۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۶۹۹۲۷۰
حجت الاسلام والمسلمین زمانی تشریح کرد؛

حادثه ۱۹ دی قم از کجا استارت خورد؟

حادثه ۱۹ دی قم از کجا استارت خورد؟
حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: ترور شخصیتی نسبت به ولایت فقیه در فتنه ۸۸ بسیار پررنگ بود و در دو عرصه ساحت علمی اصل ولایت فقیه و ابعاد شخصیتی شخص ولی فقیه انجام شد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین زمانی در نشست بصیرتی مکتب حاج قاسم در امتداد فیضیه که به مناسبت دهه بصیرت در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد، اظهار داشت: جرقه های انقلاب در سال های 1342 و 1343 زده شد؛ اما 19 دی 1356 در پیروزی انقلاب بسیار تأثیرگذار بود و سبب پیروزی آن شد.

مسئول دفتر اجتماعی- سیاسی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: یکی از رسالت های حوزویان و دانشگاهیان، استخراج و عرضه اطلاعات درباره انقلاب و دلائل پیروزی آن است که باید برای نسل جدید بیان شود.

سخنران این جلسه تصریح کرد: یکی از افرادی که زندان های او از سال 1342 آغاز شد، مقام معظم رهبری بوده است که به دلیل سخنرانی های مختلف، دستگیری های ایشان شروع شد.

وی بیان داشت: کتاب های «شرح اسم» و «خون دلی که لعل شد» از کتاب های خواندنی درباره زندگینامه مقام معظم رهبری است و اطلاعات ارزشمندی را به مخاطب خواهد داد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهار داشت: مجاهدان بسیاری همچون مقام معظم رهبری در زندان ها شکنجه شده و برخی نیز به شهادت رسیدند تا انقلاب اسلامی ایران به پیروزی برسد.

وی ابراز داشت: جرقه 19 دی 1356 از مقاله 17 دی روزنامه اطلاعات زده شد که مطلبی موهن درباره حجاب در آن وجود داشت و به امام خمینی(ره) اهانت شد و طلاب و فضلا با مشاهده این اهانت ها نزد علما و مراجع رفته تا اعتراض علنی خود را اعلام نمایند و مرجعیت نیز از این اعتراض علنی حمایت و پشتیبانی کرد و  این اعتراضات تا 19 دی ادامه داشت و بازاریان و مردم قم نیز به جمع طلاب اضافه شده و در بعدازظهر 19 دی در خیابان به راه افتادند تا به منزل علمای دیگر بروند و جمعیت چند هزار نفری همچون سیل خروشان در حال حرکت بود.

مسؤول دفتر اجتماعی- سیاسی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: وقتی طلاب، فضلا، بازاریان و مردم از خیابان صفائیه به سمت چهارراه شهدا در حال حرکت بودند، درگیری های نظامیان آغاز شد و کشتارهایی را انجام دادند و همین مسئله جرقه اصلی پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.

سخنران این جلسه تصریح کرد: این اعتراضات ادامه دار شد تا اینکه انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن به پیروزی رسید و جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و روحانیت و حوزه علمیه قم سهم اصلی را در آن داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان داشت: یکی از مناسبت هایی که در آن قرار داریم، جریان 9 دی سال 1388 بود که به واسطه فتنه و انحرافات صورت گرفته به وقوع پیوست و مردم به صورت خودجوش در دفاع از ولایت، نظام و انقلاب به خیابان آمده و بساط فتنه را جمع کردند.  

وی اظهار داشت: ترور شخصیتی نسبت به ولایت فقیه در فتنه 1388 بسیار پررنگ بود و در دو عرصه «ساحت علمی اصل ولایت فقیه» و «ابعاد شخصیتی شخص ولی فقیه» انجام شد.

مسئول دفتر اجتماعی- سیاسی حوزه های علمیه ابراز داشت: یکی از سوالاتی که در زمینه خدشه به ولی فقیه وجود دارد، این پرسش است: اشخاصی که مرجع تقلید آنان غیر از ولی فقیه باشد، اگر مرجع تقلید او با ولی فقیه اختلاف نظر داشته باشد، نظر کدام مقدم است؟ که در پاسخ باید گفت اگر حکم حکومتی باشد، نظر ولی فقیه مقدم است و مرجع تقلید هم در مسائل حکومتی تابع ولی فقیه است؛ اما در مسائل شرعی نظر مرجع تقلید ملاک است.

سخنران این جلسه با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی و سالروز رحلت آیت الله مصباح یزدی، خاطرنشان ساخت: هر دو اهل جهاد بودند و سردار سلیمانی در عرصه جهاد نظامی و آیت الله مصباح در عرصه جهاد علمی تلاش های بسیار زیادی انجام دادند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در پاسخ به این سوال که چرا رهبر انقلاب بر ادامه مکتب سلیمانی تأکید دارند، تصریح کرد: ابعاد شخصیتی سردار حاج قاسم سلیمانی سبب شد او محبوب تمام ملت ایران و امت اسلام و سایر ادیان شود و همین مسئله سبب شد مقام معظم رهبری بر ادامه مکتب سلیمانی تأکید داشته باشند.

وی در پایان به عناصر شخصیتی شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و بیان داشت: «ایمان قوی به خدا و اسلام و تشیع»، «تلاش خستگی ناپذیر در شبانه روز تا آخرین نفس»، «شجاعت و عدم ترس از خطرات»، «شهادت طلبی» و ... از جمله عناصر مهم شخصیتی حاج قاسم سلیمانی بوده است.

ارسال نظرات