۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۶۹۹۶۱۱
با نخبگان حوزوی(۷)؛

تعریف مشخصی از «روحانی نخبه» وجود ندارد

تعریف مشخصی از «روحانی نخبه» وجود ندارد
حجت الاسلام بحرینی گفت: به نظر می رسد تعریف درستی از نخبگان وجود ندارد و این ناشی از این است که تعریفی از جایگاه روحانیت در جامعه اصلا نداریم.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جعفر بحرینی نخبه حوزوی در نشست «صریح و بی پرده با مسؤولین حوزوی» که در خبرگزاری رسا با حضور حجت الاسلام والمسلمین عماد رئیس مرکز امور نخبگان حوزه برگزار شد، گفت: حضرت امیر بعد از ضربت خوردن در وصیت خود به نظم توصیه می کنند که در معنای منظور گفته اند، مراد نظم اجتماعی و ساختاری است.

وی در ادامه افزود: به نظر می رسد تعریف درستی از نخبگان نداریم و این ناشی از این است که تعریفی از جایگاه روحانیت در جامعه اصلا نداریم؛ بعد از انقلاب قطعا کارهای خوبی شده است اما با وجودی که ۴۰ سال گذشته است باید گفت برایندی که می بینیم مطلوب نیست؛ شاید اقدامات زیادی شده باشد اما هنوز روحانیت به جایگاه خود نرسیده که از نظر من ریشه هایی دارد.

این نخبه حوزوی با اشاره به سرازیر شدن علوم غربی به کشور گفت: برای یک نمونه بودجه دانشگاه تهران ۴ هزار میلیارد بوده در همین حال سیل ۹۸ مملکت را برد و کاری از دانشگاه برنیامد؛ حوزه را هم مثل دانشگاه بیچاره می‌کنیم به خاطر این‌که مبانی غلط سکولار ترویج شده است و بعضی عزیزان اقدامات شکلی و فرمی انجام می‌دهند که فایده‌ای ندارد.

تعریف حوزه انقلابی مشخص نیست

وی با اشاره به نادیده گرفتن نخبگان، اظهار داشت: حوزه انقلابی مورد غفلت است و اصلا تعریفی ندارد و جایگاه نخبه حوزوی در حوزه انقلابی تعریف شده نیست؛ مرحوم استاد فرج نژاد ساعت‌ها پشت در اتاق‌ها می ایستاد تا ‌بچه‌ها را به اردو برود و بعد از رحلتش همه ابراز علاقه کردند اما چه فایده؟

حجت الاسلام بحرینی تأکید کرد: کاری که باید انجام بگیرد بازبینی دقیق و نقادانه و منصفانه نسبت به چیزی که اتفاق افتاده است؛ آقای اعرافی بسیاری از اصلاحات شکلی را انجام داده اند اما خروجی آن چیست؟ کسانی که پول و رسانه دارند خودشان را به مرجعیت می رسانند از طرفی بچه های انقلابی که دغدغه انقلاب را دارند دیده نمی شوند.

وی با مذمت نادیده گرفتن فعالان انقلابی گفت: یکی از دوستان انقلابی ما از طرف یک نهاد حوزوی، پروژه ای داشت در خصوص حوزه انقلابی، آنقدر با او بد برخورد کردند که رها کرد؛ هویتی راجع به نخبه انقلابی و طلبه انقلابی در حوزه و جامعه دیده نمی شود و اگر روحانیون سلبریتی در جامعه دیده می شوند پژواک نارسایی ما است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
کاوه
Iran (Islamic Republic of)
۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
به نظر میرسه حرفا کامل نیست!
بنا بر خلاصه گویی بوده؟!
0
1
احمدنیا
Iran (Islamic Republic of)
۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
سخنان دلسوزانه و مفیدی بود.
ممنون از ایشان
0
0