۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۶۹۹۵۵۲

شرایط خوبی در انتظار بازار سرمایه است

شرایط خوبی در انتظار بازار سرمایه است
کارشناس بازار سهام گفت: حمایت‌های همه جانبه‌ای که در قالب لایحه بودجه ۱۴۰۱ از بورس توسط دولت دیده شده، مصوبات و سایر بسته‌های حمایت از بورس نشان می‌دهد شرایط خوبی در انتظار بازار سرمایه است.

به گزارش خبرگزاری رسا، ریزش‌های بورس و صعود موردی شاخص در روز‌های گذشته به افزایش نگرانی‌ها در این بازار دامن زده است که بازار چه سرنوشتی خواهد داشت و آیا سرمایه گذاری در بورس همچنان یک سرمایه گذاری مطمئن و سودده به شمار می‌رود یا نه؟! کارشناس و فعال بازار سهام دراین باره به دانشجو توضیحاتی داده است.

فردین آقا بزرگی؛ کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با دانشجو وضعیت فعلی بازار سهام را دریک برآورد کلی تحلیل کرد و در این باره گفت: به نظر می‌رسد علی رغم ریزش‌هایی که در بورس مشاهده می‌شود، اما بازار به نقطه تعادلی نزدیک‌تر شده است. با اینکه روز گذشته شاخص ۳۸۰۰ واحد مثبت بود، اما مسوولین و متولیان امر با استفاده از ابزار‌های خاص خود در آخر وقت با عرضه‌های زیاد، شاخص کل را قرمز پوش کردند. در حالی که شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل تقریبا در مدار صفر درجه بود.

وی در این باره افزود: به هر حال وضعیت بازار سهام نشان می‌دهد به هیچ وجه این بازار را نمی‌توان با بازار سال ۹۹ مقایسه کرد. به این معنا که سهامداران نباید انتظار داشته باشند بورس به طور غیر قابل قبولی از مدار تعادلی کنونی خارج شود و بازار هر روز مثبت‌تر از دیروز شود.

کارشناس بورس در این باره خاطر نشان کرد: به جرات می‌توان تضمین کرد آنچه در سال ۹۹ در بورس رخ داد دیگر تکرار نمی‌شود و شاهد تکرار وضعیت استثنایی دستوری بورس در سال گذشته نخواهیم بود. با اینکه بازار سال ۹۸ نیز رشد داشت، اما در سال ۹۹ از حد لازم خارج شد.

فردین آقا بزرگی با اشاره به اینکه سهامداری در بورس به نفع کدام دسته از سهامداران است گفت: برخی از سهامدارانی که سال ۹۹ سود‌های قابل توجهی نصیب آن‌ها کرده از روند کنونی بورس راضی نیستند و دائم از این موضوع شکایت می‌کنند که بازار شبیه سال گذشته نیست!

وی در این باره تصریح کرد: این عده در حالی چنین بحثی را مطرح می‌کنند که در حال حاضر p بر e شرکت‌ها در نقطه مناسبی قرار دارد. سهامدارانی که وارد مجمع شده اند وچشم انداز سرمایه گذاری آن‌ها در بازار میان مدت و بلند مدت است صاحبان اصلی سود خواهند بود. سهامدارانی که ناظر بر سرمایه گذاری در مقطع کوتاهی وارد بورس شده اند بازار را محل مناسبی برای سرمایه گذاری نمی‌دانند، درصورتی که معیار‌های اندازه گیری بازار خوب، p بر e، وضعیت عملکرد سود و زیان شرکت‌ها و صنایع است.

آقا بزرگی پیش بینی خود را درخصوص آینده بورس و سودآوری در بازار سرمایه اعلام کرد و گفت: حمایت‌های همه جانبه‌ای که در قالب لایحه بودجه ۱۴۰۱ از بورس توسط دولت دیده شده، مصوبات و سایر بسته‌های حمایت از بورس نشان می‌دهد شرایط خوبی در انتظار بازار سرمایه است. اما نباید انتظار داشت شاخص روزانه بین ۲۰ تا ۵۰ هزار واحد بالا برود، چرا که روند تلخ بازار سرمایه در سال گذشته برای بازار رخ نمی‌دهد. ضمن اینکه مسوولین نیز تمایل دارند شاخص همیشه در مدار صفر درجه سیر کند تا سرمایه گذاران به دنبال کسب عایدی در مجامع در بلند مدت باشند نه در کوتاه مدت.

آقا بزرگی تصریح کرد: نه اینکه گفته شود بازار در آینده دچار روند کاهشی نمی‌شود. براساس مشاهدات یک ماه گذشته می‌توان گفت بازار روند کاهشی و افزایشی متوازنی داشته است، به طوری که شاهد بازدهی ۵ درصدی شاخص کل بوده ایم. بیش از ۵۰ شرکت بورسی از اول سال تا کنون بیش از ۸۰ درصد بازدهی داشته اند. در مقابل تعدادی از شرکت‌ها نیز بازدهی‌های منفی داشته اند، اما رقم بازدهی‌های بین ۲۰ تا ۴۰ درصدی نیز به عنوان برآیند مثبت این شرکت‌ها ثبت شده است.

آقا بزرگی بورس را بهترین بازار برای سرمایه گذاری اعلام کرد و در این باره گفت: به دلیل پیش بینی‌های تورمی در سال آینده، بازار سرمایه همچنان یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری میان مدت وبلند مدت، نه اینکه توقع خرید و فروش یکی دو روزه و کسب سود‌های بالایی داشته باشیم، چرا که بازار دیگر دچار وضعیت قبلی نمی‌شود.

کارشناس بازار سرمایه دراین باره خاطر نشان کرد: از این جهت بازار دچار وضعیت روند مصنوعی سال ۹۹ نمی‌شود چرا که مسوولین و سبد گردانان مسلط به بازار هستند و به راحتی اجازه عبور شاخص از واحد‌ها و عدد‌هایی را نمی‌دهند که قادر به کنترل آن نباشند. همان موضوعی که منجر به تغییر آقای شاپور محمدی در بورس شد، چرا که می‌خواست بورس را در مدار کنترل نگه دارد.

آقا بزرگی در پایان درخصوص وضعیت کنونی و آتی بازار سهام گفت: بی تردید بازار در شرایط مناسبی است، لذا با نگاه به وضعیت یکی دو روز بازار نباید درباره بورس قضاوت و تحلیل‌های نادرستی ارائه داد، چون مهمترین اصل در بورس، نسبت سود به درآمد، رشد سودآوری نسبت به دوره مشابه قبل و چشم انداز رشد است. سود آوری شرکت‌ها در شش ماه اول سال جاری و رشد فزاینده اغلب شرکت‌ها و صنایع ما گواه این مطلب است. افزایش نرخ دلار به نیمایی نیز پتانسیل رشد بازار را بالا می‌برد.

ارسال نظرات