرهای تاریخی فلسطین و شهرهای جدید آن را کسانی دانست که ایمان دارند خداوند نابودی اسرائیل و بازگشت اهالی فلسطین را وعده داده است و گفت: این افراد نام خود را در تاریخ امت اسلامی درج خواهند کرد.

دبیر کل اتحادیه علمای مقاومت با اشاره به گذشت دو سال از شهادت سردار سلیمانی ابراز داشت: هر روز یاد و خاطره او در اذهان ما زنده است و ما در تمام صحنه‌های زندگی او را می بینیم، زیرا او سبک زندگی اسلامی معاصر را به ما آموخت؛ روش زندگی هر مسلمان حقیقی همان است که حاج قاسم به ما نشان داد.

شهید حاج قاسم سلیمانی الگوی جهان اسلام در مبارزه با استکبار و افراط‌گرایی

مسؤول بین الملل حوزه: شهید سلیمانی الگوی یک شخصیت تمدنی است

حجت‌الاسلام حسینی کوهساری مسئول مرکز بین‌المللی حوزه‌های علمیه در این وبینار به موضوع «شخصیت تمدنی شهید سلیمانی» پرداخت.

حجت‌الاسلام حسینی کوهساری وضعیت کنونی را، قرار داشتن امت اسلام در یک پیچ تاریخی مهم توصیف کرد و گفت: توازن میان تمدن‌ها بهم خورده است و در ابتدای تشکیل تمدن اسلامی نوین و برای آن نیازمند شخصیت‌های تمدنی هستیم.

وی شهید سلیمانی را نمونه، الگو و پیشگام یک شخصیت تمدنی ارزیابی کرد و اظهار داشت: بعضی ویژگی‌های شخصیتی، شهید حاج قاسم سلیمانی را از دیگران جدا کرده است.

مسئول مرکز بین‌المللی حوزه‌های علمیه در بیان این ویژگی‌ها گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی ترکیبی از دانش روز و تکنولوژی و تخصص با توکل به خدای متعال بود . او به خدا ایمان داشت که این ویژگی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی لازم است.

حجت‌الاسلام حسینی کوهساری ویژگی دوم شهید حاج قاسم سلیمانی را وجود ترکیبی از نبوغ و کارگروهی در او عنوان کرد و افزود: اگرچه شهید سلیمانی نابغه بود اما از دیگران مشورت می‌گرفت و از نظراتشان استفاده می‌کرد.

شهید حاج قاسم سلیمانی ترکیبی از استقامت و مهربانی بود

وی شهید سلیمانی را فردی کشور دوست، میهن‌پرست و مذهبی توصیف کرد و ابراز داشت: با وجود این ویژگی، نگاهش به امت اسلامی بلکه همه مکاتب انسانی و جهانی بود. یک شخصیت تمدنی به تمام انسان‌ها در کشورهای مختلف با وجود مذاهب، اقوام، تفکرات و گروه‌های مختلف فکر می‌کند و می‌تواند میان این امور جمع کند.

مسئول مرکز بین‌المللی حوزه‌های علمیه شخصیت متمدن را ترکیبی از احساس و تعقل توصیف کرد و گفت: شهید سلمانی با اینکه در بالاترین درجات عقلانیت بود اما در عین حال با احساس، عاطفی، اهل شعر، محبت، خواندن کتاب و دوست داشتن بود.

حجت‌الاسلام حسینی کوهساری بیان داشت: شهید حاج قاسم سلیمانی ترکیبی از استقامت و مهربانی بود؛ حاج قاسم سلیمانی ترکیبی از مدیریت با اخلاص و زهد بود؛ با این که شخصیتی بادرایت و فرماندهی نظامی بود که نیازمند درایت و اقتدار است اما در عین حال غوطه‌ور در محبت الهی و اخلاص و تواضع و زهد بود.

وی ادامه داد: شهید حاج قاسم سلیمانی ترکیبی از شجاعت و تدبیر بود؛ حاج قاسم شجاع بود و از دشمنان نمی‌ترسید اما به این معنا نبود که بدون فکر و تدبیر به مسائل ورود کند؛ حاج قاسم شجاع بود اما حکمت، تدبیر، فکر و منطق را با شجاعت همراه می‌کرد.

مسئول مرکز بین‌المللی حوزه‌های علمیه شهید حاج قاسم سلیمانی را ترکیبی از آرمان‌گرایی و واقع‌بینی توصیف کرد و گفت: حاج قاسم آرزوهایی برای آینده داشت اما واقع‌بین بود و برای تحقق آرزوهایش گام به گام حرکت می‌کرد و برای آرمان‌هایش برنامه‌ریزی مستمر می‌کرد و پیش می‌رفت. این مسئله مهمی برای شخصیت تمدنی است.

حجت‌الاسلام حسینی کوهساری درباره مسائل سیاسی و اجتماعی گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی ترکیبی از پذیرش مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی با ارتباطات خانوادگی بود؛ با این که فردی نظامی و سیاسی بود اما خانواده و فرزندان و نزدیکان و اهالی روستایش در استان کرمان را فراموش نمی‌کرد.

وی ادامه داد: شهید حاج قاسم سلیمانی ترکیبی از عمل پرتلاش و جهادی و پیشرفت دائم و مستمر بود؛ حاج قاسم هیچ گاه متوقف نمی‌شد و محصور  نمی‌ماند بلکه از همه محدودیت‌ها عبور می‌کرد و جلو می‌رفت.

مسئول مرکز بین‌المللی حوزه‌های علمیه شهید حاج قاسم سلیمانی را ترکیبی از فرماندهی نظامی، مطالعه و تفکر عمیق در هر چیز توصیف کرد و گفت: بسیار مطالعه و فکر می کرد؛ در مورد مسائل اخلاقی، تفسیری و عقیدتی بسیار سوال می‌پرسید؛ در همه سفرهایش که به جبهه‌های نبرد می‌رفت به همراه خود کتاب می‌برد.

حجت‌الاسلام حسینی کوهساری ابراز داشت: شهید حاج قاسم سلیمانی ترکیبی از پذیرش مسئولیت سیاسی و حضور در میان مردم بود؛ حاج قاسم با درد مردم دردمند می‌شد؛ حاج قاسم در مساجد و مدارس حاضر می‌شد و با جوانان زندگی می‌کرد؛ بویژه به دیدار خانواده شهدا و ایثارگران می‌رفت؛ با این که یک فرمانده نظامی و سیاسی بود اما شخصیتی مردمی داشت و همه او را دوست داشتند.

وی گفت: در پایان شهید حاج قاسم سلیمانی ملتمسانه خواهان شهادت در راه خدا اما در عین حال شکیبا و پایدار بود؛ بیش از 40 سال می‌خواست شهید شود اما این گونه نبود که شکیبایی، وقار و اخلاقش را از دست بدهد.

مسئول مرکز بین‌المللی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: این ویژگی‌ها و ویژگی‌های دیگر باعث شد شخصیت بزرگ او تمدنی باشد؛ ما در امت اسلامی نیازمند چنین شخصیت‌های تمدنی هستیم که بتوانند این ویژگی‌های متضاد را در خود جمع کنند؛ حاج قاسم سلیمانی ثابت کرد انسان می‌تواند به همه آرزوها و خوبی‌ها برسد و توانست در تمدن نوین اسلامی تأثیرگذار باشد و نقش خود را ایفا کند.

شهید حاج قاسم سلیمانی الگوی جهان اسلام در مبارزه با استکبار و افراط‌گرایی

مفتی حلب از سوریه: سردار سلیمانی با شهادت به ارزش تبدیل شد

شیخ محمود عکام مفتی حلب از سوریه شهید سلیمانی را زنده توصیف کرد و با او سخن گفت.

مفتی حلب از سوریه با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم گفت: ای شهید سلیمانی، من تو را هرگز به عنوان شخصی که مرده هستی، مورد خطاب قرار نمی‌دهم؛ ای شهید سلیمانی تو از سرزمین، آبرو و دین مسلمانان دفاع کردی و خداوند به تو خیر و پاداش مجاهدان، مقاومان و مدافعان را عنایت کند.

وی از طرف اهالی سوریه، حلب، عراق، ایران، لبنان و شام از شهید سلیمانی تشکر کرد و افزود: سردار سلیمانی، تو حق جهاد را به بهترین وجه ادا کردی،  پیروز شدی و این پیروزی هدیه الهی برای تو و مجاهدانی مانند تو بود؛ تمام سوری‌ها، مومنان، شُرفاء و مسلمانان در تمام دعاها و نمازهای خود می‌گویند خدایا به این مرد شجاع، قهرمان، مقاوم، زرنگ و مفکر جزای خیر عنایت کن.

شیخ محمود عکام حاج قاسم سلیمانی را یک الگوی موفق زندگی توصیف کرد و افزود: او الگوی موفق مقاومت، جهاد و ایمان بود  زیرا او فردی مقاوم، مجاهد، مفکر و پیروز میدان بود.

مفتی حلب از سوریه شهادت حاج قاسم سلیمانی را سبب تبدیل شدن او به یک ارزش برای تمام آزاد مردان جهان توصیف کرد و ابراز داشت: الان صحبت از حاج قاسم در حقیقت صحبت درباره یک ارزش است؛ ارزشی برای جهاد، شهادت و ایمان؛ این ارزش مانند ابری باران‌زا است؛ باران خیر او در حال باریدن است و مستعدان از این فرصت استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به جمله «به من بگو چه کسی تو را به قتل رسانده است تا به تو بگویم تو که هستی» تصریح کرد: حاج قاسم را عده‌ای متجاوز و خونریز با سابقه‌ای مشخص به شهادت رساندند؛ با نگاه به آن فاسقان و اشرار می‌توان دریافت که حاج قاسم سلیمانی چه کسی بوده است؛ کسی را که آمریکایی‌ها و رژیم غاصب به قتل برساند بی هیچ شک و تردیدی شهید است تا چه رسد به شهید حاج قاسم سلیمانی.

شیخ محمود عکام خطاب به حاج قاسم سلیمانی گفت: ما قدر تو را می‌دانیم و از تمام برادرانی که راه تو را ادامه می‌دهند تقاضا داریم که بر مسیر و منهج تو استوار باشند و پا جای پای تو بگذارند و راه تو را ادامه دهند. زیرا تو راه شرافت و شهادت را برگزیدی و مقاومت کردی.

مفتی حلب از سوریه بی هیج شک و شبهه‌ای هدف شهید حاج قاسم سلیمانی را فقط دفاع از اسلام عنوان کرد و افزود: او از اسلام اصیل، ایمان حقیقی و حضرت محمد اصیل و ناب دفاع کرده است؛ این دفاع در برابر کسانی بوده است که اسلام و مقاومت را تحریف و از مسیر اصلی منحرف کرده‌اند.

وی صهیونیست‌های جهانی و کشورهای غربی از جمله آمریکا را نمونه‌های آشکاری از طاغوت عنوان کرد که نمی‌خواهند پرچم خیر سرافراز باشد و افزود: آنها نمی‌خواهند کشورهای اسلامی از مشکلات رهایی یابند؛ آنها همیشه خواهان سرکوب حق و حقیقت هستند.

شیخ محمود عکام هدف استکبار جهانی را فراموش شدن قضیه فلسطین توصیف کرد و گفت: هر چند تجاوزگران و گناهکاران بر این امر سعی می‌کنند اما موفق نخواهند شد؛ قضیه فلسطین مربوط به یک امت و یک ملت نیست، مسئله بیت المقدس در میان است؛ این مسجد یکی از مساجد مقدس سه گانه است؛ قضیه قاسم سلیمانی در اذهان ما زنده است و ما در دفاع از آرمان او مصمم تر هستیم.

رئیس جبهه عمل مقاومت از لبنان: شهید سلیمانی افتخار آزادگان جهان است

در ادامه این وبینار شیخ زهیر جعید رئیس جبهه عمل مقاومت از لبنان حاج قاسم سلیمانی را عصاره یک ملت و دارای نقشی مهم در تحقق آرمان‌های امت اسلامی توصیف کرد.

رئیس جبهه عمل مقاومت گفت: پیروزی بر دشمن صهیونیستی و برگشت به فلسطین آرمانی بود که با شکست پی در پی دولت‌های ذلیل عربی به یأس کشیده شده بود که حاج قاسم آن را محقق کرد.

وی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) را برای تمام مستضعفان جهان توصیف کرد و ابراز داشت: این انقلاب تصمیم گرفت در کنار فلسطین و ملت آن و تمام ملت‌های مستضعف جهان بایستد؛ امام خمینی (ره) از لبنان و فلسطین حمایت کرد و باعث ایجاد یک مقاومت با ارزش و بزرگ در لبنان و فلسطین شد؛ این مقاومت بر منهج امام خمینی (ره) و انقلاب او بود و از اندیشه‌های او تبعیت و از تعالیم او استفاده می‌کرد.

شیخ زهیر جعید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را ادامه دهنده مسیر امام خمینی (ره) توصیف کرد و گفت: ایشان شاگرادانی در راه انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن تربیت کردند؛ شهید قاسم سلیمانی یکی از فرزندان، فرماندهان بارز و سفیران این انقلاب بود.

رئیس جبهه عمل مقاومت حاج قاسم سلیمانی را افتخار آزادگان جهان عنوان کرد و اظهار داشت: او به اجر و ثواب جهاد خود رسید، اجر این کارهای او و عمری که حاج قاسم در این راه سپری کرد، ضایع نخواهد شد؛ این فرمانده از مرگ باکی نداشت؛ او را همیشه در صف‌های اول مجاهدین، قبل از سایر رزمندگان می‌دیدیم.

وی در بیان خاطره‌ای از دیدار با حاج قاسم سلیمانی تعریف کرد: ما همراه برخی از فرماندهان جبهه عمل إسلامي و برخی دیگر از فرماندهان انقلاب فلسطینی خدمت ایشان رسیدیم و ایشان متواضعانه در طول دیدار و وقت نهار سر سفره ننشست و به همه خدمت می‌کرد؛ بسیار اصرار کردیم که با ما بنشیند اما او اصرار بر خدمت به مهمانان خود داشت.

شیخ زهیر جعید در بیان خاطره‌ای دیگر ابراز داشت: به یاد دارم که چطور رهبران حزب الله، حماس، جهاد اسلامی و تمام گروه‌های جهادی از نشستن در صدر مجلس اجتناب کردند و ریاست جلسه را قبول نکردند تا سردار سلیمانی این کار را انجام دهد اما او می‌گفت من کوچک همه شما هستم، من از همه پایین‌تر هستم، با وجودی که او در عطا، کرم و جهاد از همه ما والاتر بود.

رئیس جبهه عمل مقاومت تصریح کرد: همانگونه که پیامبر قرآنی بود که بر روی زمین راه می‌رفت، سردار سلیمانی هم انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای بود که بر روی زمین راه می‌رفت. او فریاد اهل حق بر سر تکفیر و منادی وحدت و تقریب بین مسلمانان بود؛ از مذهب خاصی حمایت نمی کرد و به نزاع های قومی و قبیله ای دامن نمی‌زد؛ در یک کلام فردی بین‌المللی و متعلق به تمام انسان‌ها بود.

شهید حاج قاسم سلیمانی الگوی جهان اسلام در مبارزه با استکبار و افراط‌گرایی

وی خطاب به شهید سلیمانی گفت: ای حاج قاسم تو نمرده ای، وجود تو بیشتر حس می‌شود و اکنون نام و یاد تو بیشتر از گذشته در میان امت مسلمان مشاهده می‌شود. تو در میان رزمندگان حضور داری؛ امروز آرمان ما محقق می‌شود و ثمره تلاش‌ها و فعالیت‌های حاج قاسم به ثمر خواهد نشست.

شیخ زهیر جعید ادامه داد: حاج قاسم، آرمان تو از طریق وحدت محور مقاومت، عزت، مقاومت، کرامت و پیروزی‌ها محقق خواهد شد؛ پیروزی هایی که در سوریه، لبنان، فلسطین، عراق و در یمن در حال رخ دادن است؛ امروز، محور مقاومت بسیار متنوع و گسترده شده است و همه طایفه‌ها و مذاهب را در بر می‌گیرد.

رئیس جبهه عمل مقاومت تصریح کرد: محور مقاومت در آغوش مادرش در تهران قرار دارد و پدری مهربان همچون امام خامنه‌ای دارد؛ این محور پیروز خواهد شد، همان طور که تو می‌خواستی و برای آن برنامه‌ریزی کرده بودی و همه ما، به یاری خداوند متعال، به زودی در قدس شریف نماز را به پا خواهیم کرد؛ در این محور میان شیعه و سنی فرقی نخواهد بود و تمام دسیسه‌های عادی‌سازی روابط با اسرائیل و خیانت به شکست خواهد انجامید.

وی با نقل سخنی از قائد اسماعیل هنیه مبنی بر «تو شهید قدس هستی» گفت: همانا خون شهید سلیمانی است که راه قدس را باز و آن را آزاد خواهد کرد؛ به یاری خداوند متعال و به دستان شاگردان حاج قاسم سلیمانی راه قدس باز خواهد شد.

جانشین نماینده ولی فقیه در هند: عرصه فرهنگ به حضور سردار سلیمانی نیازمند است

حجت‌الاسلام علیزاده موسوی جانشین نماینده ولی فقیه در هند، سردار سلیمانی را دارای حقی بر گردن همه مردم دانست و گفت: اگر این شخصیت جهان اسلام نبود شاهد فجایع بزرگی در سراسر دنیا بودیم.

دبیر اسبق کنگره جریان‌های افراطی تکفیر بازنگری و تجزیه و تحلیل شخصیت سردار سلیمانی را لازم ارزیابی و تصریح کرد: ما به گذشته این شخصیت برگردیم و زندگی او را بررسی کنیم و با این کار، راز مانایی این شخصیت را نه تنها در عرصه نظامی بلکه در عرصه‌های مختلف بررسی کنیم.

وی شخصیت سردار سلیمانی را همانند امام خمینی دارای چند وجه عنوان کرد و گفت: بعضی وقت‌ها برای عرضه شخصیت سردار سلیمانی به بزرگداشت، مجلس و پوستر بسنده می‌کنیم، در حالی که نیاز ما در زمان حیاتش به وجودش در صحنه رزم بود و اکنون نیاز ما شناختن و پیدا کردن دلایل موفقیت ایشان است.

حجت‌الاسلام علیزاده موسوی یکی از دلایل موفقیت حاج قاسم سلیمانی را وجود تشییع جنازه‌های با شکوه به رغم درگیری‌های سیاسی در ایران و عراق توصیف کرد و ابراز داشت: اگر بخواهیم موفق باشیم باید ابعاد این شخصیت را در پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی مورد پژوهش و ارزیابی قرار دهیم.

دبیر اسبق کنگره جریان‌های افراطی تکفیر با بیان خاطره‌ای از دیدار حاج قاسم سلیمانی و عرض ارادتش به حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار داشت: شخصیت این سردار بزرگ جهان اسلام صرفاً نظامی نبود بلکه یک شخصیت فرهنگی هم بود.

وی به خاطراتی از بروز احساسات شهید سلیمانی در برخورد با شهدا و خانواده ایشان و زیارت حضرت امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت: او که قدرت روحی و باطنی خود را در حرم امام رضا می‌گیرد و نسبت به مراجع و شهدا و خانواده شهدا آن وضعیت را دارد و با مادر خود اینگونه رفتار می‌کند، به اینجا می‌رسد.

جانشین نماینده ولی فقیه در هند تصریح کرد: برکات شهید سلیمانی از دوران زندگی‌اش در میدان جنگ کمتر نیست؛ کدام شخصیت را داریم که موقعی که به شهادت برسد اینطور جهان اسلام را تکان دهد؟ این شخصیت و تأثیر گذاری را زمانی می‌بینیم که فرد خود را در همه ابعاد ساخته باشد.

دبیر اسبق کنگره جریان‌های افراطی تکفیر با اشاره به نیاز امت اسلام به سردار سلیمانی در میدان رزم در سال‌های گذشته گفت: جامعه امروز ما به حضور سردار سلیمانی در فرهنگ نیازمند است؛ ما باید امروز شخصیت سردار سلیمانی را آنالیز کنیم و برای حوزه فرهنگ از این شخصیت الگو برداری کنیم و بتوانیم در تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی با دشمنان مقابله کنیم.

رئیس مجلس علما رباط محمدی از عراق: حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس رهبران پایداری و استقامت

سخنران دیگر این وبینار از عراق حضور داشت سید عبدالقادر الآلوسی رئیس مجلس علما رباط محمدی، گفت: درگیری در آخرالزمان، درگیری بر سر استقامت بر ارزش‌های بنیادین و صلح آمیز و امنیت‌زا است.

رئیس مجلس علما رباط محمدی هدیه تمام پیامبران و رسولان را ابزاری برای خوشبختی در بشریت توصیف کرد و ابراز داشت: درگیری همچنان میان مدافعان این ارزش‌ها و میان استکبار جهانی و تروریسم بین‌المللی وجود خواهد داشت.

وی به حمله تروریسم به عراق اشاره کرد و اظهار داشت: عده‌ای از تروریسم پشتیبانی کردند اما شهیدان قهرمان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، رهبران پایداری و استقامت بودند؛ آنان در حقیقت نماینده امت اسلامی بودند؛ شهید حاج قاسم سلیمانی تنها نماینده ایران نبود بلکه نماینده تاریخ و ارزش‌های امت اسلامی بود؛ نماینده ارزش‌های عدالت و صلح بود که خداوند برای مردم اراده کرده است.

سید عبدالقادر الآلوسی جنگ‌های مسلمانان را برای دفاع از ارزش‌ها، سعادت انسان‌ها، امنیت شهرها و کشورها دانست و گفت: شهید سلیمانی به همراهی مردم عراق در برابر تکفیری‌هایی که حضورشان ثمره ای جز آوارگی و انفجار نداشت ایستاد؛ ما با ایمان و اراده و همت همچنین افرادی توانستیم پیروز شویم.

وی شهیدان حاج قاسم سلیمانی ابومهدی المهندس را نمایندگان ارزش‌های وحدت اسلامی توصیف کرد و ابراز داشت: افراد بسیاری درباره وحدت سخن می‌گویند، عمل می‌کنند و نظریه‌پردازی می‌کنند اما این شهدا با برنامه جهاد و فداکاری و خون خود، برای وحدت مسلمانان را برنامه ریزی کردند.

رئیس مجلس علما رباط محمدی عراق را در خط مقدم دفاع از ارزش‌های وحدت اسلامی عنوان کرد و گفت: اگر این ایستادگی نبود عراق و دیگر کشورهای اسلامی تجزیه شده و به کشورهای ضعیف و نحیف تبدیل می‌شد که توانایی ایستادگی در برابر دشمن را ندارد.

سید عبدالقادر الآلوسی تصریح کرد: وحدت اسلامی و باقی ماندن تمدن اسلامی نتیجه شهادت شهداء و ریختن خون پاک شهدایی مانند حاج قاسم سلیمانی بود؛ عراق به پایداری و شهادت و جهاد بزرگ این شهدا افتخار می‌کند.

شهید حاج قاسم سلیمانی الگوی جهان اسلام در مبارزه با استکبار و افراط‌گرایی

دکتر محسن لبیب: شهید قاسم سلیمانی نماد و سمبل مقاومت، فدا کاری و اطاعت است

نویسنده و استاد دانشگاه اندونزی دیگر مهمان این وبینار سالگرد شهادت سردار سلیمانی را به تمام مجاهدان و رهبر معظم انقلاب و خانواده این شهید تسلیت و تبریک گفت.

نویسنده و استاد دانشگاه اندونزی شهید قاسم سلیمانی را نماد و سمبل برای مقاومت، فدا کاری و اطاعت توصیف کرد و گفت: او الگوی اطاعت از ولی امر مسلمین در مواجهه با استکبار آمریکایی و صهیونیست و نظام هایی بود که در برابر آمریکا و دشمن صهونیست سر تسلیم فرود آورده بودند.

وی تصریح کرد: ما اطمینان داریم که از شهید قاسم سلیمانی نسلی قهرمان از ملت به جای خواهد ماند که مقاوم هستند؛ بویژه آن‌ها که در مسیر ولایت فقیه و امام خامنه‌ای هستند.

دکتر محسن لبیب در پایان خاطرنشان کرد: از ملت ایران کمال تقدیر و تشکر را دارم که حاج قاسم سلیمانی، این قهرمان بزرگ را تقدیم امت اسلام کردند.

کارشناس ارشد سیاسی از ترکیه: شهید سلیمانی پوتین را برای شرکت در جنگ سوریه اقناع کرد

شیخ جواد سلامی کارشناس ارشد استراتژیک سیاسی از ترکیه سردار سلیمانی را الگویی تمام عیار برای جهان اسلام، مقاومت و مجاهدت عنوان کرد.

شیخ جواد اسلامی تشکیل داعش را حربه دشمنان اسلام برای بد نشان دادن وجهه دین اسلام به جهانیان و اسلام ستیزی بین ملت‌ها عنوان کرد و ابراز داشت: مجاهدت‌های سردار سلیمانی بدون فرق‌گذاری بین مذاهب، ادیان و اقلیت‌ها، در کنار پرورش دادن آن‌ها و طراحی  شیوه‌های مجادله در عرصه نبرد شروع شد.

وی با اشاره به پیشروی‌های داعش تا 35 کیلومتری کربلا تصریح کرد: ایشان حضرت آیت الله سیستانی را اقناع کردند تا برای قیام مردم بر علیه داعش فتوا صادر فرمایند. ایشان پوتین را اقناع کرد که اگر امروز در کوچه‌های شام با این گروه‌ها  به نبرد نپردازید فردا در مسکو باید درگیر شوید.

کارشناس مسائل استراتژیک از ترکیه خبر داد: می دانیم با مسؤولان ترکی نیز در ارتباط بودند و به آنها در زمینه درگیری با داعش مشورت می‌دادند؛ رئیس جمهور اردوغان بعد از شهادت وی گفت ایشان شهید جهان اسلام است.

وی تصریح کرد: اگر مردم سوریه و عراق، کشور را به داعش واگذار نکردند به خاطر مجاهدت‌های شهدایی چون قاسم سلیمانی است. امروز زیارت امام علی (ع)، امام حسین (ع) و سایر ائمه مدیون رشادت‌ها و شهادت‌های آن بزرگواران است و اگر آن‌ها نبودند شاید فتوای مجتهد هم بی‌تأثیر می‌ماند.

وی ادامه داد: هر کس می‌تواند بجنگد، ولی رهبری و تدبیر جنگ امری مهم است؛ او مثل یک معلم، فن جنگ را به سربازان می‌آموخت و برای ترقی معنویت آن‌ها به سربازان سوری دعا یاد می‌داد. وی فردی افسانه‌ای بود. شهادتش دشمنان قسم خورده اسلام را خوشحال کرد ولی برای افراد و انسان‌های آزاد منش ضایعه‌ای بسیار دردناک بود.

شیخ جواد سلامی اظهار داشت: در کودتای کشور ترکیه نیز با کمال همدردی، اظهار کرد که اگر کمکی از ما بر آید آماده هستیم و موتورهای جنگنده‌ها را در تبریز روشن نگه داشتند. خوب می‌دانست موفقیت کودتا از بین رفتن ترکیه و ایجاد اسرائیل دوم خواهد بود.

ارسال نظرات