۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۶۹۹۲۲۹
گزارشی از جلسه شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

از سهم اندک فرهنگ در بودجه تا هجمه‌های ظالمانه به بودجه حوزه

از سهم اندک فرهنگ در بودجه تا هجمه‌های ظالمانه به بودجه حوزه
شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورا‌های تخصصی دارد که چندی پیش جلسه شورای تخصصی حوزوی آن برگزار شد و بخش فرهنگی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در آن مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، جلسه مجمع شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور آیات و حجج اسلام اراکی، پارسانیا، ربانی، واعظی عباسی، بهجت پور، طباطبایی نژاد و اسفندیاری برگزار شد.

همچنین در این نشست سیداحسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی و رضا مستمع نماینده مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با توجه به موضوع جلسه حضور داشتند؛ در این جلسه بخش فرهنگی لایحه بودجه 1401، مرتبط با بودجه نهادهای حوزوی مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدا نماینده مرکز پژوهش های مجلس با ارائه اسلایدهای آماری، لایحه بودجه 1401 را با سالهای گذشته مقایسه کرد و نظر این مرکز را در خصوص لایحه ارائه شده توسط سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم اعلام کرد.

در جلسه مجمع شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی چه گذشت

دانشجویان صنعتی شریف ۱۴ برابر طلاب حوزه خواهران بودجه می‌گیرند

رضا مستمع نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ و کیفیت تخصیص به نهاد‌های حوزوی و دینی گفت: بعضی پایگاه‌های خبری از افزایش ۶ برابری بودجه شورای عالی حوزه‌های علمیه خبر دادند، اما به پیوست‌ها توجه نکردند که در لایحه دولت همه نهاد‌های حوزوی ذیل شورای عالی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: اگر به ریز آمار‌ها نگاه شود شورای عالی حوزه‌های علمیه حدود ۳۴ درصد و مؤسسه امام خمینی حدود ۳۸ درصد کاهش اعتبار داشته است.

نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: مرکز پژوهش‌ها با این طرح دولت مخالف است چرا که سازمان برنامه و بودجه در نظر دارد همه نهاد‌های حوزوی را اعم از مرکز خدمات، دفتر تبلیغات، جامعه المصطفی و مؤسسه امام خمینی و شاید حوزه‌های علمیه خواهران و خراسان ذیل شورای عالی قرار گرفته و بودجه خود را از این نهاد طلب کنند؛ از همین رو بودجه شورای عالی چند برابر شده است.

وی با مقایسه بودجه نهاد‌های آموزش عالی گفت: با بررسی‌هایی که انجام شده بودجه‌های پیشنهادی دانشگاه‌های بزرگ کشور در مقایسه با نهاد‌های حوزوی، به هر طلبه حوزه علمیه خواهران ۳ میلیون ۲۰۰ هزار تومان بودجه تعلق می‌گیرد در حالی که همین بودجه به ازای هر دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف ۴۵ میلیون تومان است.

مستمع با معرفی منابع بودجه فرهنگی از محل یارانه، گفت: در سال قبل برای نهاد‌های فرهنگی یک یارانه ­ای در نظر گرفته شده که محقق نشده است بنابراین تخصیص‌ها در سال قبل کمتر بود.

در جلسه مجمع شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی چه گذشت

بخش فرهنگ در بودجه مظلوم است

در ادامه این نشست سیداحسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی و کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در بودجه فرهنگی در این دولت نسبت به سال گذشته تغییر معناداری حاصل نشده چرا که سهم نهاد‌های فرهنگی در سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است و ملاک این دولت نیز مقایسه با سال گذشته بود.

وی تأکید کرد: تبصره ۱۴ از منابع درآمدی مربوط به هدفمندی یارانه‌ها است یعنی درآمدی که دولت از کاهش یارانه‌ها به دست می‌آورد در قالب این تبصره قرار می‌گیرد و ما در کمیسیون فرهنگی به دنبال تخصیص بخشی از این منابع در جهت تأمین بودجه نهاد‌های فرهنگی هستیم.

نماینده فریمان و سرخس با اشاره به جدا بودن منابع تبصره ۱۴ از خزانه کل کشور گفت: بخش فرهنگ مظلوم است و در سال جاری همه منابع تبصره ۱۴ به تولید و اشتغال اختصاص یافته است و اعداد زیادی مثل بیمه طلاب صفر شده است؛ در تجمیع دستگاه‌های فرهنگی ۲۱ دستگاه ذیل سازمان تبلیغات قرار گرفته است.

وی با اشاره به تخصیص بودجه همه نهاد‌های حوزوی به شورای عالی حوزه‌های علمیه، گفت: این امر مشکلات زیادی را پدید می‌آورد و پاسخ گویی را سخت خواهد کرد.

عضو کمیسیون تلفیق گفت: درآمد سه اپراتور تلفن همراه به علت فضای کرونا بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش دیتا و خدمات بوده که لازم است بخشی از آن برای تولید محتوا آورده شود، اما چنین چیزی محقق نشده است؛ برای قانون جوانی جمعیت نیز اختصاص ۱۲ هزار میلیارد را پیش بینی کردیم.

در جلسه مجمع شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی چه گذشت

یکپارچه سازی بودجه همه نهادهای حوزوی اشتباه است

حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه این نشست با اشاره به تخصیص بودجه همه نهاد‌های حوزوی به شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: چند سال پیش در اقدامی مشابه از طرف سازمان برنامه و بودجه قرار بود بودجه نهاد‌های حوزوی به دفتر تبلیغات تعلق بگیرد و با واسطه دفتر پرداخت شود که بنده مخالفت کردم.

وی ادامه داد: چنین اقدامی صحیح نیست. بهتر است که بودجه ریزی نهاد‌ها عملیاتی باشد و ما در دفتر تبلیغات علاوه بر بودجه ریزی عملیاتی طرحی در این خصوص نوشته ایم، اما متأسفانه برخی دستگاه‌ها این طرح و تفاهم نامه را امضا نمی‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی تأکید کرد: از اولین مطالبات مقام معظم رهبری از دولت، تقویت ارزش پول ملی بود که به نظر می‌رسد حذف ارز ترجیحی ارزش پول ملی را با مخاطره بیشتری روبرو کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها باید در تخصیص بودجه مستقل باشند؛ دولت باید برای تأمین بودجه سراغ شرکت‌های بزرگ دولتی هم برود چرا که صنایع فولاد و پتروشیمی یارانه بزرگی دریافت می‌کنند و نظارت چندانی هم ندارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره ضعیف شدن طبقه متوسط، گفت: طبقه متوسط حامل و اهل فرهنگ است که متأسفانه به سمت فقر حرکت کرده است و سیاست‌های بودجه‌ای می‌تواند این روند را تسریع کند؛ مالیات بر دارایی منطقی نیست و بهتر است که مالیات از درآمد اخذ شود.

سهم فرهنگ در بودجه دچار عقب‌گرد شده است

حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی رییس جامعه‌المصطفی‌(ص) العالمیه، گفت: لازم است که مالیات‌ها بر درآمد باشد، اما متأسفانه کسب‌وکار‌ها از رونق افتاده و دولت نیز دچار سختی شده است.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه تأکید کرد: ۷۵ درصد بودجه مربوط به شرکت‌های دولتی است که اصلا در بودجه عمومی نمی‌آید و مسیر خود را می‌رود؛ اگر بناست بودجه کشور حل شود باید این بخش قضیه حل شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت سهم فرهنگ در بودجه امسال دچار عقب گرد نیز شده است و این منطق درستی نیست که برای سبک سازی کار یک نهاد بودجه چند نهاد را یکی کرده و همه به واسطه نهادی دیگر بودجه بگیرند؛ این نهاد‌ها تحت فرمان‌های متفاوتی دارند.

در جلسه مجمع شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی چه گذشت

حقوق کامندان حوزه خواهران کمتر از ۲.۵ میلیون تومان

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور رئیس حوزه علمیه خواهران گفت: مردم از نظام دینی انتظار دارند که مسائل را دوراندیشانه حل کرده و تحریم و تورم را کنترل کند؛ ما لازم است برای ارتقای حکومت دینی اقتصاد را یک مسأله فوق فرهنگی بدانیم.

رئیس حوزه خواهران تأکید کرد: ۵ هزار میلیارد بودجه کل فرهنگی کشور بوده، اما بودجه آموزش و پرورش بیش از ۱۷۶ همت بسته شده است و این زیبنده نیست که بر سر ۲ هزار میلیارد بودجه نهاد‌های حوزوی کلنجار برویم؛ چه اتفاقی در این کشور افتاده که نهاد‌های دینی باید چنین باتلاق‌های عجیبی را تحمل کنند.

وی با اشاره به فعالیت‌های متنوع نهاد‌های حوزه‌های علمیه گفت: عمده فعالیت‌های دفتر تبلیغات و حوزه علمیه، آموزشی و پژوهشی است و باید ذیل بودجه آموزش قرار گیرد، اما نسبت به بودجه حوزه سر و صدای زیادی برپا می‌شود و از مجلس و دولت توقع می‌رود که پاسخ حرف‌های بی منطق را بدهند.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش تأکید کرد: هر کدام از طلاب به تنهایی نسبت به مسائل نظام هزینه می‌دهند و بخش قابل توجهی از بار نظام به دوش حوزه است و حوزویانی که علقه‌ای به نظام دارند از داخل حوزه از طرف سکولار‌ها چوب می‌خورند که چرا حوزه را به پای نظام ریخته اند؛ همچنین از ناحیه نظام نیز یک ناتوانی به این نهاد تحمیل می‌شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: ۴ هزار کارمند ذیل حوزه خواهران مشغول هستند که حقوق هیچ کدام بالاتر از ۲ میلیون ۴۰۰ هزار تومان نیست؛ بسیاری از طلاب خواهر فقط به علت این که خانم هستند نصف آقایان حق الزحمه تبلیغی دریافت می‌کنند و در آمار مرکز پژوهش‌ها هم بود که کمترین بودجه صرف حوزه خواهران می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به خدمات فراوان طلاب خواهر گفت: در مدارس طرح امین خواهران زیادی مشغول به فعالیت هستند که دریافتی چندانی ندارند.

در جلسه مجمع شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی چه گذشت

اظهار نگرانی آیت الله اراکی از حذف ارز ترجیحی

آیت الله محسن اراکی که به عنوان عضو شورای عالی در این جلسه حاضر بود با اعلام دلسوزی دوستداران انقلاب در خصوص حذف ارز ترجیحی گفت: من طلابی را می شناسم که مدت زیادی است برنج نخورده اند و حتی پسر بنده تعریف می کرد به خانه طلبه ای رفته است که غیر از نان چیزی برای پذیرایی نداشت؛ مردم بسیاری چنین تنگی معیشتی دارند.

وی با اشاره به عنایت خداوند در اداره کشور گفت: در جمهوری اسلامی بدون عنایت خداوند نمی توان کشور را اداره کرد و در شرایطی که همه عوامل مادی علیه کشور ما است لازم است به عنایت خداوند توجه بیشتری کنیم؛ باید گفت مهم ترین چیزی که عنایت خداوند را نازل می کند برداشتن بار و کم کردن فشار از دوش مردم است.

آیت الله اراکی با تأکید بر ضرورت اعتنا به اسباب نزول عنایت الهی، بیان کرد: نیروهای دولتی باید کاری کنند تا مردم احساس آسایش بیشتری کنند و همین امر برکت و عنایت را از ناحیه خداوند نازل می کند؛ دلسوزان نظام نسبت به حذف ارز ترجیحی و تبعات پیش بینی ناپذیر آن نگران هستند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه سراسر کشور در پایان خاطرنشان کرد: بهتر است به جای اصلاح ارز ترجیحی، ضعف مدیریتی را اصلاح کرد تا مردم احساس آسایش کنند.

در جلسه مجمع شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی چه گذشت

کارهای باکیفیتی که بودجه کمی می خواهد

در پایان حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی که اداره کننده جلسه نیز بود اظهار داشت: در بودجه پیشنهادی برای ۱۴۰۱ سهم نهاد‌های آموزشی حوزه‌های علمیه کم و سهم سازمان تبلیغات زیاد شده است در حالی‌که کیفیت کار سازمان تبلیغات با خروجی حوزه‌های علمیه بالا می‌رود.

وی در ادامه افزود: بسیاری از فعالیت‌های حوزه از لحاظ کمیت به چشم نمی‌آید، اما به شدت کیفی است؛ فلسفه‌های مضاف در جایگاه طبیعی خودش در لایحه بودجه نیست، اما به شدت اثرگذار است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا اظهار داشت: ۱۰ سال عمر بنده درگیر فلسفه فیزیک شده است، اما نمی‌توانیم شخصی را به جای خودمان استخدام کنیم و اگر علوم شناختی را هم راه بیاندازیم در خصوص بودجه به مشکل برخورد می ­کنیم.

پس از پایان رسمی جلسه، قاضی زاده هاشمی پاسخ نظرات دلسوزان در خصوص حذف ارز ترجیحی و اقدامات لازم جهت جلوگیری از بروز مشکلات را عنوان کرد.

حسین عجمی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۷
استمرار گزارشاتی از این قبیل باعث رسیدن صدای مظلومیت حوزه در امر مالی به آقایان مسئولان امر میشود تا تدابیری داشته باشند.
تشکر از رسای انقلابی
1
0