۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۶۹۹۶۹۷
میراث هاشمی (۱۶)؛

شکاف طبقاتی و له شدن مردم، از لوازم توسعه کشور

شکاف طبقاتی و له شدن مردم، از لوازم توسعه کشور
حجت الاسلام ملک زاده گفت: مدل توسعه غرب دوران هاشمی رفسنجانی سبب مشکلات کنونی کشور در عرصه‌های سیاست، فرهنگ و اقتصاد شده است.

حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به تبیین عملکرد دولت سازندگی و تأثیرات آن بر وضعیت کنونی کشور پرداخت و گفت: ریشه وضعیت و مشکلات کنونی کشور در عرصه های سیاست، فرهنگ و اقتصاد ناشی از اندیشه توسعه غرب گرا بوده که از دولت هاشمی رفسنجانی آغاز شده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: بعد از ارتحال امام خمینی(ره) و انتخاب حضرت آیت الله خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب، هاشمی رفسنجانی با شعار اصلاحات اقتصادی و بازسازی اقتصاد جنگ زده با رأی بالایی به عنوان رییس جمهور انتخاب می شود.

میراث هاشمی

کابینه دولت هاشمی رفسنجانی از تکنوکرات‌ها تشکیل شده بود

وی با اشاره به اینکه تجمل گرایی و غرب گرایی مسؤولان در دولت سازندگی گسترش یافت، گفت: کابینه دولت هاشمی رفسنجانی از تکنوکرات‌های تحصیل کرده در غرب تشکیل شده بود که آنها از نزدیک پیشرفت صنعتی غرب را مشاهده کرده بودند، از این رو دولتمردان این دوران توسعه ایران را در همان مسیر غرب گرایی خلاصه کرده بودند.

حجت الاسلام ملک زاده با بیان اینکه اصلاحات اقتصادی آقای هاشمی رفسنجانی با گرایش غرب گرایی همراه بود، افزود: هاشمی رفسنجانی در 18 آبان 68 در خطبه های نماز جمعه تهران بیان می کند که اظهار فقر و بیچارگی کافی است و باید این رفتارهای درویش مسلکانه را کنار بگذاریم، باید جمهوری اسلامی از این رفتارها فاصله بگیرد و مسؤولان به مانور تجمل روی بیاورند، هرچند ما فقیر هم باشیم، اما لازم است که جلوه هایی از تجمل در چهره مسؤولان حاکمیتی دیده شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: روی مستقیم این سخنان هاشمی رفسنجانی مسؤولان دولتی بود، به همین دلیل با انتقال مقر دولت به کاخ سعد آباد و تصرف سایر کاخ های شاه معدوم مانور تجمل گرایی در زمان وی شروع می شود و در مرحله بعد شاهد سفارش دکورهای گران قیمت برای وزارتخانه ها و تبلیغ تجمل گرایی در ادارات دولتی هستیم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مانور تجمل گرایی در حالی روی می دهد که ملت ایران تازه از جنگ هشت ساله و ویرانگر رهایی پیدا کرده، افزود: در این دوران قشر وسیعی از مردم نیز از وضعیت مناسب اقتصادی برخوردار نبودند، بنابراین در این شرایط تبلیغ تجمل گرایی میان مسؤولان به شکاف غنی و فقیر در جامعه دامن زده و افزایش تورم را در کشور به دنبال داشته و بیشترین فشار به قشر کم درآمد و مستضعف جامعه در این دوران وارد شد.

هاشمی رفسنجانی شکاف طبقاتی را از لوازم توسعه کشور می دانست

وی با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی شکاف طبقاتی را از لوازم توسعه کشور می دانست، افزود: دولت هاشمی توسعه کشور را مقدم بر برقراری عدالت میان مردم می دانست، حتی هاشمی در سخنی اعلام می کند که ایرادی ندارد عده ای زیر چرخ های توسعه کشور له شوند زیرا چاره ای جز این مسأله نداریم و باید از این مرحله عبور کنیم تا اینکه جامعه به پیشرفت برسد.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: هاشمی رفسنجانی نیز بیان می کند حتی برای پرداخت خمس و زکات باید عده ای در جامعه فقیر و عده ای غنی باشند، از این رو وی با این بیان مسأله می خواست تجمل گرایی را از نظر شرعی و دینی توجیه کند.

میراث هاشمی

مسیر غرب گرایی و تجمل گرایی دولت سازندگی در دولت اعتدال آقای روحانی ادامه پیدا کرد

وی با بیان اینکه همان مسیر غرب گرایی و تجمل گرایی دولت سازندگی در دولت اعتدال آقای روحانی ادامه پیدا کرد، ابراز داشت: اندیشه آقای هاشمی با شعار تنش زدایی و عادی سازی در روابط و مذاکره با آمریکا مطرح می شود که استمرار همین شعار را در دولت خاتمی و روحانی مشاهده می کنیم که نتیجه آن به مذاکره با آمریکا و امضای برجام ختم می شود.

حجت الاسلام ملک زاده با اشاره به اینکه اجرای این گونه سیاست های هاشمی رفسنجانی با عدم همراهی مردم مواجه شد، تصریح کرد: دولت هاشمی سعی کرد که مشارکت مردم را در امور کشور کاهش بدهد، بنابراین این سیاست را در انتخابات به عنوان یک مبنا برای تعیین دولت و مجلس پیشنهاد کرد که طبیعتا با واکنش قاطع رهبر معظم انقلاب مواجه شد و ایشان همواره بر لزوم مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تأکید دارند.

وی به تبیین تفکرات هاشمی رفسنجانی در عرصه فرهنگ کشور پرداخت و گفت: الگو قراردادن توسعه غربی سبب نفوذ فرهنگ لیبرالی غرب بر جامعه ایران شد که در واقع فرهنگ بومی اسلامی را مورد هدف قرار داده بود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: مسؤولان دوران سازندگی به جای تطبیق توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی تلاش کردند که فرهنگ ملی کشور را بر فرهنگ لیبرالی غرب منطبق کنند و این امر سبب ایجاد وضعیت بد فرهنگی کنونی کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه هیچ زمانی غربی ها با توسعه صنایع دفاعی و موشکی ما موافق نبودند، افزود: هاشمی رفسنجانی نیز در راستای سیاست تنش زدایی و رویکرد غربگرایانه ادعا می کرد که دوران موشک گذشته است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه غربی ها همواره درصدد ضربه زدن به اصل نظام اسلامی هستند، ابراز داشت: سیاست و اندیشه کنار گذاشتن صنایع دفاعی و موشکی اشتباه محض است زیرا که با کنار گذاشتن صنایع دفاعی سرنوشتی همچون لیبی و عراق برای کشور رقم خواهد خورد.

حجت الاسلام ملک زاده بر لزوم عبرت گیری از تجربه های ناموفق دولت های گذشته تأکید کرد و افزود: باید ما برای رهایی کشور از مشکلات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی از تجربه های ناموفق دولتمردان گذشته درس گرفته و همچنین از مدل توسعه دولت سازندگی فاصله بگیرم.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Romania
۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
به نظر من رفسنجانی ازسال 84 به بعد که در برابر احمدی نژاد قرار گرفت آدمی بد شد تا پیش ازان رهبری گفته بود هیچ کسی برایم هااشمی نمی شود اما وقتی سر احمدی نژاد دعوی درگرفت رهبری طرف احمدی نژاد رفت و وهاشمی مقابل اخمدی نژاد ایستاد دیگر همه کاسه وکوزه را باید سر هاشمی بشکنیم درحالیکه رهبری در دوره ریاست جمهوری هاشمی صد ددصد از هاشمی حمایت می کرد ....
0
0