۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۶۹۹۳۸۸

شبکاری برای زنان جزو مشاغل سخت است

شبکاری برای زنان جزو مشاغل سخت است
به گفته‌ی رئیس جمهور انجام چند شیفت کار برای خانمی که می‌خواهد مادر و همسر باشد و حضور در ساعت شبانه در کارخانه، قابل‌قبول نیست.

به گزارش خبرگزاری رسا، کاهش ساعت کاری و حذف شیفت شب برای خانم‌ها موضوعی است که از دهه‌ی گذشته بر سر زبان افتاد و نظرات موافق و مخالفی را به همراه داشت.

مخالفان معتقدند زنانی که چند شیفت کار می‌کنند به درآمد آن نیاز دارند و به انتخاب خود این کار را انجام می‌دهد و موافقان هم متفاوت بودن اکوسیستم زنان با مردان را مد نظر قرار می‌دهند و خطر ابتلا به بیماری را گوشزد می‌کنند.

ساعت کاری شبانه برای بانوان قابل قبول نیست

سید ابراهیم رئیسی در آبان ماه سال جاری در دیدار با مردم استان سمنان گفت: شأن و منزلت بانوان باید رعایت شود؛ اینکه چند شیفت کار در کارخانه بگذاریم، برای خانمی که می‌خواهد مادر و همسر باشد و در ساعت شبانه در کارخانه بماند، قابل‌قبول نیست به هیچ عنوان نباید منزلت بانوان مخدوش شود.

به گفته‌ی رئیس جمهور اگر کار شیفتی در هر شرکت، اداره و یا سازمانی هست، نباید طوری برنامه‌ریزی شود که نسبت به بانوان بی‌توجهی صورت گیرد؛ هر خانمی به هر دلیلی نیازمند است و چرخ زندگی‌اش نمی‌چرخد و می‌خواهد برای کمک همسر، مادر یا خودش کاری داشته باشد؛ اما باید رعایت حال او انجام شود تا در این ساعات کنار فرزندان و همسرش باشد.

موضوع حفظ خانواده مهم است و حفظ اشتغال خانواده هم اهمیت دارد و برنامه‌ریزی و ساعات کاری در سازمان‌ها و ادارات به نحوی باشد که شأن و منزل بانوان رعایت شود.

ماده ۷۵ قانون کار

انجام کار‌های خطرناک، سخت و زیان‌آور و حمل بار بیش‌تر از حد مجاز با دست و بدون استفاده از وسایل مکانیکی، برای کارگران زن ممنوع است. دستورالعمل و تعیین نوع و میزان این قبیل موارد با پیشنهاد شورای عالی کار به تصویب وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی خواهد رسید.

حداکثر میزان حمل بار برای زنان ٢٠ کیلو است و حمل و جابه جایی بار برای زنان در طول بارداری و همچنین ده هفته پس از زایمان ممنوع است.

شب کاری در قانون کار سال ١٣٣٧ برای زنان ممنوع شده بود، ولی قانون کار مصوب سال ۶٩ در این باره سکوت کرده است، و به نظر می‌رسد ممنوعیتی در این موضوع وجود نداشته باشد.

در مقررات بین المللی، کار در شب برای زنان به استثنای خدمات بهداشتی و رفاه عمومی ممنوع اعلام شده است.

شبکاری برای زنان جزو مشاغل سخت است

اکبر قربانی کارشناس روابط کار و تامین اجتماعی گفت: جلوی کار شبانه خانم‌ها در شرکت‌ها گرفته شود.

به استناد و برداشت از ماده ۷۵ قانون کار انجام کار‌های خطرناک سخت و زیان‌آور برای خانم‌ها ممنوع است ساعت کاری که از ساعت ۷ شب تا ۷ صبح کار باشد سخت محسوب می‌شود.

برخی شرکت‌ها در حال پیاده کردن برده داری نوین هستند کار‌های نوبت شب و ۱۲ ساعته خلاف قانون است و سخت و زیان آور محسوب می‌شود، با این حال مواردی مشاهده شده که بعضی از شرکت‌ها از خانم‌ها در کار تولیدی حتی در شب استفاده می‌کنند اکوسیستم خانم‌ها اجازه نمی‌دهد که شبانه کار کنند.

ضعف در مجری قانون علت شبکاری زنان است وظیفه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نظارت بر عدم اجرای قانون و سوء استفاده از آن است.

بانوانی که در کارگاه‌ها و شرکت‌ها ناچار به کار کردن در شیفت شب هستند و از آن رضایت ندارند می‌توانند این موضوع را به وزارت کار اطلاع دهند اگر ترس از دست دادن شغل خود را دارند به طور ناشناس به وزیر نامه بنویسند.

ارسال نظرات